//
کدخبر: ۴۲۴۲۵۰ //

زنان کمتر از مردان از غریبه‌ها احیای قلبی ریوی می‌گیرند

زنان بدون در نظر گرفتن سن، کمتر در مکان‌های عمومی احیا قلبی ریوی دریافت می‌کنند


زنان کمتر از مردان از غریبه‌ها احیای قلبی ریوی می‌گیرند
به گزارش فرتاک نیوز،

مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد زنان به‌ویژه در مواقع اضطراری و در مکان‌های عمومی، احتمالا کمتر از مردان از شاهدان حادثه احیای قلبی ریوی می‌گیرند.

در این پژوهش که در کنگره پزشکی فوریت‌های پزشکی [اورژانس] اروپا ارائه شد، داده‌های سوابق ایست‌ قلبی‌هایی که بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ خارج از بیمارستان‌های کانادا و ایالات متحده آمریکا رخ دادند، ارزیابی کرده‌اند.  

دانشمندان از جمله محققان موسسه قلب مونترال در کانادا داده‌های بیش از ۳۹ هزار بیمار با میانگین سنی ۶۷ سال را بررسی کردند.

آن‌ها این را ارزیابی کردند که آیا بیمار در زمان وقوع حالت اضطراری از یک شاهد حادثه سی‌پی‌آر یا احیای قلبی ریوی دریافت کرده‌ است یا نه و سن و جنسیت بیمار را نیز بررسی کردند.

و دریافتند تنها حدود نیمی از بیماران از یک شاهد حادثه سی‌پی‌آر دریافت کردند و زنان با احتمال کمتری نسبت به مردان سی‌پی‌آر شدند.

این مطالعه که هنوز کارشناسی نشده است، نشان داد افراد مسن به‌ویژه مردان مسن اندکی کمتر احتمال دارد که در مکان‌های خصوصی سی‌پی‌آر دریافت کنند.

وقتی پژوهشگران تنها ایست قلبی در مکان‌های عمومی مانند خیابان را بررسی کردند متوجه تفاوت بیشتری شدند.

آن‌ها گفتند که زنان بدون درنظر گرفتن سن در مکان‌های عمومی کمتر احیا قلبی ریوی دریافت می‌کنند.

اما این مطالعه نشان می‌دهد که در محیط‌های خصوصی مانند خانه با هر ۱۰ سال افزایش سن در مردان حدود ۹ درصد کمتر احتمال دارد که هنگام ایست قلبی سی‌پی‌آر شوند.

زنانی که در چنین شرایطی دچار ایست قلبی می‌شوند، با هر ۱۰ سال افزایش سن، شانس دریافت احیای قلبی ریوی حدود سه درصد کمتر بود.   

الکسیس کورنویر، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد زنانی که دچار ایست قلبی می‌شوند، در مقایسه با مردان کمتر احتمال دارد احیا قلبی ریوی لازم را دریافت کنند، به‌ویژه اگر این حالت اضطراری در مکان عمومی رخ داده باشد. اما دلیلش را نمی‌دانیم.»

پژوهشگران گمان می‌کنند این امر احتمالا به دلیل نگرانی مردم از صدمه زدن یا تماس با بدن زنان است یا اینکه فکر می‌کنند احتمال وقوع ایست قلبی در زنان کمتر است.

دکتر کورنویر گفت: «فکر می‌کردیم که این فقدان تعادل باید در مورد زنان جوان حتی بیشتر باشد، چون اطرافیان ممکن است بیشتر نگران تماس فیزیکی بدون رضایت فرد باشند، اما این‌طور نبود.»

با اینکه احیای قلبی ریوی جان افراد را نجات می‌دهد، پژوهش‌ها آشکار می‌کند همه کسانی که دچار ایست قلبی می‌شوند، مراقبت‌های اورژانسی لازم را دریافت نمی‌کنند.

دانشمندان امیدوارند با شناخت بیشتر دلایل پشت پرده این تفاوت‌ مطمئن شوند که «هر فرد نیازمند به احیای قلبی ریوی آن را دریافت کند».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۴۲۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان