//
کدخبر: ۴۱۹۳۸۵ //

انواع توهم در سالمندان

زمانی که هیچ محرک واقعی برای ایجاد یک حس واقعی وجود ندارد اما فردی آن را حس کند و واقعی بداند دچار توهم شده است.

انواع توهم در سالمندان

مانی که هیچ محرک واقعی برای ایجاد یک حس واقعی وجود ندارد اما فردی آن را حس کند و واقعی بداند دچار توهم شده است.

این اختلال به دلیل اینکه با حواس فیزیکی پنج‌گانه مرتبط است به پنج نوع اصلی تقسیم بندی می‌شود که در ادامه آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

توهم بینایی سالمندان (توهم دیداری سالمندان)

در این نوع از توهم فرد اشیا، افراد، نور و چیزهایی را می‌بیند که کاملاً خیالی هستند و سایر افراد توانایی دیدن آن‌ها را ندارند.

  1. توهم لامسه در سالمندان

اگر سالمند احساس لمس شدن بکند بدون آن‌که شخصی او را لمس کرده باشد، حشره‌ای روی بدن حرکت او کند و به طور کلی محرک واقعی برای این حس وجود داشته باشد، دچار توهم شده است.

توهم چشایی در سالمندان

زمانی که توهم اعصاب چشایی بدن را درگیر کند و طعم‌ها و مزه‌های غیرواقعی یا اشتباهی را به مغز ارسال کند به‌طوری که فرد باور کند آن طعم و مزه را واقعاً چشیده است، درگیر اختلال توهم چشایی شده است.

توهم بویایی در سالمندان

اگر سالمند بوها یا رایحه‌هایی مجازی و غیرواقعی را حس کند که سایر افراد سالم از حس کردن آن ناتوان باشند و یا بوهای غیر معمول و چیزی که اصلاً وجود ندارد را حس کند، درگیر این اختلال شده است. برای مثال ممکن است سالمندی بگوید فلان غذا بوی شیطان می‌دهد.

توهم بدبینی در سالمندان

توهم و بدبینی یکی از مهمترین نشانه های اولیه بیماری آلزایمر است. زمانی که این بیماری در حال رشد و فراگیری در بدن سالمند می‌باشد با نشانه‌هایی مثل پرخاشگری، بدبینی، توهم بی‌قراری، استرس زیاد و… همراه است.

اگر در همان زمان اولیه با مراجعه به روانپزشک یا دکتر توهم این مورد تشخیص داده شود، می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی جلوی گسترش توهم بدبینی در سالمندان را گرفت و برای درمان توهم بدبینی سالمندان اقدام کرد.

همچنین خوب است بدانید برخی عوامل دیگر مانند گرما، درد، سرما، بیماری‌های جسمی خاص و… می‌توانند باعث تشدید توهم بدبینی سالمندان شوند.

توهم خودآزارانه در سالمندان

توهم خودآزارانه در سالمندان حالتی است که در آن شخص اهمیت بسیار زیاد و فوق‌العاده‌ای را به سلامت جانی و مالی خود اختصاص می‌دهد. به گونه‌ای که دیگر این اختلال از کنترل خارج شده و به جای محافظت باعث شکنجه شده و فرد کاملا در عذاب است.

این افراد کدام توهم می‌زنند که یک اتفاق غیر طبیعی و ماوراء الطبیعه در حال وقوع است که سلامت خودشان و اطرافیان را به خطر می‌اندازد و برای جلوگیری از بروز این اتفاق خیالی ذهنی‌شان دست به محافظت‌کاری بسیار زیاد و خارج از کنترلی می‌زنند.

این دسته از رفتارها نوعی اختلال روانی هستند که با توهم خودآزارانه در سالمندان خودش را بروز می‌دهد هرگونه افکار و توهمی که باعث آزار فرد شود و خیالی باشد در دسته این بیماری قرار می‌گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۹۳۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان