//
کدخبر: ۴۱۷۴۴۶ //
وزوز گوش

وزوز مداوم گوش به چه علت است؟ | چگونه از علل وزوز گوش جلوگیری کنیم ؟

در اصطلاح پزشکی، وزوز گوش صدایی است که به صورت صدای زنگ یا سوت مداوم در گوش تجربه می شود و از منبع خارجی نمی آید، بنابراین وجود آن باعث ناراحتی فرد مبتلا می شود که نمی تواند بفهمد از کجا می آید. همانطور که قبلا ذکر کردیم، دلایل وزوز گوش متفاوت است، زیرا ما با یک علامت سر و کار داریم، نه یک بیماری. آسیب به گوش و مصرف برخی داروها با این صدای ممتد همراه است.

وزوز مداوم گوش به چه علت است؟ | چگونه از علل وزوز گوش جلوگیری کنیم ؟
به گزارش فرتاک نیوز،

گوش دارای سه قسمت اصلی است: بیرونی، میانی و داخلی. ناحیه بیرونی اساساً گوش و مجرای گوش منتهی به پرده گوش است. در داخل پرده گوش، یک ناحیه آناتومیک جعبه‌ای شکل وجود دارد که گوش میانی را تشکیل می‌دهد، و در داخل پرده گوش، ارتباطاتی با سیستم عصبی پیدا می‌کنیم که اطلاعات را به مغز منتقل می‌کند.

اگر گوش میانی یا داخلی به هر دلیلی آسیب ببیند، می تواند منجر به وزوز گوش شود. این شرایط بر هدایت امواج صوتی تأثیر می گذارد. تومورها یک دلیل جدی انکولوژیک هستند که باید زود تشخیص داده شوند. بسیاری از آنها به آرامی اما پیوسته رشد می کنند. گاهی اوقات، صدای خش خش درک شده توسط فرد به دلیل فشار دادن سلول های تومور بر روی عصب ایجاد می شود.

داخلی و سخت تر، مرگ سلول های عصبی در اثر سکته است. پیامدهای سکته مغزی شامل کاهش شنوایی و وزوز گوش است. در ابتدا، این تا حد زیادی به محل خونریزی یا انسداد شریانی بستگی دارد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض صداهای بلند

افرادی که بیشتر روز را با ماشین آلات پر سر و صدا یا در محیط هایی با خروجی دسی بل بالا کار می کنند، احتمالاً در خارج از ساعات کاری خود از این صدای سوت رنج می برند. به عنوان مثال اپراتورهای هیدرولیک شکن یکی از این موارد است.

هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند با هدفون، شنوایی نیز آسیب می بیند. این علل وزوز گوش می تواند منجر به اختلالات گذرا یا پایدار و مزمن شود. درمان همیشه شامل کاهش قرار گرفتن در معرض سر و صدا یا حذف فرد از محیط مضر برای مدت طولانی است.

داروها

داروهایی که باعث وزوز گوش می شوند این قابلیت را دارند که پس از مصرف در سطوح مختلف به گوش آسیب برسانند. همیشه موضوع دوز نیست، اگرچه زمانی که از مقادیر توصیه شده برای درمان بیشتر شود، خطر افزایش می یابد. از رایج ترین داروهای اتوتوکسیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیورتیک های حلقه

اینها داروهای فشار خون شریانی هستند که می توانند به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد فشار خون مصرف شوند.

کلروکین

به عنوان یک دارو برای مالاریا، استفاده از آن در جهان گسترده است.

جنتامایسین

شاید این آنتی بیوتیک بیشتر با سمیت گوش همراه باشد. طبق پروتکل ها می توان از آن استفاده کرد، اما در صورت تجویز بیش از حد ایمن، گوش ها آسیب می بینند.

آسپرین

استیل سالیسیلیک اسید در صورت استفاده نادرست برای چندین ماه می تواند باعث وزوز گوش شود.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل بین فک پایین و استخوان تمپورال جمجمه مفصلی است که جویدن را امکان پذیر می کند. همراه با این مکانیسم، عضله جونده تضمین می کند که دهان با حرکت فک باز و بسته می شود. در افراد مبتلا به دندان قروچه که به آن فشردن پاتولوژیک دندان ها در شب گفته می شود، مفصل وارد حالت ناکارآمدی شده و آن طور که باید بسته نمی شود، بافت های نرم اطراف ملتهب شده و محور مرکزی که روی آن قرار می گیرد از بین می رود.

همانطور که ناحیه نزدیک گوش ملتهب می شود، ساختارهای مرتبط با گوش خارجی و میانی نیز ملتهب می شوند. این می تواند باعث وزوز گوش در برخی از بیماران شود.

همین امر در مورد انقباضات شدید دهانه رحم نیز صدق می کند، که انقباضات آنها به ناحیه پیشانی منتقل می شود و در نتیجه فک پایین را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین در اثر مجاورت، گوش ملتهب می شود و صداهای داخلی تولید می شود که ربطی به منبع صدای خارجی ندارد.

چگونه از علل وزوز گوش جلوگیری کنیم ؟

پیشگیری از علل وزوز گوش آسان نیست، زیرا تظاهرات و منشأ آن متفاوت است. با این حال، می توان اقدامات کلی را برای کاهش آسیب احتمالی و محافظت از گوش انجام داد. از جمله این اقدامات کنترل و قرار نگرفتن در معرض صداهای بلند است. برخی از مشاغل به محافظ شنوایی تخصصی نیاز دارند تا دسی بلی که از طریق گوش وارد پرده گوش می شود کاهش یابد.

از سوی دیگر، هنگامی که علائم ظاهر می شوند و ادامه می یابند، مشورت با پزشک ضروری است. مشکلات جدی مانند تومورهای عصب شنوایی را می توان با روش های تصویربرداری اضافی تشخیص داد. اگر از دندان قروچه رنج می برید، اجازه ندهید ادامه یابد. با دندانپزشک خود مشورت کنید، که ممکن است برای کاهش اصطکاک یک آرام بخش برای شب تجویز کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۷۴۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان