//
کدخبر: ۴۱۵۱۸۹ //
لاپاراسکوپی

همه چیز درباره برداشتن رحم با لاپاراسکوپی

رحم، یکی از مهم‌ترین بخش بدن بانوان به‌حساب می‌آید. این عضو حساس وظیفه نگهداری از جنین و زایمان را بر عهده دارد. در مواقعی قبل یا بعد از زایمان، رحم می‌تواند دچار مشکلاتی نظیر سرطان شود که باید با انجام برخی از اقدامات مانند جراحی نسبت به برطرف کردن آن‌ها اقدام کرد. از پرکاربردترین جراحی‌ها، می‌توان به لاپاراسکوپی اشاره کرد که در آن نسبت به برداشتن رحم اقدام می‌کنند. برداشتن رحم با لاپاراسکوپی چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه به این موضوع به طور کامل خواهیم پرداخت. در نهایت میتوانید برای مشاوره رایگان لاپاراسکوپی رحم با دکتر اعظم السادات مهدوی در ارتباط باشید.

همه چیز درباره برداشتن رحم با لاپاراسکوپی
به گزارش فرتاک نیوز،

برداشتن رحم با لاپاراسکوپی با نام علمی هیسترکتومی لاپاراسکوپیک، یک روش کم تهاجمی به‌حساب می‌آید که در آن نسبت به برداشتن رحم اقدام می‌کنند. معمولا برای این که پزشک بتواند این عمل جراحی را به‌دقت انجام دهد، برش کوچکی در ناحیه رحم ایجاد می‌کنند و سپس یک دوربین کوچک را به درون رحم می‌فرستند. با این کار پزشک می‌تواند تمامی اجزای داخلی را روی مانیتور مشاهده کند و عمل جراحی را به‌راحتی انجام دهد.

در حین برداشتن رحم با لاپاراسکوپی، می‌توان تخمدان‌ها را نیز خارج کرد، اما اگر این کار انجام نشود، دیگر نیازی به استفاده از داروهای هورمونی نیز نخواهد بود. برخی از بانوان با گرگرفتگی‌هایی مواجه می‌شوند که اگر تخمدان‌ها را برندارند، از آن جلوگیری خواهد شد. لازم به ذکر است که زمانی برداشتن تخمدان‌ها لازم می‌شود که مشکوک به سرطان باشند یا رشد غیرطبیعی آنان نگران‌کننده باشد.

در چه مواقعی پزشک جراحی لاپاراسکوپی را توصیه می‌کند؟

هیسترکتومی جراحی است که معمولا انجام نمی‌شود و زمانی توسط پزشکان توصیه می‌شود که مشکلات جدی در رحم فرد اتفاق افتاده باشد. خونریزی‌های غیرطبیعی که با هیچ روشی برطرف نمی‌شوند، یکی از دلایلی هستند که نیاز به جراحی را تقویت می‌کنند. همچنین آندومتریوز، بیماری التهابی لگن و حاملگی خارج از رحم از جمله علت‌هایی هستند که در آن‌ها باید درمان آن با لاپاراسکوپی را انجام داد.

انواع جراحی لاپاراسکوپی رحم

مانند همه جراحی‌های دیگر، لاپاراسکوپی نیز انواع مختلفی دارد که بسته به میزان مشکلات رحم و اینکه چقدر از آن می‌تواند بدون درگیری باقی بماند، متغیر خواهد بود. انواع جراحی لاپاراسکوپی به شرح زیر هستند:

لاپاراسکوپی رادیکال

این نوع از جراحی فقط در زمانی انجام می‌شود که فرد به سرطان رحم مبتلا باشد. هنگامی که دیگر دارودرمانی و شیمی‌درمانی پاسخگو نیستند، چاره‌ای به جز برداشتن رحم با لاپاراسکوپی نیست. در حین جراحی تمامی قسمت‌های رحم از جمله لوله‌های فالوپ، غدد لنفاوی، بافت چربی و تخمدان‌ها برداشته می‌شوند.

لاپاراسکوپی ساب توتال

این نوع جراحی فقط به برداشتن رحم و باقی گذاشتن دهانه آن ختم می‌شود. یعنی فقط بخشی از رحم برداشته خواهد شد. در این نوع از جراحی باید دقت کنید که چون دهانه رحم در جای خود باقی می‌ماند و برداشته نمی‌شود، هنوز هم خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود خواهد داشت. پس باید به‌صورت دوره ای نسبت به غربالگری سرطان دهانه رحم اقدام کنید و آزمایشات موردنیاز را انجام دهید.

لاپاراسکوپی کامل

این جراحی معمولا شبیه لاپاراسکوپی رادیکال است و در طی آن هم رحم و هم دهانه آن برداشته می‌شود. انتخاب این روش یا ساب توتال معمولا توسط پزشکان تصمیم گرفته می‌شود و اکثر آنان لاپاراسکوپی کامل را توصیه می‌کنند. زیرا اگر این جراحی به‌صورت ساب توتال انجام شود، هنوز هم ریسک ابتلا به سرطان در دهانه رحم وجود خواهد داشت.

برداشتن رحم با جراحی چه ریسک‌هایی را به همراه دارد؟

اگر چه برداشتن رحم با لاپاراسکوپی می‌تواند شما را از خطر ابتلا به سرطان رحم نجات دهد، اما باید بدانید که قبل از جراحی ریسک‌هایی وجود دارد که دانستن آن‌ها کمک می‌کند که بهتر برای این امر تصمیم بگیرید. اگر جراحی لاپاراسکوپی به طور صحیح و با رعایت نکات بهداشتی انجام نشود، می‌تواند باعث به وجود آمدن عفونت شود. در رابطه با این موضوع با پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که غشای مخاطی در طول عمل شکسته نخواهد شد.

بیشتر عمل‌های جراحی شامل بیهوشی قبل از عمل هستند، پس تمامی خطرات بیهوشی را باید پذیرا باشد. در مواقعی بسیار نادر، بیهوشی می‌تواند منجر به ایست قلبی، واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات تنفسی شود.

 

مزایای جراحی رحم با استفاده از لاپاراسکوپی

هیسترکتومی لاپاراسکوپی در مقابل روش‌های قدیمی‌تر مزایای مختلفی دارد. این روش معمولا برش‌های کمتری نیاز دارد و فقط برای دوربین و وارد کردن تجهیزات، نیاز به ایجاد برش‌های کوچک در سطح شکم خواهد بود. مزایایی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، عبارتند از:

  •     در وهله اول، ایجاد برش‌های کمتر از بزرگ‌ترین مزایای برداشتن رحم با لاپاراسکوپی است. در روش‌های سنتی و قدیمی، بعد از عمل، جای زخم زیادی روی شکم باقی می‌ماند و ظاهر خوشایندی برای فرد ایجاد نمی‌کرد. اما با گذشت زمان و ابداع روش لاپاراسکوپی، دیگر جای زخم زیادی روی بدن باقی نخواهد ماند.
  •     درد و خونریزی کمتر، از مزایای دیگر این جراحی هستند که در پس از آن درد زیادی را تجربه نخواهید کرد و خونریزی آن نسبت به جراحی‌های دیگر، کاملا ناچیز خواهد بود.
  •     دوره نقاهت برای لاپاراسکوپی معمولا تا دو هفته است؛ این در حالی است که در هیسترکتومی های شکمی معمولا به چهار تا شش هفته استراحت برای بهبود و گذراندن دوران نقاهت لازم خواهد بود.
  • آیا برداشتن رحم با لاپاراسکوپی عوارض خاصی دارد؟
  • برداشتن رحم با لاپاراسکوپی با اینکه مزایای و نکات مثبت زیادی دارد، ممکن است عوارضی هم داشته باشد. به طور مثال اکثر کسانی که انواع جراحی‌های لاپاراسکوپی را انجام می‌دهند، پس از آن علائم یائسگی را تجربه می‌کنند یا به طور کامل یائسه می‌شوند. از بزرگ‌ترین معایب لاپاراسکوپی، می‌توان به ناباروری اشاره کرد؛ به طوری که پس از عمل دیگر قادر به باردار شدن نخواهید بود.

کلام پایانی

رحم از اعضای بدن است که در دسته اندام‌های تناسلی قرار می‌گیرد. این عضو از بدن تقریبا بین مثانه و رکتوم قرار می‌گیرد و تخمک لقاح یافته را تا زمان تولد در خود نگهداری می‌کند. ممکن است به دلایل مختلفی، مشکلات متعددی در رحم به وجود بیاید که نیاز به برداشتم آن با لاپاراسکوپی باشد. معمولا در بیشتر جراحی‌ها، تمامی قسمت‌های رحم از جمله لوله‌های فالوپ و دهانه آن برداشته می‌شوند. اگر پزشک به شما توصیه کرده است که از برداشتن رحم با لاپاراسکوپی استفاده کنید، باید تمامی مزایا و عوارضی را که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم را مطالعه کنید.

دکتر اعظم مهدوی جراحی هایی همچون لاپاراسکوپی اندومتریوز، فیبروم، کیست تخمدان و … را انجام میدهد. شما میتوانید سوالات  و تجربیات خود را در وب سایت دکتر مهدوی به آدرس www.dr-amahdavi.ir   مطرح کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۱۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان