//
کدخبر: ۴۰۴۰۲۰ //

در فضای مجازی به دنبال نسخه نباشید | نسخه‌های مجازی به بیماری توجه دارند نه بیمار

یک متخصص و مدرس طب ایرانی اظهار کرد: برای مشکلات و بیماری‌ها نباید در فضای مجازی دنبال نسخه بود چراکه این نسخه‌ها تنها به بیماری‌ها توجه دارند نه بیمار.

در فضای مجازی به دنبال نسخه نباشید | نسخه‌های مجازی به بیماری توجه دارند نه بیمار
به گزارش فرتاک نیوز،

مریم نواب زاده در گفت‌وگویی در مورد نسخه طب سنتی برای مواجه با گرما، گفت: اغلب افراد با شروع فصل گرما در فضای مجازی به دنبال راه مقابله هستند که درست نیست؛ وقتی فرد گرما زده می‌شود و رطوبت طبیعی بدنش کاهش می‌یابد به نوعی ابتدا دستگاه گوارش وی آسیب می‌بیند.

وی با بیان اینکه در این صورت علائمی به شکل حالت تهوع اسهال و استفراغ ایجاد می‌شود و الکترولیت‌های بدن به نوعی دچار اختلال می‌شوند، افزود: راهکار این است که فرد با روش‌های فیزیکی گرما را از خود دور کند و اگر مجبور شد طولانی مدت در  فضای باز قرار گیرد باید مایعات کافی بنوشد.

نواب زاده با بیان اینکه فرد باید بطری آب را همراه خود داشته باشد، تصریح کرد: بهترین مایع یا نوشیدنی آب است که افراد می‌توانند به شکل آب خنک استفاده کنند که البته تاکید و توصیه طب ایرانی این است که آبی که در آن یخ حل شده به خصوص به شکل ناگهانی مصرف نشود.

وی با بیان اینکه آب را به صورت جرعه جرعه بنوشید، اظهار کرد: نوشیدنی‌های خنک دیگر نیز می‌توانند برای افراد مفید باشند البته باید طبیعی باشند.

متخصص و مدرس طب ایرانی با بیان اینکه غذاها نیز بسیار مهم هستند چراکه هاضمه و دستگاه گوارش در هوای گرم به شکل ضعیف کار می‌کنند و گرما باعث می‌شود که حجم خون بدن نسبت به سطح بدن کاهش یابد، ادامه داد: یک فرد سالم و بالغ حدودا ۴.۵ تا پنج لیتر خون دارد که در گرما میزان زیادی از این خون به سطح می‌آید و عروق را منبسط می‌کند؛ پس افراد باید در گرما غذاهای زود هضم و به نوعی رطوبت بخش مصرف کنند.

نواب زاده با بیان ایکنه مصرف آش‌های سبک دارای جو و برنج مفید فایده خواهد بود، افزود: هضم غذاهای بسیار چرب و گوشت دار سخت است و انرژی زیادی از بدن می‌گیرد.

وی اظهار کرد: تاکید طب سنتی بر عدم مصرف فست فودها در هوای گرم و ادویه‌های تند است چراکه گرم و خشک هستند و به نوعی حرارت بدن را بالا برده و عارضه کم آبی یا کم آب شدن رطوبت را بیشتر می‌کنند.

متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: مصرف چای نیز ادرار آور بوده و مصرف زیاد آن در گرما زیاد توصیه نمی‌شود، اما دمنوش‌هایی مانند دمنوش عناب یا زرشک در فصل گرما بسیار مفید هستند.

نواب زاده تصریح کرد: اگر با مصرف دمنوش عناب دچار افت فشار خون می‌شوید، بهتر است که عناب را با آویشن یا مرزن جوش بجوشانند یا دم کرده و سپس مصرف کنند.

نسخه‌های مجازی به بیماری توجه دارند نه بیمار

وی با بیان اینکه مسئله دیگر نسخه‌های اشتباه و بدون دخالت علم در فضای مجازی است، افزود: بسیاری از نسخه‌های موجود فضای مجازی نه تنها باعث بهبود بیمار نخواهد شد بلکه باعث بد بینی به طب سنتی نیز می‌شود.

نواب‌زاده با اشاره به اینکه امروزه به علت وجود فضاهای مجازی و سرعت تکثیر، بسیار اتفاق می‌افتد که یک نسخه غلط مورد استفاده جمع بسیاری از افراد اجتماع قرار گیرد، بیان کرد: هر توصیه‌ای که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود، لزوما صحیح نیست.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه افرادی هستند که تحصیلات در حد دیپلم نیز ندارند اما برای مردم داروی گیاهی تجویز می‌کنند، تصریح کرد: بسیاری از نسخه‌های موجود فضای مجازی نه تنها باعث بهبود بیمار نخواهد شد بلکه باعث بد بینی به طب سنتی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه طب ایرانی ما طبی عمیق است که ورود به این عرصه نیاز به هوشیاری و آگاهی بسیار دارد، افزود: پزشک تحصیل کرده طب سنتی، بدون معاینه و دیدن شخص بیمار و داشتن یک شرح حال کامل، هیچ گاه  برای بیماری نسخه عام تجویز نمی‌کند چراکه هر فرد یک مزاج خاص خود را دارد؛ حتی یک نسخه طب سنتی در منطقه گرمسیری و سردسیری می‌تواند تفاوت‌هایی داشته باشد.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه هیچ گاه یک نسخه طب سنتی، برای دو نفر نمی‌تواند مفید باشد، بیان کرد: برای مشکلات و بیماری‌ها نباید در فضای مجازی دنبال نسخه بود چراکه این نسخه‌ها تنها به بیماری‌ها توجه دارند نه بیمار.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه فضای مجازی، گاهی بدون در نظر گرفتن اخلاق حرفه‌ای طبابت، بنا بر دلایل خاص خود تنها در صدد تجویز نسخه‌های بی پایه گیاهی و سنتی است، یادآور شد: گاهی عوارض ارائه نسخه در فضای مجازی تشدید بیماری است که باید هوشیارانه عمل کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۴۰۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان