//
کدخبر: ۴۰۲۰۴۲ //

اوتیسم چیست، علل، علائم، انواع، درمان اوتیسم | مرکز اوتیسم دکتر صابر

مرکز توانبخشی اوتیسم دکتر صابر با در اختیار داشتن گفتاردرمان اوتیسم و کاردرمانان مجرب و متخصص در زمینه اوتیسم به صورت تخصصی به درمان کودکان اوتیسم می پردازند. بهترین گفتاردرمانی برای کودکان اوتیسم با همکاری تیم کاردرمانی اوتیسم می تواند روند بهبود مهارت های گفتاری و ارتباطی کودکان اوتیسم را به صورت چشمگیری تسریع بخشیده و کودک را در جهت ایجاد یک زندگی طبیعی سوق نماید.

اوتیسم چیست، علل، علائم، انواع، درمان اوتیسم | مرکز اوتیسم دکتر صابر
به گزارش فرتاک نیوز،

اوتیسم نوعی اختلال رشدی مختص سنین خردسالی بوده که فرد مبتلا را درگیر مشکلات مرتبط با تعاملات اجتماعی، مهارت های زبانی و رفتاری می کند البته علائم این اختلال در همه افراد به طور یکسان بروز نمی کند و با توجه به طیف وسیع و متنوع آن، به طیف اوتیسم (ASD) شناخته می شود. از مهم ترین مشخصه اوتیسم کودکان، عدم توانایی برای برقراری ارتباط است که موجب انزوا و ناتوانی کودک در یادگیری مفید از محیط می گردد.

مرکز اوتیسم تهران زیر نظر دکتر صابر در زمینه تشخیص زودهنگام اوتیسم در کودکان و درمان تخصصی اوتیسم با استفاده از روش ها و تکنولوژی روز دنیا با بیش از 18 سال سابقه درخشان در این مسیر به شما یاری می رساند.

جهت تماس با کلینیک اوتیسم تهران زیر نظر جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علائم اوتیسم در کودکان

در نسخه پنجم علایم اوتیسم به دو حوزه تقلیل یافته است : ۱) حوزه ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی ۲) رفتارهای تکراری و محدود. به علاوه برای تشخیص علایم اختلال طیف اوتیسم وجود ۳ نوع از تاخیرهای ارتباط اجتماعی و ۲ نوع از رفتارهای تکراری و محدود لازم است.

این تغییرات نشانگر آن است که رویکرد نسخه پنجم دی اس ام از رویکردی طبقه ای به رویکردی بعدی تغییر یافته است. در نسخه پنجم دی اس ام تغییراتی در مورد سن و الگوی شروع اختلال طیف اوتیسم نیز مطرح شده است. در این نسخه اگرچه تاکید شده است که علائم اوتیسم باید در مراحل اولیه رشد ظاهر شود، اما توجه به این نکته نیز مهم است که ظهور کامل برخی از علائم اوتیسم مستلزم آن است که فشار تقاضای اجتماعی به حد آستانه برسد.

برای مثال، اگر کودکی هیچ خواهر و برادری نداشته باشد و به مهدکودک نرود و تعامل کمی با همسایگان و همسالانش داشته باشد، ممکن است والدین او متوجه هیچ یک از علائم نقص در تعامل اجتماعی نشوند. 

علل اوتیسم در کودکان

بیماری اوتیسم یک اختلال پیچیده با گستره ای از علائم نظیر تعاملات اجتماعی محدود، رفتار های تکراری و اختلالات تکلمی و.... می باشد. در دهه های گذشته تئوری های زیادی درباره علل اوتیسم در کودکان مطرح شده است که در بسیاری از موارد توسط علم به تایید نرسیده است. علت اوتیسم در کودکان به درستی شناخته نشده است اما علت اوتیسم در جنین را مرتبط با رشد مغزی، ژنتیک، سموم، سن والدین و شرایط مادر در دوران بارداری می دانند.

انواع اوتیسم 

سطح یک ( اوتیسم خفیف) : در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل می شوند. در تعاملات اجتماعی بسیار ضعیف عمل می کنند. این کودکان در دوستیابی مشکل دارند همچنین این کودکان نمی توانند سازگاری خوبی با تغییرات محیط داشته باشند. این سطح از کودکان در درک گفتار دیگران با شکست مواجه می شوند و نمی توانند برنامه ریزی و سازمان دهی منظمی برای خود داشته باشند.

سطح دو ( اوتیسم متوسط) : این کودکان در ایجاد ارتباط کلامی و غیر کلامی دچار مشکل بوده و از جملات ساده و محدودی هنگام صحبت استفاده  می کنند. در این نوع از کودکان اوتیسم برقرای ارتباط چشمی محدود است و در برنامه ریزی و سازمان دهی کارهایشان مشکلات بیشتری دارند. این طیف از اختلالات اوتیسم نیاز به حمایت و پشتیبانی اساسی بیشتری دارند تا بتوانند نسبت به تغییرات سازگاری مناسبی پیدا کنند. این کودکان یا رفتار ها و گفتار های تکراری از خود بروز می دهند و یا رفتار هایی که آنها را از دنیای اطراف خود دور می کنند.

سطح سه ( اوتیسم شدید): انواع اختلال اوتیسم در این سطح به این صورت است که تمایل بسیار کمی به مشارکت های اجتماعی و دسته جمعی دارند. توجه و تمرکز این کودکان در موارد خاص به شدت ضعیف است. همچنین کودک در ارتباط کلامی از تک کلمه ها بهره می گیرد. در اوتیسم شدید علاوه بر اینکه کودکان رفتارهای تکراری و محدود دارند، حتی برای زندگی روزمره و عادی هم نیاز به حمایت فراوانی دارند.

گفتاردرمانی اوتیسم

درمان اوتیسم

با توجه به این نکته که هنوز درمان قطعی برای اختلالات طیف اوتیسم وجود ندارد، اما در سال های اخیر با رشد سریع اختلال اوتیسم در جوامع پیشرفته تلاش های فراوانی در زمینه درمان این کودکان انجام شده است. تکنیک ها و ابزار متنوعی توسط محققین ارائه شده است اما بسیاری از این روش ها هنوز توسط معیارهای بالینی تایید نشده است. در بین درمان های موجود توانبخشی کودکان اوتیسم جزو درمان های اساسی و مهم در این کودکان می باشد که شامل کاردرمانی ، گفتاردرمانی و رفتاردرمانی می باشد. استفاده از داروهای روانپزشکی در کنار درمان های توانبخشی می تواند در تسریع روند درمان این کودکان مفید باشد. مرکز توانبخشی اوتیسم دکتر صابر در حیطه درمان کودکان اوتیسم با استفاده ار تکنیک های روز دنیا پیشرو می باشد 

زمان طلایی درمان اتیسم

باتوجه به شیوع بالای اختلال طیف اتیسم، خصوصا در سالهای اخیر، بهتر است والدین کودک مهارت های رشدی کودک را زیر نظر داشته و به محض شک و تردید نسبت به مهارت های رشدی  و ارتباطی ، به متخصصین مراجعه کنند، والدین باید ، کودک خود را در 12 ماهگی ، 18 ماهگی و 2 سالگی جهت  غربالگریبه مراکز مربوطه ببرند تا درصورت وجود مشکل سریع تر درمان آغاز شود. غربالگری و پایش یک گام ضروری در تشخیص و درمان این اختلال می باشد. مرکز اوتیسم تهران با استفاده ار تست های تخصصی و بین المللی در زمینه تشخیص کودکان اوتیسم فعالیت می نماید. 

گفتاردرمانی اوتیسم

گفتاردرمانی در اوتیسم یکی از مهمترین قسمت های درمان اتیسم ،جهت ایجاد ارتباط مناسب کودکان اوتیسم، تسریع روند گفتار و بهبود تغذیه کودک اتیسم می باشد که توسط تکنیک های گفتار درمانی اوتیسم شامل روش پکس، روش تیچ،  تحریکات حسی و ماساژهای داخل دهانی و... انجام می شود. گفتاردرمانان مجرب مرکز اوتیسم با توجه به این مشکلات و اختلالات حسی این کودکان به ارائه برنامه درمانی موثر و همه جانبه در جهت بهبود مهارت های کلامی و ارتباطی کودکان اوتیسم می پردازد.

اوتیسم چیست

کاردرمانی اوتیسم

کاردرمانی از درمان های مفید و مهم در درمان کودکان اوتیسم می باشد که در مرکز کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر در بخش های مختلف و تخصصی ارائه می گردد. این بخش ها شامل کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی جسمی، کاردرمانی حسی حرکتی، کاردرمانی تعادلی، کاردرمانی در مهارت های دست، کاردرمانی تخصصی حسی می باشند که در زیر توضیح داده می شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۰۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان