//
کدخبر: ۴۰۱۸۴۴ //

درمان جوش های سرسیاه

جوش های سر سیاه یک مشکل پوستی بسیار شایع هستند که در بیشتر مواقع صورت، گردن، پشت و سینه شخص را درگیر می کنند.

درمان جوش های سرسیاه
به گزارش فرتاک نیوز،

دلایل زیادی برای به وجود آمدن جوش های سر سیاه وجود دارد، از جمله چربی بیش از حدی که روی پوست وجود دارد و همینطور تحریک فولیکول های مو. جوش های سر سیاه، اغلب در سن نوجوانی به وجود می آیند، اما همیشه اینطور نیست و می توانند در هر سنی دیده شوند.

جوش های سر سیاه، نوعی از آکنه (آکنه ولگاریس)، هستند. آکنه ها، برجستگی های باز روی پوست هستند که با چربی های اضافی و پوست های مرده پر می شوند. در نگاه اول، این برجستگی ها به صورت یک لکه کثیفی روی پوست به نظر می رسند، اما این مساله به خاطر انعکاس نامنظم نور از فولیکول مسدود شده است که باعث می شود این برجستگی ها، به صورت لکه های تیره به چشم بیایند.

جوش های سر سیاه، در واقع جوش نیستند. جوش ها، برجستگی ها کوچک، دردناک و ملتهبی هستند که در نوک آن ها مایعی غلیظ و به رنگ سفید مایل به زرد، که در واقع همان چرک و عفونت درون جوش است، وجود دارد.

جوش های سر سیاه بیشتر در چه افرادی دیده می شوند؟

جوش های سر سیاه، بیشتر در نوجوانان و جوانانی که در دوران تغییرات هورمونی خود هستند، دیده می شود. با این حال، بسیاری از بزرگسالان تا دهه ۲۰، ۳۰ و حتی پس از آن نیز، همچنان به آن مبتلا می شوند. حتی برخی از افراد، برای اولین بار در سنین بزرگسالی، دچار جوش های سر سیاه می شوند.

جوش های سر سیاه چقدر شایع هستند؟

باید بدانیم که جوش های سر سیاه، بسیار رایج هستند. برخی از محققان معتقدند که، تقریبا همه در طول زندگی خود، حداقل یک بار دچار جوش های سر سیاه شده اند. این جوش ها، اغلب در بین نوجوانان شایع هستند، اما حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد بزرگسالان نیز، به این جوش ها مبتلا هستند.

کدام قسمت از بدن بیشتر در معرض ابتلا به جوش سرسیاه است؟

جوش های سر سیاه، بیشتر روی نواحی صورت، به خصوص بینی، چانه، و گاهی اوقات گونه ها، و همچنین گردن، پشت و حتی روی قفسه سینه شما نیز به احتمال زیاد، به وجود می آیند. با این حال، غدد چربی (غدد ترشح کننده چربی سبوم) در سراسر بدن شما وجود دارند، این غدد یک روان کننده روغنی به نام سبوم را که مسئول مرطوب نگه داشتن پوست و موهای شما است را، آزاد می کنند.

اگر چه این مساله خیلی رایج نیست، اما گاهی اوقات دیده شده است که جوش های سر سیاه، روی باسن، ران ها، گوش ها و حتی زیر بغل نیز به وجود می آیند.

شما میتوانید تفاوت جوش هورمونی و کبدی، همچنین علائم آنها را در سایت دکتر ریاحی، متخصص پوست و مو مشاهده کنید.

images_1684565361_64686d718ea36

جوش های سر سیاه، به طور کلی تاثیری بر روی سلامت جسمی فرد ندارند، اما می توانند از نظر روانی-اجتماعی، یعنی چگونگی تاثیر جامعه و گروه های اجتماعی بر ذهن فرد، و همینطور از نظر روان شناختی، یعنی تصور و دید شخص نسبت به ظاهر خود، تاثیر بگذارند. جوش های سر سیاه، می توانند باعث مشکلات روحی از جمله، اضطراب، افسردگی، اختلالات خلقی و حتی افکار خودکشی، شوند.

علائم جوش های سر سیاه

جوش های سر سیاه، در واقع شکل خفیف تری از آکنه هستند. وجود برجستگی های تیره و با منافذ باز، بر روی پوست شما، مشخصه های اصلی جوش های سر سیاه هستند. جوش های سر سیاه، برخلاف جوش های سر سفید، درد و احساس ناراحتی ندارند.

دلایل ایجاد جوش های سر سیاه

غدد چربی (غدد آزاد کننده چربی سبوم)، در سراسر بدن وجود دارند و بیشتر آن ها، به فولیکول های مو، متصل هستند. جوش های سر سیاه و سر سفید در واقع هر کدام نوعی از کومودون هستند، کومودون در واقع اولین ضایعه ایجاد شده از یک آکنه غیرالتهابی می باشد، که اگر این کومودون ها، باز باشند باعث ایجاد جوش های سر سیاه، و اگر بسته باشند باعث ایجاد جوش های سر سفید می شوند. کومودون زمانی به وجود می آید که فولیکول مو یا غده چربی(سبوم)، ملتهب شود. التهاب می تواند در نتیجه موارد زیر رخ دهد:

افزایش سبوم. سبوم در واقع همان ماده روغنی یا در واقع چربی پوست است که توسط غدد سبابه تولید می شود.

تشکیل غیرطبیعی کراتین پوست. کراتین در واقع ماده پروتئینی است که به ساخت مو، پوست و ناخن های شما کمک می کند.

افزایش هورمون ها، از جمله هورمون آندروژن.

افزایش میزان باکتری ها روی پوست که باعث ایجاد آکنه می شوند.

آیا جوش های سر سیاه مسری هستند؟

خیر، جوش های سر سیاه مسری نیستند و این جوش ها از طریق تماس پوست به پوست با شخص مبتلا، منتقل نمی شوند.

درمان جوش های سر سیاه

داروهای زیادی وجود دارند که نیاز به نسخه پزشک نیز ندارند و برای درمان جوش های سر سیاه استفاده می شوند. این داروها، شامل موارد زیر هستند:

1_ اسید سالیسیلیک

این دارو در واقع یک پاک کننده یا لوسیون است که برای درمان جوش های سرسیاه بدون نسخه، در دسترس است. این دارو به برداشتن لایه بالایی پوست آسیب دیده کمک می کند. اسید سالیسیلیک، سلول های مرده روی پوست را از بین می برد و به این ترتیب، مانع از مسدود شدن فولیکول های مو می شود.

images_1684565361_64686d71968ec

2_ اسید آزلائیک

جو، گندم، چاودار و سایر غلات مختلف، به طور طبیعی حاوی آزلائیک اسید هستند. این دارو، میکروارگانیسم های روی پوست را می کشد و باعث کاهش تورم پوست می شود.

3_ بنزوئیل پراکسید

این دارو، به عنوان محصولاتی همچون Stridex، Clearasil و PanOxyl و تحت عنوان ژل های Leave-on و یا ژل های شستشو، بدون نسخه در دسترس است. بنزوئیل پراکسید، باکتری های سطحی پوست، که اغلب باعث تشدید آکنه می شوند را، مورد هدف قرار می دهد. استفاده از این دارو با غلظت های کمتر و یا در دفعات شسشتوی کمتر، احتمال تحریک شدن پوست شما را کاهش می دهد. تحریک پوست که به صورت خشکی نمایان می شود، جز عوارض جانبی شایع این دارو است.

4_ رتینوئیدها (مشتقات ویتامین A)

رتینوئیدها که تحت عنوان Retin-A، Tazorac و Differin در بازار موجود هستند و می توانید آن ها را بدون نسخه تهیه کنید، جوش های سر سیاه و سر سفید را از بین می برند و همچنین از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری می کنند. ممکن است در هنگام استفاده از این دارو، متوجه تغییر رنگ پوست یا لایه برداری شوید. استفاده از رتینوئیدها به صورت یک روز در میان و یا استفاده همزمان از آن ها با مرطوب کننده ها، می تواند باعث کاهش عوارض جانبی آن ها شود.

در صورتی که جوش های سر سیاه شما با داروهای بدون نسخه از بین نرفتند، پزشک متخصص پوست ممکن است داروهای زیر را برای شما تجویز کند:

5_ رتینوئیدهای تجویزی

این دسته از رتینوئیدها، قوی تر از نوع بدون نسخه خود هستند.

6_ آنتی بیوتیک های خوراکی

آنتی بیوتیک های خوراکی، باکتری هایی که عامل ایجاد جوش های سر سیاه هستند را از بین می برند.

7_ میکرودرم ابریژن

یک متخصص پوست با استفاده از ابزارهای مخصوص، پوست شما را لایه برداری می کند و با برداشتن لایه های بالایی پوست، گرفتگی هایی که باعث ایجاد جوش های سر سیاه شده اند را باز می کند.

8_ لایه برداری شیمیایی

در این روش، از یک محلول شیمیایی ملایم، برای برداشتن لایه های پوست و کاهش جوش های سر سیاه، استفاده می شود.

9_ لایه برداری پوست با لیزر‌ (لیزر ری سرفیسینگ)

در این روش، پرتوهای کوتاه و متمرکز لیزر را به سمت جوش های سر سیاه هدایت می کنند، به این ترتیب پرتوهای نور مقدار چربی که توسط غدد تولید چربی (غدد سباسه)، ایجاد می شود را کاهش می دهد.

درمان های خانگی برای جوش های سر سیاه

علاوه بر درمان های پزشکی درمان های خانگی نیز میتوانند بسیار موثر واقع شوند

1_ روغن درخت چای

روغن درخت چای می تواند از رشد باکتری های جلوگیری کند. مقداری از این روغن را روی پنبه ریخته و روی جوش سر سیاه خود بمالید.

2_ اسکراب های شکر یا نمک

این اسکراب ها، سلول های مرده روی سطح پوست را خراشیده و پوست را لایه برداری می کنند. ابتدا صورت خود را شسته، سپس این اسکراب ها را روی بخش آسیب دیده پوست قرار دهید و به آرامی با حرکات دورانی کوچک حدود ۳۰ ثانیه پوست را ماساژ دهید و در انتها صورت خود را با آب بشویید.

3_ چای سبز

برگ های مرطوب چای سبز می تواند به کاهش تولید چربی پوست کمک کند. چای سبز یک آنتی اکسیدان طبیعی است. برگ های خشک چای سبز را خیس کرده و روی پوست قرار دهید و با حرکات دورانی کوچک به مدت ۳۰ ثانیه، پوست را ماساژ دهید و در انتها، صورت خود را با آب بشویید.

آیا جوش های سر سیاه خود به خود از بین می روند؟

این مساله به عمق جوش های سر سیاه بستگی دارد، اگر این جوش ها نزدیک به سطح پوست باشند، به احتمال زیاد خود به خود از بین می روند. با این حال برخی از آن ها، در عمق بیشتری از پوست قرار دارند، در این حالت از بین رفتن خود به خودی آن ها احتمال کمتری دارد.

images_1684565361_64686d719a05f

آیا بیرون کشیدن جوش های سر سیاه عوارض به همراه دارد؟

این مساله می تواند بسیار وسوسه انگیز باشد، با این حال درآوردن جوش های سر سیاه می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد:

امکان بیرون آوردن کل جوش سر سیاه وجود ندارد، حتی ممکن است با فشار دادن، آن ها را به عمق بیشتری از پوست بفرستید که می تواند باعث تحریک پوست و درد شود.

ممکن است این کار، باکتری و چربی بیشتری را وارد دهانه جوش کند، از این رو جوش های سر سیاه می توانند بزرگتر شوند.

از آن جایی که پوست شما حساس است، ممکن است ناخن هایتان، باعث ایجاد التهاب یا جای زخم روی پوست شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۱۸۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان