//
کدخبر: ۴۰۰۴۵۹ //
علائم اختصاری در آزمایش خون

با علائم اختصاری در آزمایش خون آشنا شوید

آزمایش خون کاربردهای گسترده‌ای دارد و یکی از متداول‌ترین انواع آزمایش پزشکی است.

با علائم اختصاری در آزمایش خون آشنا شوید

آزمایش خون کاربردهای گسترده‌ای دارد و یکی از متداول‌ترین انواع آزمایش پزشکی است.

به عنوان مثال، آزمایش خون می‌تواند برای موارد زیر مورد استفاده قرار گیرد:

ارزیابی سلامت عمومی

بررسی وجود عفونت

بررسی عملکرد اندام‌های خاصی مانند کبد و کلیه

غربال شرایط ژنتیکی خاص

اگر تاکنون آزمایش خون داده‌اید، ممکن است متوجه حروف اختصاری آزمایش خون در برگه آزمایش شده باشید. این اختصارها، برای شناسایی آزمایش‌های خاص استفاده شده بر روی نمونه‌های خون کشیده شده، مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما حق دارید دقیقاً بدانید که چه آزمایشاتی روی شما انجام می‌شود، هرچند بررسی‌های بیشتری برای فهم اینکه هر آزمایش چیست و چگونه کار می‌کند، لازم خواهد بود.

در این مقاله، حداقل با رمزگشایی همه این اختصارات، کلمات مخفف و کاربردهای آن‌ها به عنوان راهنمای آزمایش خون آشنا خواهید شد.

 

علائم اختصاری آزمایش خون

اکثر آزمایش‌های خون فقط چند دقیقه طول می‌کشند و توسط پزشک، پرستار یا فلبوتومیست (متخصص در گرفتن نمونه خون) انجام می‌شود. گاهی اوقات پیش می‌آید که برخی افراد، عجله دارند قبل از رسیدن به پزشک، از جواب آزمایش خود مطمئن شوند؛ اما هیچ علمی از نشانه‌های  درون یک برگه آزمایش ندارند. به عبارتی علائم اختصاری را در جواب آزمایش نمی‌شناسند. در این مطلب سعی بر این امر داریم که به شما علائم اختصاری، نشانه و ویژگی‌های هر یک را بیان کنیم.

download (9)

سخن پایانی

بعد از گرفتن نمونه خون، آن را درون یک بطری قرار داده و با نام و جزئیات شما برچسب‌گذاری می‌کنند. این نمونه سپس به آزمایشگاه فرستاده می‌شود که بسته به آنچه که باید مورد بررسی قرار گیرد، مورد آزمایش قرار می گیرد. نتایج به بیمارستان یا پزشک معالج شما ارسال می‌شود. برخی از نتایج آزمون در همان روز یا چند روز بعد آماده خواهند بود.

اگرچه برخی دیگر ممکن است برای چند هفته طول بکشند. بعضی اوقات، دریافت نتایج می‌تواند استرس‌زا و ناراحت‌کننده باشد. اگر از نتیجه آزمایش نگران هستید، ممکن است دوست و یا خویشاوند قابل اعتماد خود را با خود ببرید. برای برخی از آزمایشات، مانند HIV ، به شما مشاوره تخصصی داده می‌ شود تا به شما در رسیدگی به نتایج کمک کند.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۰۴۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان