//
کدخبر: ۳۹۷۴۱۲ //

جایگزین آمپول برای تزریق بدون درد

دانشمندان MIT یک پچ پوشیدنی جدید ساخته اند که می تواند داروها را از طریق پوست به طور موثرتر و بدون درد منتقل کند. این دستگاه از پالس های اولتراسوند برای باز کردن پوست استفاده می کند که می تواند داروهای موضعی یا حتی خالکوبی را بهبود بخشد.

جایگزین آمپول برای تزریق بدون درد
به گزارش فرتاک نیوز،

بسیاری از داروها به صورت خوراکی یا داخل وریدی تجویز می شوند، اما اولی به دوزهای بیشتری نیاز دارد، دومی ناخوشایند است و هدایت هر دو به مناطق خاص دشوار است. برای مطالعه جدید، تیم MIT می خواست راهی برای رساندن داروها از طریق پوست، مستقیماً به جایی که باید باشد، ایجاد کند.

 

تیم این سیستم را یک پچ سونوفورزیس فراصوت سازگار (cUSP) می‌نامد و در یک هیدروژل وجود دارد که به پوست کاربر می‌چسبد. در داخل پچ چهار مبدل وجود دارد که با ردیاب برای هدایت الکتریسیته به هم متصل شده اند. بالای هر مبدل حفره‌ای است که حاوی مولکول‌های دارو حل شده در مایع است و هنگامی که مبدل‌ها نیرو دریافت می‌کنند، مرتعش می‌شوند و حباب‌هایی در مایع ایجاد می‌کنند. این به نوبه خود ریز جت‌هایی از مایع ایجاد می‌کند که در لایه بیرونی سخت پوست شلیک می کند.

محققان این سیستم را بر روی نمونه‌هایی از پوست خوک آزمایش کردند و نوعی ویتامین B به نام نیاسینامید را که در بسیاری از ضدآفتاب‌ها و مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شود، تحویل دادند. آنها دریافتند که cUSP قادر است 26 برابر بیشتر مولکول های دارویی را بدون کمک سونوگرافی از طریق پوست ارسال کند.

 

آنها همچنین آن را با روش نوظهور دیگر تحویل داروی بدون درد مقایسه کردند - تکه های میکروسوزن، که حاوی سنبله های ریز خشک شده دارویی است که به پوست نفوذ کرده و حل می شود. پچ اولتراسوند قادر بود محموله نیاسینامید خود را در 30 دقیقه تحویل دهد، در حالی که پچ میکرونیدل شش ساعت طول کشید تا همین مقدار را تحویل دهد.

محققان می گویند که این روش می تواند به ویژه برای ارائه داروهایی برای درمان بیماری های پوستی مانند سوختگی، سرطان پوست یا علائم پیری مفید باشد. با اصلاح بیشتر، سیستم می‌تواند محموله‌هایی را عمیق‌تر بفرستد تا به جریان خون مانند فنتانیل یا هورمون‌هایی مانند انسولین یا پروژسترون برسد. حتی ممکن است در نهایت به اعمال خالکوبی بدون درد کمک کند.

 

کنان داگدویرن نویسنده ارشد این مطالعه گفت: سهولت استفاده و تکرارپذیری بالا ارائه شده توسط این سیستم، جایگزینی را برای بیماران و مصرف کنندگانی که از بیماری های پوستی و پیری زودرس پوست رنج می برند، ارائه می دهد. "ارائه داروها به این روش می تواند سمیت سیستمیک کمتری داشته باشد و محلی تر، راحت تر و قابل کنترل تر است."

این تحقیق در مجله Advanced Materials منتشر شد. تیم کار را در ویدیوی زیر شرح می دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۷۴۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان