//
کدخبر: ۳۹۷۱۱۲ //

مالیدن چشم‌ها به قرنیه آسیب می‌زند؟

با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش گردوغبار، خارش چشم‌ها شروع می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که برخی افراد مدام چشم‌هایشان را بمالند در حالیکه متخصصان هشدار می‌دهند که این کار روی بینایی تاثیر منفی می‌گذارد.

مالیدن چشم‌ها به قرنیه آسیب می‌زند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

"نیمی میستری"، بینایی‌سنج انگلیسی در همین باره هشدار می‌دهد: مالیدن چشم به‌دلیل خواب‌آلودگی، استرس یا حتی آلرژی بر بینایی اثرات نامطلوبی دارد.

این متخصص در گفت‌وگویی با روزنامه "میرر" تاکید کرد: این عادت که اغلب واکنشی خودکار به خستگی و سوزش چشم‌ است به مشکلات زیادی منجر می‌شود.

وی گفت: تلفن، لپ‌تاپ و میز کار مملو از میکروب‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوک است که به‌ سادگی از طریق تماس دست به چشم منتقل می‌شود و عفونت‌های احتمالی مانند التهاب ملتحمه باکتریایی را پدید می‌آورد.

بعلاوه از آنجا که بسیاری از مشکلات بینایی به واسطه تغییر شکل قرنیه رخ می‌دهد، باید توجه داشته باشید که مالیدن چشم حتی ممکن است به جابه‌جایی، نازک شدن و تغییر شکل قرنیه منجر شود.

میستری خاطر نشان کرد: مالیدن شدید چشم باعث ایجاد خراش روی قرنیه، بیرونی‌ترین قسمت چشم شده و آن را مستعد ابتلا به چنین عفونت‌هایی می‌کند.

مالش شدید چشم به مرور حالت طبیعی قرنیه را از بین می‌برد و با تغییر شکل آن چشم نزدیک‌بین می‌شود.

نشانه‌های قرنیه آسیب‌دیده شامل حساسیت به نور، تاری دید یا کاهش بینایی، دوبینی، التهاب، سردرد، چشم‌درد، خستگی و حالت تهوع است.

متخصصان کلینیک "کلیولند" نیز پیش‌تر هشدار داده‌اند که مالیدن چشم می‌تواند مژه را از جایش حرکت دهد به‌ طوری که با هر بار پلک زدن، قرنیه را می‌خراشد و به عارضه‌ای مانند قوز قرنیه منجر می‌شود که در آن شکل قرنیه از کروی به حالت مخروطی یا برآمده در می‌آید.

آنها می‌گویند: هنگامی که قرنیه ضعیف می‌شود به جای اینکه شکل کروی داشته باشد، حالت مخروطی به خود می‌گیرد. این مخروط نور را به روشی اشتباه خم می‌کند و استفاده از عینک معمولی هم بینایی را اصلاح نمی‌کند و در نتیجه برای رفع این مشکل به لنزهای خاص و گرانقیمت نیاز است.

میستری می‌گوید: با این حال اگر نمی‌توانید در برابر مالیدن چشم مقاومت کنید، حتما دست‌هایتان را بشویید یا از دستمال کاغذی تمیز استفاده کنید.

وی تاکید می‌کند: رعایت بهداشت چشم ضروری است، بنابراین حتما پیش از مالیدن چشم مطمئن شوید که دست‌هایتان تمیز است و از دست زدن بی‌مورد به چشم خودداری کنید.

به یاد داشته باشید هنگامی که شروع به مالیدن چشم می‌کنید احتمالا نمی‌توانید جلو آن را بگیرید و این کار به عادت بدل می‌شود. هرقدر این کار را بیشتر انجام دهید شرایط وخیم‌تر می‌شود و با مالیدن زیاد چشم، احساس پف کردگی و خشکی چشم نیز به آن اضافه می‌شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۷۱۱۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان