//
کدخبر: ۳۹۵۸۱۹ //

عوارض خواب بلافاصله پس از افطار

چرت زدن بعد از افطار می‌تواند باعث ایجاد رفلاکس در معده شود.

عوارض خواب بلافاصله پس از افطار
به گزارش فرتاک نیوز،

مهمت سعید بوغداچی، متخصص داخلی و گوارش، هشدار داد که خوابیدن بلافاصله پس از افطار ممکن است منجر به مشکلات رفلاکس معده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، رفلاکس اسید که به عنوان بازگشت محتویات معده به مری به دلیل شل شدن دریچه ورودی معده تعریف می‌شود، حدود ۲۰ درصد از جمعیت ترکیه را درگیر کرده است.

این وضعیت باعث تحریک مری می‌شود، جایی که اسید و غذا از معده به سمت بالا حرکت می‌کنند و موجب ایجاد احساس سوزش در قفسه سینه می‌شوند.

خوردن بیش از حد و تند خوردن در طول افطار پس از گرسنگی طولانی مدت در ماه رمضان نیز می‌تواند باعث خروج محتویات معده به نای شود. پرخوری و به ویژه مصرف غذا‌های چرب، تند و سرخ شده از جمله عواملی هستند که باعث تحریک و تشدید رفلاکس می‌شوند.

چرت کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای دقیقا بعد از افطار که یک عادت رایج در ماه رمضان است نیز می‌تواند باعث رفلاکس شود.

وی در مورد چگونگی پیشگیری از این مشکل ابتدا به این نکته اشاره کرد که روزه‌داری اثرات مثبت زیادی بر سلامتی دارد. مطالعات علمی انجام شده در خارج از کشور حاکی از آن هستند که روزه‌داری متناوب عمر انسان را طولانی می‌کند و اکنون مردم به صورت داوطلبانه و متناوب روزه می‌گیرند.

بوغداچی با اشاره به این که بیماران روزه‌دار با مشکلات سیستم گوارشی در ماه رمضان بیشتر به دنبال مشاوره پزشکی هستند، خاطرنشان کرد: پزشکان بیشتر با شکایات مربوط به التهاب معده و بیمارانی که به‌دلیل سوزش سر دل، حالت تهوع و گاز معده در تحمل روند روزه‌داری خود مشکل دارند، مواجه می‌شوند.

وی تاکید کرد که رفلاکس یکی از شکایات مهمی است که در ماه رمضان با آن مواجه می‌شوند.

بوغداچی ادامه داد: برای بیماران مبتلا به شکایات رفلاکس توصیه می‌شود قبل از ماه رمضان آماده شوند. این روند را می‌توان با مصرف دارو‌ها در سحر و افطار در ماه رمضان قابل تحمل کرد. می‌توان از دارو‌های کاهنده اسید معده استفاده کرد. لازم است در این مدت غذا‌های فیبردار کاهش یابد، چون اسید بیشتری آزاد می‌کنند و باعث آسیب بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: پرخوری پس از یک دوره طولانی گرسنگی باعث خواب‌آلودگی می‌شود.

بوغداچی با توصیه به این که نشستن در مکانی با نور مناسب به‌جای یک محیط کم‌نور، خواب‌آلودگی را کاهش می‌دهد، عنوان کرد: بیمارانی که مشکلات سیستم گوارشی دارند، باید با یک متخصص مشورت کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۵۸۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان