//
کدخبر: ۳۹۲۸۲۲ //

ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان؛ آیا با هم فرق دارد؟

ژل بهداشتی دوشیزگان، بانوان و زنان یائسه. اما چه فرقی میان آنها وجود دارد؟ تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان چیست؟

ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان؛ آیا با هم فرق دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

ژل بهداشتی بانوان در واقع ژل شستشوی واژن است و مخصوص بهداشت ناحیه تناسلی خانم‌ها تهیه می‌شود. واژن به طور طبیعی سیستمی دارد که خودبخود پاکیزه می‌شود اما برای ناحیه خارجی آن بهتر است از یک شوینده مناسب استفاده شود. اگر برای خرید ژل بهداشتی بانوان به داروخانه مراجعه کنید قطعا می‌بینید که این محصول در انواع برندهای مختلف تولید شده و همچنین گاه برای گروه‌های سنی مختلف تفکیک شده است. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که ۳ نوع شوینده واژینال در بازار هست: ژل بهداشتی دوشیزگان، بانوان و زنان یائسه. اما چه فرقی میان آنها وجود دارد؟ تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان چیست؟

آیا واژن نیاز به شستشو دارد ؟

واژن کانال ورودی به بدن شماست. آناتومی واژن به این شکل است که به قسمت بیرونی آن فرج می‌گویند. فرج نواحی زیر را شامل می‌شود:

    کلیتوریس

    هود کلیتورال

    لابیای داخلی و خارجی (لب‌های واژن)

ناحیه داخلی واژن نیازی به شستشو ندارد اما فرج بهتر است شسته شود. قسمت داخلی واژن خود قابلیت شستشو و تمیز کردن خود را داشته و با ترشحات طبیعی که دارد، آلودگی‌ها را از خود دور می‌کند. واژن حاوی مقدار زیادی باکتری‌های خوب و مفید است که به تعادل PH واژن کمک کرده و آن را کمی اسیدی نگه می‌دارند. PH اسیدی باعث می‌شود که باکتری‌های بد و مضر نتوانند موجب آلودگی واژن شوند.

انواع مختلف ژل بهداشتی بانوان

چنانچه در مقدمه نیز اشاره کردیم ژل بهداشتی بانوان در چند نوع متفاوت مخصوص سنین مختلف فرموله می‌شود. برای اینکه درک بهتری از تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان داشته باشید، بهتر است با ویژگی‌های انواع مختلف ژل بهداشتی بیشتر آشنا شوید. ابتدا باید بدانید که محیط واژن به طور طبیعی اسیدی است. PH نشانگر آن است که یک محیط اسیدی است یا قلیایی. PH کمتر از ۷ خاصیت اسیدی و PH بالاتر از ۷ خاصیت قلیایی (بازی) دارد. به موارد زیر دقت کنید:

    PH ناحیه تناسلی خانم‌ها بین ۳.۸ تا ۴.۵ است.

    در سنین باروری PH واژن باید ۴.۵ یا کمتر از آن باشد.

    PH واژن در دوران یائسگی به بیش از ۴.۵ می‌رسد.

    قبل از رسیدن به سن بلوغ PH واژن بالاتر از ۴.۵ است.

برای جلوگیری از عوارض ژل بهداشتی بانوان اغلب توصیه می‌شود که هفته‌ای ۲ تا ۳ بار مورد استفاده قرار گیرد.

Untitled-1-9-750x430

تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان

فرق میان ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان در میزان اسیدیته (PH) آنها است؛ به طوری‌که PH این ژل برای خانم‌های مجردی که ازدواج نکرده و رابطه جنسی ندارند، کمی کمتر بوده و در نتیجه محیط اسیدی‌تر است. در حالی‌که ژل بهداشتی بانوانی که در سن باروری به سر می‌برند، از لحاظ مقدار PH کمی بالاتر قرار دارد. اما به طور کلی باید گفت که این تفاوت در مقدار اسیدیته آنقدرها زیاد نیست و این دو محصول را به جای یکدیگر می‌توان مورد استفاده قرار داد.

فرق ژل بهداشتی دوشیزگان، بانوان و خانم های یائسه

گفتیم که تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان چندان زیاد و قابل توجه نیست و فقط کمی PH ژل بهداشتی دوشیزگان کمتر است. اما میان ژل بهداشتی دوشیزگان و بانوان با شوینده واژینال مخصوص زنان یائسه تفاوت بیشتری وجود دارد. در دوران یائسگی تغییرات هورمونی چشمگیری در بدن اتفاق می‌افتد و در پی این تغییرات ترشحات واژن تغییر کرده و Ph نیز به بالاتر از ۴.۵ می‌رسد. در دوران یائسگی واژن خشک‌تر شده و بافت آن نازک‌تر می‌شود. از این رو در ژل بهداشتی مخصوص بانوان یائسه از اسیدیته بالاتر از ۴.۵ استفاده می‌شود و فرمولاسیون ژل کاملا متفاوت است.

آیا دوشیزگان می توانند از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنند ؟

با توجه به آنچه که گفته شد؛ بله. خانم‌هایی که هنوز ازدواج نکرده‌اند می‌توانند از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنند زیرا مقدار PH چندان متفاوت نیست. با این حال می‌توان از برندهایی استفاده کرد که دوشیزگان و بانوان را مجزا کرده و محصولی با فرمولاسیون ویژه برای هر یک از آنها تولید کرده‌اند.

چرا صابون برای شستن ناحیه تناسلی مناسب نیست؟

شستن واژن با صابون تعادل باکتریایی ناحیه تناسلی را بر هم می‌زند زیرا صابون خاصیت قلیایی دارد و در محیط اسیدی واژن اختلال ایجاد می‌کند. هنگامی‌که PH این ناحیه بر هم بخورد، بدن در معرض واژینوز باکتریایی، عفونت قارچی و دیگر عوامل بیماری‌زا قرار خواهد گرفت. پس هرگز از صابون جهت شستشوی ناحیه تناسلی استفاده نکنید.

intimate-gel

علائم بر هم خوردن PH واژن

تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان را شرح دادیم و شما را با PH طبیعی واژن آشنا کردیم. اگر علائم زیر را مشاهده می‌کنید ممکن است PH واژن در بدن شما دچار اختلال شده باشد:

    بوی نامطبوع واژن (ممکن است شبیه بوی ماهی باشد)

    افزایش ترشحات واژن

    تغییر در رنگ ترشحات واژن

    خارش در ناحیه تناسلی

    سوزش ادرار

علائم بالا اگر شدید باشند نشانه عفونت است اما اگر فقط ترشحات عادی و معمولی واژن را دارید که بوی چندان ناخوشایندی نیز ندارد ممکن است تنها با استفاده از یک ژل بهداشتی بانوان بتوانید مشکل را حل کنید. اما اگر علائم بیش از اینهاست برای درمان عفونت باید به متخصص زنان مراجعه کنید. دقت داشته باشید که ژل بهداشتی بانوان تاثیری در مداوای عفونت ندارد و بکارگیری از آن فقط جهت شستشو کاربرد دارد.

نتیجه گیری

تفاوت ژل بهداشتی بانوان و دوشیزگان چندان زیاد نیست و شما می‌توانید این دو شوینده واژینال را به جای یکدیگر نیز استفاده کنید اما در مورد زنان یائسه تفاوت بیش از اینهاست زیرا در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی شدید، PH ناحیه تناسلی به بیش از ۴.۵ می‌رسد. با این وجود اغلب توصیه می‌شود که هر فرد با در نظر گرفتن سن خود برای خرید ژل بهداشتی از داروخانه اقدام نماید. دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از شوینده واژینال نه تنها خوب نیست بلکه ممکن است با از بین بردن باکتری‌های خوب ناحیه تناسلی همراه بوده و مضر نیز باشد؛ پس بیش از اندازه از این شوینده استفاده نکنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۸۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان