//
کدخبر: ۳۹۱۵۲۵ //

از چه سنی چین و چروک های صورت نمایان می شوند؟

پیری پوست یکی از اتفاقات اجتناب‌ناپذیر در زندگی انسان‌ها است، اما همه ما می‌توانیم در جهت پیشگیری از بروز نشانه‌های پیری پوست و همچنین کاهش این نشانه‌ها تلاش کنیم. البته قبل از اینکه اقدامات پیشگیرانه را شروع کنیم، ابتدا باید آگاهی مناسبی درباره این موضوع داشته باشیم که چین‌وچروک‌های پوستی دقیقا از چه زمانی شروع می‌شوند؟ یا اینکه پیری پوست در دهه‌های سنی مختلف چگونه پیشروی می‌کند؟

از چه سنی چین و چروک های صورت نمایان می شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

قبل از هر چیز باید تاکید کنیم که روندهای پیری برای هر کدام از انسان‌ها به شیوه‌ای متفاوت پیش می‌روند و ریتم منحصربه‌فردی دارند. عوامل مربوط به سبک زندگی، ژنتیک، نوع پوست، میزان استرس، محل زندگی در دوران رشد، محل زندگی دائمی و... همگی نقش مهمی در روندهای پیری پوست دارند. با این‌حال، بعضی از مسائل پیری پوست هم میان همه افراد مشترک هستند.

اواسط دهه 20 سالگی

کلاژن، بیشترین حجم از پروتئین موجود در بدن را شکل می‌دهد و مانند نوعی مایع چسبناک ساختاری عمل می‌کند که مفصل‌ها را بدون آسیب نگه می‌دارد و انعطاف‌پذیری، شفافیت و درخشندگی خاصی به پوست می‌بخشد.

در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی، ‌بدن ما مقادیر زیادی کلاژن می‌سازد، اما در اواسط دهه 20 سالگی، ‌این روند طبیعی ضعیف می‌شود و روبه‌کاهش می‌رود. همین اتفاق باعث می‌شود که کم‌کم چین‌وچروک‌های پوستی هم شکل بگیرند و خودشان را نشان بدهند.

چین‌وچروک‌های پوستی در این دوران جزئی هستند و معمولا در قالب خطوط نازک در ناحیه زیر چشم‌ها و خطوط جزئی و محو در پیشانی نمایان می‌شوند. اگر شما هم با چنین خطوط ریز و محوی مواجه شده‌اید، یعنی وقتش رسیده است که برنامه‌های ضدپیری پوست را شروع کنید.

دهه 30 سالگی

همزمان با کاهش کلاژن‌سازی طبیعی در بدن، پوست هم به‌طور طبیعی بیشتر با نور خورشید تماس پیدا کرده است و میزان تحرکات عضله‌های صورت هم دیگر زیاده شده‌اند. به همین دلیل هم ممکن است با علائم تازه‌ای از پیری طبیعی پوست و همچنین علائمی از پیری پوست نوع دوم مواجه شوید که به‌‌واسطه عوامل بیرونی یا عدم مراقبت صحیح از پوست به‌وجود می‌آید.

در این دوران معمولا خطوط ریز بیشتر یا چین‌وچروک‌های زودرس پوستی را در ناحیه صورت مشاهده می‌کنید. رایج‌ترین این نشانه‌ها شامل این موارد هستند: چروک پنجه‌کلاغی (یا خطوطی که در لبه‌های بیرونی چشم‌ها شکل می‌گیرد) و خطوط اخم (خط ظریفی که بین ابروها ایجاد می‌شود).

دهه 40 سالگی

در دهه 40 سالگی معمولا خطوطی که محو و ظریف به نظر می‌رسیده‌اند، دیگر برجسته شده‌اند و به‌سختی می‌توان آنها را با ترفندهای مختلف پنهان کرد. علاوه بر کاهش کلاژن‌سازی، ‌میزان ساخت اسید هیالورونیک طبیعی هم در بدن کاهش می‌یابد، درحالی که وجود این ماده طبیعی در بدن برای حفظ رطوبت پوست ضرورت دارد. در همین دوره سنی است که ممکن است با علائم دیگری از پیری پوست مواجه شوید: لکه‌های تیره، افتادگی یا شلی پوست، ‌چین‌وچروک در ناحیه گردن و قفسه سینه.

البته اصلا نباید نگران یا ناراحت شوید، زیرا امروزه محصولات مراقبت از پوست و ضدپیری باکیفیتی ساخته شده‌اند که می‌توانند اثربخشی فوق‌العاده مثبتی برای پوست داشته باشند.

دهه 50 سالگی و بعد از آن

واضح است که با ورود به دهه 50 سالگی و بعد هم 60 و 70 سالگی، پوست دچار تغییرات فراوانی شود. با این‌حال، اگر روندهای مراقبت از پوست را در دهه‌های سنی قبلی به‌موقع شروع کرده باشید و آنها را به‌درستی پیگیری کرده باشید، در این دوره‌های سنی هم پوست شما وضعیت بهتری خواهد داشت. بنابراین کلید موفقیت شما این است که روتین ضدپیری پوست را از همان دهه 20 سالگی شروع کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۱۵۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان