//
کدخبر: ۳۹۱۴۲۷ //

عامل اصلی ابتلا به بیماری جنون کشف شد

آلزایمر عامل اصلی بروز بیماری جنون (ِDementia) در میانسالی و کهنسالی می باشد که بیش از 20 میلیون نفر را در دنیا درگیر کرده است.


عامل اصلی ابتلا به بیماری جنون کشف شد
به گزارش فرتاک نیوز،
آلزایمر عامل اصلی بروز بیماری جنون (ِDementia) در میانسالی و کهنسالی می باشد که بیش از 20 میلیون نفر را در دنیا درگیر کرده است. آلزایمر هزینه های مالی و اجتماعی زیادی با خود به همراه دارد. شاخص اصلی این بیماری، عدم توانایی وظایف روزانه، اختلال حواس و قدرت تشخیص فرد مبتلا می باشد. در بیمار مبتلا به آلزایمر، غیر از موضوع فراموشی امور روزمره، تحریک پذیری غیر عادی و مشکل کم خوابی و بی خوابی هم اتفاق می افتد. در صورت عدم کنترل بیماری آلزایمر، پیشروی آن منجر به اختلال در جریان فیزیولوژیک بدن فرد مبتلا گردیده و نهایتا منجر به جنون و در شرایط خیلی پیشرفته موجب مرگ بیمار می شود. آنزیم استیل کولین استراز به عنوان یکی از عوامل مهم دخیل در ایجاد و پیشروی این بیماری می باشد. گیاه داروئی ملیس در کنترل و درمان آلزایمر ملیس گیاه دارویـی اسـت کـه بـه عنوان آرام بخش، ضد اسپاسـم، ضـد بـاکتری، ضـدویروس مطرح میباشد ودردرمان اختلالات گوارشی با منشأ عصبی و اضطراب مؤثر اسـت. در مطالعه ای، عـصاره هیـدروالکلی آن دارای اثر آرامـبخش و فعالیـت ضـد درد محیطـی بـوده و باعث تحریک و تقویت خواب شـده اسـت.
ملیس با تأثیر بر روی پروسـتاگلاندین E2 از بیوسـنتز آن جلوگیری نموده و در نتیجه درکاهش دردهای قاعدگی مؤثر بوده و همچنین باعث باز شدن عروق می گردد و بـه خروج خون از داخل عروق رحمی کمک مـی نمایـد. ملیس بــا تــأثیر بــر روی عــضلات از اسپاســم آنهــا جلوگیری نموده و به این ترتیـب بـا کـاهش درد عـضلانی میتواند در کاهش دردهای قاعدگی مفید واقع شود. در یک مطالعه بالینی انجام شده توسط تیم محققان پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی بر روی ۴۲ بیمار مبتلا به آلزایمر خفیف تا متوسط که در سنین بین ۶۵-۸۰ سال بودند و میزان فعالیت های شناختی بالاتر از ۱۲ و میزان ابتلا به آلزایمر (ADAS-cog) کمتر از ۲ داشته اند، عصاره گیاه ملیس تجویز و به دسته ای دیگر دارونما داده شد. شاخص های فراموشی، فعالیت های شناختی و عوارض جانبی مورد پایش قرار گرفتند و پس از چهار ماه از انجام مطالعه نتیجه به شکل قابل توجه و معنا داری بیان می کرد در افرادی که از عصاره ملیس استفاده کرده اند نسبت به افرادی که دارونما مصرف نموده اند میزان آلزایمر خفیف تا متوسط به خوبی کنترل شده است و همچنین عارضه اضطراب و تحریک پذیری به شکل محسوسی نسبت به دسته دوم که دارونما مصرف نموده اند، کاهش داشته است. ملیس دارای آثار آرامبخش و ضد اسپاسم است. عصاره هیدروالکلی آن دارای اثر آرامبخش و فعالیت ضد درد محیطی بوده، همچنین بعد از مصرف دوز تحت خواب و دوز خواب پنتوباربیتال باعث تحریک و تقویت خواب در حیوان می شود. ملیتروپیک داروی گیاهی تهیه شده از عصاره گیاه ملیس است که مناسب کنترل و درمان بیماری آلزایمر می باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۱۴۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان