//
کدخبر: ۳۸۴۸۶۲ //

فعالیت ۱۱۰ مرکز روزانه و توانبخشی اختلال طیف اتیسم

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور اقدامات و دستاوردهای این حوزه را در چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تبیین و تشریح کرد.

فعالیت ۱۱۰ مرکز روزانه و توانبخشی اختلال طیف اتیسم
به گزارش فرتاک نیوز،

«رامین رضایی» مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور همزمان با چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تبیین و تشریح اقدامات و دستاوردها به راه‌اندازی مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم و مراکز چندمعلولیتی با کاربری اُتیسم در مناطق کم‌برخوردار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ۳۱ استان کشور، ۱۱۰ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم با ۱۲۵۳ نفر پرسنل تخصصی وجود دارد که به ۴۲۶۴ کودک با اختلال طیف اُتیسم خدمات ارائه می‌دهند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور به فعالیت ۱۶ مرکز چندمعلولیتی با کاربری اُتیسم با ۱۶۴ نفر پرسنل تخصصی و آموزش‌دیده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۹۹ کودک با اختلال طیف اُتیسم تحت نظارت سازمان بهزیستی کشور، خدمات دریافت می‌کنند.

فعالیت ۱۱۰ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال اتیسم و ۱۶ مرکز چندمعلولیتی در مناطق کم‌برخوردار

به گفته این مقام مسئول، پرسنل تخصصی این مراکز بعد از دریافت آموزش‌های گسترده حضوری و کارگاهی، از کفایت لازم به منظور اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور درخصوص افراد دارای اختلال، برخوردار شده و تعداد ۷۱ مرکز فوق به عنوان پایگاه‌های دائمی اجرای برنامه مذکور نیز فعالیت می‌کنند که در این مراکز مطابق پروتکل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مرکزمحور(در حداقل ۳ روش تیچ، ABA و تعامل همه‌جانبه) و خانواده‌محور(بسته آموزشی روزنه) به کودکان و خانواده آنها ارائه می‌شود.

وی به واریز ماهانه ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ازای معرفی هر کودک به عنوان یارانه به مراکز اُتیسم و همچنین واریز یک میلیون و ۸۳۰ هزار تومان به مراکز چندمعلولیتی با کاربری اُتیسم برای ارائه خدمات به کودک پذیرش‌شده، اشاره کرد و گفت: علت عدم پرداخت مستقیم این مبالغ به خانواده‌ها، بالا بودن نرخ خدمات توانبخشی در کلینیک‌های وابسته به وزارت بهداشت و نبود پوشش بیمه به خدمات توانبخشی مورد نیاز این افراد است.

رضایی، ادامه داد: با مبلغ فوق تنها می‌توان حدود ۹ ساعت از کلینیک‌ها خرید خدمت کرد، حال آنکه این افراد به طور متوسط به حدود ۱۰۰ ساعت برنامه آموزشی و توانبخشی نیازمندند؛ لذا سازمان بهزیستی کشور با تامین و پرداخت این مبلغ به مراکز آموزشی توانبخشی اُتیسم تحت نظارت خود، بسته کامل خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یک ماه را تهیه و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ در اختیار کودکان و خانواده‌ها قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، به گفته مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، حداکثر شهریه خانواده به عنوان سهم مشارکت خانواده در این مراکز، که در بسیاری از موارد به دلیل عدم استطاعت مالی خانواده، پرداخت نمی‌شود، در مراکز اُتیسم و چندمعلولیتی با کاربری اُتیسم ۳۱۰ هزار تومان در ماه است.

وی، اذعان کرد: متولی تهیه و تامین داروهای مورد نیاز اختلال طیف اتیسم و نیز بیمه در تمامی خدمات سلامت از جمله خدمات توانبخشـی وزارت بهداشت است.

اجرای غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در سراسر کشور

رضایی در ادامه به اجرای غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در سراسر کشور اشاره کرد و گفت: در این برنامه، ضمن اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی گسترده در سطح استان‌های کشور درخصوص اختلال طیف اُتیسم، تمامی کودکان در سنین طلایی مداخلات(۲ تا ۵ ساله)، مراجعه کننده به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص آن استان(مراکز روزانه آموزش و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم)، توسط والدین و با راهنمایی مربیان و کارشناسان آموزش‌دیده از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، مورد سنجش و غربال قرار خواهند گرفت.
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور، ادامه داد: سپس در صورت مشکوک بودن کودک به دارا بودن این اختلال، توسط کارشناسان مورد اجرای آزمون تشخیصی قرار خواهند گرفت و در صورت قطعی شدن تشخیص، کودک به مراکز آموزش و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم استان محل زندگی خود برای مداخلات مرکزمحور و خانواده‌محور، ارجاع خواهد شد.

برخورداری قریب ۲۰۰ هزار کودک ۲ تا ۵ سال از خدمات غربالگری و تشخیص بهزیستی

به گفته این مقام مسئول از زمان اجرای غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال طیف اتیسم در کشور قریب ۲۰۰ هزار کودک در سنین ۲ تا ۵ سال از خدمات غربالگری و تشخیص سازمان بهزیستی کشور برخوردار و در صورت دریافت تشخیص قطعی، برای بهره‌مندی از خدمات مداخله‌ای، به مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال اُتیسم تحت نظارت، ارجاع شدند.

رضایی با بیان اینکه در راستای اجرای برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلال اتیسم و تسهیل دسترسی، سامانه الکترونیکی www.autism.behzisti.net در سازمان بهزیستی کشور راه‌اندازی شد، گفت: این سامانه امکان اجرای آنلاین آزمون غربالگری توسط خانواده‌ها و ارجاع به پایگاه‌های غربالگری و تشخیص بهزیستی برای دریافت خدمات تشخیصی و نیز معرفی به ستاد پذیرش و کمیسیون‌های پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت برای قرارگیری در چرخه خدمات حمایتی و نیز بهره‌مندی از خدمات تخصصی در قالب مراکز روزانه آموزشی توانبخشی اختلال طیف اُتیسم فعال در سراسر کشور را با بالاترین دقت و کمترین زمان و هزینه فراهم کرده است.

تشخیص اتیسم برای ۳۸۲ کودک ۲ تا ۵ سال در سال جاری

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور در پایان به ۷۶۷ مورد آزمون غربالگری اختلال اتیسم در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد ۵۵۰ مورد مشکوک شناسایی شدند که از ۳۹۰ مورد  مصاحبه پیگیری صورت پذیرفت که نهایتا ۳۸۲ کودک ۲ تا ۵ سال تشخیص و برای مداخله و بهره‌مندی از خدمات به مرکز ارجاع شدند. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۴۸۶۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان