//
کدخبر: ۳۸۳۹۷۵ //

سرطان‌های شایع در زنان را بشناسید/ آیا قابل پیشگیری هستند؟

سرطان‌های رحم، سینه، تیروئید، روده بزرگ و ریه، در سال‌های اخیر بین زنان شایعتر از سایر انواع سرطان بوده است.

سرطان‌های شایع در زنان را بشناسید/ آیا قابل پیشگیری هستند؟

هرسال بسیاری از بانوان با کلمه رعب آور سرطان مواجه می‌شوند، اما باید بر این نکته تاکید کرد که دوسوم از مرگ‌های ناشی از ابتلا به سرطان، قابل پیشگیری است.

با توجه به رشد چشمگیر موارد ابتلا به سرطان و نگرانی‌های روحی و جسمی ناشی از این بیماری، باید تلاش کنیم تا ضمن حفظ روحیه بیماران مبتلا، راهکارهای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان و چگونگی مقابله با این بیماری را به مردم اطلاع رسانی کنیم و آموزش دهیم.

سرطان رحم

 سرطان رحم بیشتر در زنانی که سن آنان حوالی یائسگی قرار دارد، دیده می‌شود.

 حدود ۴۰ درصد از موارد ابتلا به این بیماری ناشی از چاقی و اضافه وزن است. سرطان رحم یا آندومتر همچنین به خاطر قرار گرفتن بیش از حد در معرض استروژن و ابتلا به فشار خون بالا و دیابت اتفاق می افتد.

ورزش می تواند میزان بالای استروژن که ممکن است برای بدن خطرناک باشد را کاهش دهد. توجه داشته باشیم که میزان بالای هورمون استروژن در بدن زنان می تواند باعث ابتلای آنان به سرطان رحم شود.

هیچگونه آزمایش غربالگری موثری برای تشخیص سرطان آندومتر (رحم) وجود ندارد بنابراین بانوان دارای عوامل خطر برای سرطان آندومتر باید به طور منظم از سوی پزشکان معاینه شوند.

 گروه دارای عوامل خطر علاوه بر بانوان دارای اضافه وزن، شامل بانوانی‌ست که هورمون درمانی استروژن بدون استفاده از پروژسترون، داشته اند. از طرفی زنانی که به مدت بیش از دو سال، تاموکسیفن مصرف کرده اند باید در خصوص ابتلا به این نوع سرطان، معاینات دوره‌ای را جدی بگیرند.

 انجام معاینات مکرر لگن خاصره، پاپ اسمیر و بیوپسی رحم می‌تواند در برخی از موارد مفید واقع شود.

سرطان سینه

خبر خوب این که به لطف استفاده از هورمون درمانی برای علائم یائسگی، احتمال ابتلا به این سرطان کاهش یافته است.

سرطان های کوچک سینه، به گره های لنفاوی و ریه ها و مغز کمتر پخش می شوند.

 اگر شما ۲۰ تا ۳۰ سال دارید و عوامل خطر سرطان سینه را ندارید، بهتر است هر سه سال یک بار برای معاینه سینه، به پزشک مراجعه کنید.

 روش ماموگرافی می تواند سه سال قبل از بروز علائم سرطان، وجود توده را در سینه نشان دهد. اما ماموگرافی به طور کامل جلوی ابتلا به سرطان سینه را نمی گیرد.

سرطان تیروئید

زنان دو برابر بیش از مردان به سرطان تیروئید مبتلا می‌شوند؛ هرچند دلیلی برای ترس از این بیماری وجود ندارد.

 اول اینکه تشخیص سرطان تیروئید به راحتی و بسیار موثر انجام می شود، از طرفی روند پیشرفت این بیماری کند است و بنابراین حتی در موارد شدید نیز اغلب پیشرفت جدی در بیماری رخ نمی‌دهد و درمان در بیشتر مواقع موثر واقع می شود.

 سرطان تیروئید به ندرت کشنده خواهد بود. به طور کلی ۹۷ درصد مبتلایان به سرطان های تیروئید به درمان پاسخ خواهند داد.

در صورت مشاهده هر گونه مشکل در بلع، اختلالات تنفسی، خشن شدن و تغییر صدا، سرفه های مکرر، درد در ناحیه گردن و گلو و تورم در ناحیه غدد لنفاوی باید به پزشک مراجعه کرد.

 در بیشتر موارد، جراحی تیروئید برای درمان سرطان تیروئید ضروری خواهد بود. البته باز هم انتخاب روش جراحی و سایر راهکارهای درمانی به نوع بیماری و شدت پیشرفت آن وابسته است.

سرطان روده بزرگ

 این نوع سرطان قابل پیشگیری است و امکان تشخیص از طریق غربالگری منظم به روش کولونسکوپی، وجود دارد.

کولونسکوپی باید از سن ۵۰ سالگی به بعد انجام و هر ۱۰ سال یک بار تکرار شود. این روش آزمایشی نه تنها در تشخیص سرطان روده بزرگ، بلکه در حذف پولیپ‌های روده، قبل از تبدیل آن به سرطان، کارآیی دارد.

 علاوه بر کولونسکپی، آزمایش خون مخفی در مدفوع هم می‌تواند به تشخیص زودرس، کمک کند.

سرطان ریه

این آمار تکان دهنده به دلیل افزایش تعداد زنان‌ست که سیگار یا دیگر دخانیات را مصرف می‌کنند.

 تنها راه حفاظت خود در برابر ابتلا به این نوع از سرطان پرهیز کامل از عوامل موثر بر ایجاد آن، یعنی اجتناب از مصرف دخانیات است.

 تحقیقات نشان می‌دهد که نکشیدن سیگار و دخانیات و خودداری از حضور در اماکنی که ما را در معرض دود دست دوم دخانیات قرار می‌دهد، خطر ابتلا به سرطان ریه را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۹۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان