//
کدخبر: ۳۸۱۰۲۳ //

آیا تزریق ژل و فیلر ضرر دارد؟ از چه موادی استفاده می‌کنند؟

پوست صاف و زیبا برای همه افراد خوشایند است. عموما با گذشت عمر هر فردی پوستش دچار برخی عوارض و مشکلاتی می‌‌شود که شاید ناخوشایند باشد.

آیا تزریق ژل و فیلر ضرر دارد؟ از چه موادی استفاده می‌کنند؟

پوست صاف و زیبا برای همه افراد خوشایند است. عموما با گذشت عمر هر فردی پوستش دچار برخی عوارض و مشکلاتی می‌‌شود که شاید ناخوشایند باشد. در این بین افراد زیادی به فکر اصلاح و درمان پوست خود خواهند افتاد و شاید دوباره شادابی و سرزندگی پوست را به آن برگردانند. روش‌های زیادی برای این کار وجود دارد که در این مقوله درباره تزریق ژل و فیلر مطالبی را آورده‌ایم که توصیه می‌کنیم این مطالب را بخوانید.

فیلرها برای بازگرداندن حجم از دست رفته، عمدتا ناشی از پیری در همه جای بدن استفاده می‌شوند. تزریق فیلر روشی است که اگر به دست یک پزشک متخصص انجام شود، بسیار آسان و سریع است و تقریبا هیچ دوره‌ نقاهتی نخواهد داشت.

چربی اولین چیزی بود که به عنوان ماده‌ پرکننده استفاده می‌شد. انتقال چربی شایع‌ترین فیلر مورد استفاده در قرن بیستم بوده است. در دهه‌های بعد مواد بسیار زیادی که می‌توانستند به‌ عنوان فیلر استفاده شوند، مورد آزمایش قرار گرفتند. اما امروزه، محصولات متعدد و متفاوتی با سرعت هر چه تمام‌تر در این زمینه در حال تولید هستند و هر کدام ادعای برتری بر دیگر محصولات را دارند.

فیلرها را می‌توان به دو دسته‌ اصلی تقسیم کرد: دائمی و موقت. هر یک از آنها مزایا و معایب خود را دارند. فیلرهای موقت عموما خطر کمتری دارند، طبیعی‌تر به نظر می‌رسند و در نتیجه اگر فردی نتیجه‌ نامطلوبی بگیرد، می‌تواند خوش‌بین باشد که این فیلرها دائمی نیستند با این حال، این فیلرها با توجه به نیازی که به تکرار دارند، در بلندمدت هزینه‌ بیشتری را تحمیل می‌کنند. بهتر است پیش از انجام تزریق فیلر حتما به طور مفصل درباره‌ انتخاب بین این دو مدل با پزشک صحبت کرد.

فیلرهای دائمی از ماده‌ای به نام PMMA یا پلی‌متیل متا اکریلات ساخته می‌شوند که به‌وسیله بدن جذب و تجزیه نمی‌شوند. تنها قسمتی از حجم این فیلرها را آکریلیک تشکیل می‌دهد و بقیه را مواد قابل جذبی مانند کلاژن و پروتئین تشکیل می‌دهند، بنابراین به سرعت جذب می‌شود.

همین مسئله هم باعث می‌شود که بسیاری از بیماران تصور کنند که چون حجم فیلری که تزریق کرده‌اند رفته رفته کم می‌شود بنابراین حتما قابل جذب است اما اصلا این‌طور نیست بلکه بخش غیرقابل جذب فیلر زیر پوست می‌ماند و با گذشت زمان به شکل توده‌هایی قابل لمس می‌شود. تنها برای نواحی با پوست ضخیم مثل چین‌های بین بینی و لب یا همان خط خنده استفاده می‌شود. استفاده از آن در نواحی دور چشم یا لب‌ها هرگز پیشنهاد مناسبی نیست.

ژل یا فیلرها، مواد تولید شده به‌صورت مصنوعی هستند که برای اضافه کردن حجم، تغییر در حاشیه‌های صورت و پر کردن چین و چروک‌ها استفاده می‌شوند. معمولا نواحی که در آنها از تزریق فیلر و ژل استفاده می‌شود شامل گردن، صورت و دست‌ها هستند که باعث ایجاد ظاهر پرتر، صاف‌تر و جوان‌تر در فرد می‌شوند. تزریق ژل یا فیلر یک گزینه‌ درمانی بدون جراحی برای مبارزه با اثرات پیری روی صورت است. تزریق ژل ناحیه‌های تورفته را برجسته کرده، درون خطوط و چین و چروک‌ها را پرکرده و به صورت حالت می‌دهد. فیلرها در دسته پرطرفدارترین عمل‌های زیبایی هستند چون نتایج استفاده از آنها فوری مشخص می‌شود، خطرات کمی دارند و روند نقاهت و بهبود بعد از تزریق آنها بسیار سریع است.

همه‌ انواع چین و چروک‌های صورت را می‌توان به کمک ژل‌های تزریقی از بین برد. جای جوش، خطوط خنده، خطوط اخم، خطوط روی لب‌ها و اطراف دهان را می‌توان با موفقیت و به‌طور موقتی با استفاده از ژل‌های تزریقی از بین برد. به‌علاوه حالت لب‌ها را می‌توان بهبود بخشید و آنها را برجسته‌تر کرد. استفاده از مزایای تزریق ژل در صورت  یک روش درمانی بی‌خطر است که اهمیت زیاد آن برای استفاده در بخش پایینی صورت است.

تزریق ژل و فیلر و پرکننده‌ها به خودی خود ممکن است هیچ ضرری نداشته باشند اما متاسفانه به خاطر بازار آشفته‌ای که در کشور داریم، افراد سودجو با وارد کردن ژل‌های غیراستاندارد که گاهی فله‌ای وارد می‌کنند و بعد تبدیل به 10 سی سی و… می‌کنند واقعا دوستان سلامت خود را به خطر می‌اندازند. من به تاکید اعلام می‌کنم که نزدن ژل‌های ارزان خیلی خیلی سودمندتر از زدن آنهاست. با توجه به قیمت که الان در بازار وجود دارد اگر فکر می‌کنند که انجام این کارها هزینه‌بر است به سلامت خود بیشتر بها دهند و این کار را انجام ندهند. گاهی اوقات در تبلیغات دیده می‌شود که تبلیغ تزریق ژل لب هر سی سی 300 تومان شده است که به جرات می‌توانم بگویم ژل‌هایی که زیر 700-600 هزار تومان تزریق می‌شوند عمدتا چینی هستند و ما اصلا این قیمت نداریم. قیمت خرید ژل‌های استاندارد خیلی بالاتر از قیمت تزریق آنهاست.

فی‌النفسه تزریق فیلر ضرر ندارد ولی تزریق فیلرهای غیراستاندارد بسیار بسیار خطر دارد. در مورد انتخاب ژل خیلی حساس باشید و فقط قیمت تعیین‌کننده نباشد.

آثار تزریق فیلر معمولا بین ۴ تا ۸ ماه قابل‌ مشاهده ‌است. در برخی از نقاط مانند لب‌ها لازم است تا جلسات بازسازی پس از حدود ۴ ماه برنامه‌ریزی شوند. درحالی ‌که در برخی از نقاط دیگر صورت، پس از گذشت ۸ ماه ممکن است برای حفظ آثار درمان، یک جلسه‌ بازسازی موردنیاز باشد. معمولا در جلسه بازسازی نسبت به جلسه‌ اولیه، ژل کمتری موردنیاز خواهد بود.

عوارض ژل و فیلرهای غیراستاندارد؟

تزریق ژل عملی موقتی بوده و حداقل هر ۶ ماه یک بار نیاز به بازسازی دارد. ممکن است بدن برخی افراد نسبت به تزریق ژل پاسخ منفی ایجاد می‌کند. همچنین هزینه‌ و قیمت تزریق فیلر در طول زمان افزایش می‌یابد. اما به طور کلی باید بگوییم که مهم‌ترین عارضه‌ای که از آن می‌ترسیم و نگران هستیم، عفونت و به دنبال آن نکروزهای پوستی (مرگ سلولی پوستی) است که خیلی هم خطرناک است که شاید به صورت صددرصد امکان‌پذیر نباشد. یک اشکال دیگری که ژل‌های غیراستاندار ایجاد می‌کنند این است که نُودول‌هایی است که به صورت گره گره که ممکن است سال‌ها بماند یعنی خود هیالورونیک اسید در بدن تجزیه شده و از بین رفته ولی این ناخالصی‌ها به صورت گره در لب و خط خنده که بیشتر از ژل استفاده می‌کنیم تا سال‌های سال باقی بماند که تخلیه آن آسان نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۱۰۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان