//
کدخبر: ۳۸۰۳۸۲ //

چگونگی ابتلا به بیماری HFMD

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه با بیان نحوه ابتلا به بیماری اچ اف ام دی (HFMD)گفت: هیچ بیماری پوستی مسری در مدارس ساوه مشاهده نشده است.


چگونگی ابتلا به بیماری HFMD
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مجتبی ذکایی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: اخیرا در برخی از مدارس استان‌های همجوار علائم پوستی در دست، پا ‌و دهان دانش‌آموزان با عنوان اچ.اف.ام.دی(HFMD) که یک بیماری ویروسی است، گزارش شده است که با بروز بثورات پوستی و جوش‌های تاولی در ناحیه دست و پا و دهان شناخته می‌شود.

وی به علائم و عوارض بیماری اشاره کرد و افزود: بعد از بهبود نسبی تب و بثورات در هفته اول، این بیماری می‌تواند تا چند هفته علائمی چون پوسته پوسته شدن نوک انگشتان دست و حتی افتادن و جایگزین شدن ناخن جدید در انگشتان دست را به همراه داشته باشد. همچنین در قسمت کف پا نیز ممکن است علائمی چون ورقه شدن پوست کف پا و التهاب آن را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه این بیماری توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود، افزود: فرد بیمار می‌تواند ویروس را به افراد دیگر منتقل کند. این ویروس می‌تواند از طریق یک فرد آلوده به دیگران از طریق ترشحات بینی و گلو، مانند بزاق، آب دهان یا مخاط بینی، مایع حاصل از تاول‌ها یا دلمه‌ها و مدفوع سرایت کند.

وی گفت: افراد مبتلا به بیماری‌های دست، پا و دهان معمولا در هفته اول که بیمار می‌شوند، بیشتر عامل سرایت هستند. گاهی اوقات افراد می‌توانند روزها یا هفته ‌ها پس از قطع علائم یا در صورت عدم وجود علائم، ویروس را به دیگران منتقل کنند.

این مقام مسئول در علوم پزشکی ساوه با اشاره به اینکه ویروس کوکساکی (Coxsackie A) و انتروویروس ۷۱ (EV۷۱) ایجاد کننده این بیماری هستند، گفت: این بیماری در شیرخواران و کودکان کم سن و سال (۲ هفته تا ۳ ساله) و بزرگسالان (با درصد پایین) رخ می‌دهد و به شدت مسری و واگیردار است. در این بیماری انتظار عارضه ویژه‌ای نمی‌رود ولی در هفته ابتدایی قابلیت سرایت بالایی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه به بیماری اچ اف ام دی HFMD مبتلا می شویم؟، گفت: تماس با قطرات تنفسی حاوی ذرات ویروس پس از سرفه یا عطسه فرد بیمار، لمس یک فرد آلوده یا برقراری تماس نزدیک دیگر، مانند بوسیدن، در آغوش گرفتن، یا خوردن در  فنجان یا ظروف غذا خوردن دیگری، دست زدن به مدفوع فرد آلوده، مانند تعویض پوشک، سپس دست زدن به چشم، بینی یا دهان، لمس کردن اشیاء و سطوحی که ویروس روی آنها وجود دارد، مانند دستگیره در یا اسباب بازی، سپس دست زدن به چشم، بینی یا دهان از راه های انتقال بیماری است.

دکتر ذکایی بیان کرد: به ندرت می‌توانید با بلعیدن آب‌های شناور مانند آب در استخرها نیز به ویروس‌ها مبتلا شد ولی اگر آب به درستی با کلر تصفیه نشود و با مدفوع فردی که بیماری دست، پا و دهان دارد آلوده شود، ممکن است این اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری جزو بیماری‌های جدی و ایجاد کننده عارضه و نیز جزو بیماری‌های مهم و اهمیت‌دار از منظر مرکز مدیریت بیماری‌ها نیست. با این وجود در مدارس، مهدهای کودک، مراکز تجمیعی سالمندان و ... بایستی اطلاع رسانی شود تا چنانچه موردی مشاهده شد گزارش شده و نیز اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۰۳۸۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان