//
کدخبر: ۳۲۱۳۶۷ //

تشخیص بیماری‌های پوستی توسط سامانه ای ویژه

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد سامانه‌ای مبتنی بر اپلیکیشن تلفن همراه برای تشخیص بیماری‌های پوستی، طراحی کردند.

تشخیص بیماری‌های پوستی توسط سامانه ای ویژه
به گزارش فرتاک نیوز،

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین؛ با استفاده از فناوری­‌های اطلاعاتی، ارتباط مستقیم بین پزشک و بیمار را برقرار می‌­کند و در تمام فعالیت‌­های پزشکی از جمله تشخیص و درمان بیماری‌ها کاربرد دارد.

یکی از کاربردهای پزشکی از راه دور در تشخیص و درمان بیماری‌­های پوست از راه دور است و اصطلاحاً به آن تله درماتولوژی گفته می‌­شود. در تله درماتولوژی تصاویر و اطلاعات بالینی مناسب می­‌تواند در تشخیص بیماری­های پوستی کمک کننده باشد. علاوه بر اینکه پزشکی از راه دور می‌­تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود در دوره اپیدمی بیماری‌­ها نیز بسیاری از خطرات مراجعات حضوری را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد با انجام یک طرح تحقیقاتی، یک سیستم تله‌درماتولوژی مبتنی بر اپلیکیشن تلفن‌همراه طراحی کردند و کارایی آن را با مراجعه حضوری به پزشک برای تشخیص بیماری‌های پوستی مقایسه کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که بیماران اگر از پزشکی از راه دور و سامانه ارائه شده در این تحقیق برای تشخیص بیماری پوستی خود استفاده کنند، در حدود ۸۰ درصد از موارد، کیفیت تشخیص از راه دور با تشخیص به صورت مجازی یکسان خواهد بود.

بر همین اساس پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند؛ در طراحی سامانه تشخیص از راه دور برای بیماری‌های پوستی علاوه بر اینکه باید به کیفیت عکس‌ها توجه خاصی شود؛ می‌بایست داده‌های کاملی نیز از بیماران دریافت شده و همراه با تصاویر برای پزشک ارسال شود تا پزشک قادر به انجام تشخیص دقیق‌تری باشد.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «طراحی، توسعه و ارزیابی یک سیستم تله‌درماتولوژی مبتنی بر اپلیکیشن تلفن‌همراه و مقایسه صحت آن با مراجعه حضوری به پزشک جهت تشخیص بیماری‌های پوستی» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و بهزاد کیانی، بیتا کیافر، شتیلا ترابی، حامد تابش، سهیل هشترخانی، صادق وهابی املشی و فاطمه مختارزاده یزدی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۱۳۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان