//
کدخبر: ۳۷۶۱۶۷ //

چرا نباید به تجویز آنتی‌بیوتیک اصرار کنیم؟

مسئول واحد اطلاع‌رسانی دارو دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: زمانی که بیمار به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز ندارد تجویز آن به بهبود بیماری‌ کمکی نخواهد کرد حتی می‌تواند به فرد آسیب برساند و مقاومت دارویی ایجاد کند.

چرا نباید به تجویز آنتی‌بیوتیک اصرار کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

شهناز محمدی در رابطه با آنتی‌بیوتیک‌ها و سرماخوردگی، اظهار کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها بر ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی که باعث آبریزش بینی می‌شود حتی اگر ترشحات بینی غلیظ، زرد یا سبز باشد، تاثیری ندارند.

وی در رابطه با علت آبریزش بینی در سرماخوردگی، افزود: ویروس سرماخوردگی پس از ورود به بدن، بینی و سینوس‌ها را آلوده می‌کند، سپس بینی برای شست‌وشوی ویروس مخاط شفاف تولید می‌کند و پس از سه روز سیستم ایمنی بدن مبارزه را آغاز می‌کند و رنگ مخاط را به سفید یا زرد تغییر می‌دهد.

این مسئول با اشاره به اینکه در زمان بهبودی باکتری‌هایی که در بینی زندگی می‌کنند مجدداً رشد کرده و رنگ مخاط را به سبز تغییر می‌دهند، تصریح کرد: این روند طبیعی بوده و به این معنا نیست که فرد مبتلا به ویروس سرماخوردگی به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد بنابراین آبریزش بینی یک بخش طبیعی از سرماخوردگی است و پزشک یا پرستار کودک امکان دارد داروی دیگری را تجویز کند و یا نکاتی را برای کمک به درمان علائمی مانند تب و سرفه به والدین ارائه دهد.

مسئول واحد اطلاع‌رسانی دارو دانشگاه علوم پزشکی استان با بیان اینکه زمانی که بیمار به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز ندارد تجویز آن به بهبود بیماری‌ کمکی نخواهد کرد حتی می‌تواند به فرد آسیب برساند، گفت: مصرف آنتی‌بیوتیک باعث ایجاد مقاومت می‌شود و مقاومت آنتی‌بیوتیکی زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها توانایی شکست داروهایی را که برای کشتن آن‌ها طراحی شده‌اند را به دست می‌آورند و در صورت استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای فرد عوارض جانبی ایجاد کرده و مقاومت دارویی ایجاد می‌کند.

محمدی، اثرات جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها را شامل بثورات پوستی، سرگیجه، مشکلات گوارشی و عفونت‌های قارچی دانست و اظهار کرد: مصرف صحیح آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند به مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کند و این اطمینان را بدهد که آنتی‌بیوتیک‌های حیاتی برای نسل‌های آینده نیز در دسترس خواهند بود.

وی در رابطه با مراقبت‌هایی که باید در حین سرماخوردگی از بیمار انجام شود، افزود: والدین بیمار باید مطمئن شوند که فرزندشان استراحت می‌کند علاوه بر نوشیدن مایعات زیاد از مرطوب کننده هوا مانند بخارساز خنک استفاده کرده و از اسپری یا قطره بینی نرمال سالین استفاده می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه برای کودکان خردسال، از یک پوار نرم برای پاک‌سازی مخاط بینی استفاده شود و کودکان بزرگتر می‌توانند بخار را از یک کاسه آب داغ تنفس کنند، تصریح کرد: برای تسکین سرفه کودکان (بالاتر از یک سال) از عسل استفاده شود و از پزشک یا داروساز در مورد داروهای بدون نسخه‌ای که می‌تواند به بهبود فرزندشان کمک کند، سوال کنند.

مسئول واحد اطلاع‌رسانی دارو دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: همیشه داروهای بدون نسخه را طبق دستور استفاده کنید. به یاد داشته باشید، داروهای بدون نسخه ممکن است باعث تسکین موقت علائم شوند، اما بیماری فرزند شما را درمان نمی‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۱۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان