//
کدخبر: ۳۷۶۰۴۷ //

زنگ خطر آنفلوآنزا در کشور به صدا در آمد

یک متخصص ویروس‌شناسی گفت: در حال حاضر بیشتر آنفلوآنزای نوع A از زیرگونه H3N2 عامل ایجاد بیماری در کشور است و مواردی هم آنفلوانزای زیرگونه H1N1 گزارش می‌شود.

زنگ خطر آنفلوآنزا در کشور به صدا در آمد
به گزارش فرتاک نیوز،

رئیس آزمایشگاه همکار مرجع کشوری آنفلوآنزا انستیتو پاستور ایران درباره شکل‌گیری آزمایشگاه تحقیقات آنفلوآنزای انستیتو پاستور ایران، گفت: این آزمایشگاه در سال 1378 به‌منظور انجام تحقیقات بر روی ویروس آنفلوآنزا آغاز به کار کرد و در سال 1393 به «بخش آنفلوآنزا و ویروس‌های تنفسی شایع» ارتقا پیدا کرد. این آزمایشگاه از سال 1394 به‌دنبال پاندمی آنفلوآنزا H1N1، به‌عنوان آزمایشگاه همکار مرجع کشوری در تشخیص آنفلوآنزا انتخاب شد و مسئول پذیرش نمونه‌های بیماران مشکوک به آنفلوآنزا و ارزیابی آنها در سه استان زنجان، سمنان و مرکزی شد.

 
 
 
 

به نقل از ایسنا، فاطمه فتوحی افزود: بر اساس ضوابط تعریف شده، نمونه سواب حلق از بیماران مشکوک به آنفلوآنزا، در محیط انتقال ویروس با حفظ زنجیره سرد به این آزمایشگاه منتقل می‌شود و به هر نمونه یک کد واحد در سامانه الکترونیکی نظام مراقبت بیماری آنفلوآنزا داده می‌شود. نمونه‌های دریافت شده در آزمایشگاه با روش Real Time PCR با استفاده از پرایمر و پروب‌های توصیه شده از طرف سازمان جهانی بهداشت مورد بررسی قرار می‌گیرند. هر نمونه از نظر آنفلوآنزای نوع A و B و زیرتایپ‌های H1 و H3 آزمایش می‌شود.

شکل‌گیری شبکه ملی تشخیص آنفلوآنزا
فتوحی ادامه داد: از سال 1388، تشخیص آنفلوآنزا در انستیتو پاستور ایران وارد مرحله جدیدی شد و از آن سال با روش Real-time PCR تشخیص گونه‌های فرعی (ساب تایپ) آنفلوآنزا انجام می‌گیرد. از سال 1394، آزمایشگاه با کسب استانداردهای لازم به‌عنوان آزمایشگاه همکار مرجع شناخته شد که از طریق آزمایشگاه مرجع سلامت به‌طور منظم ارزیابی و ممیزی می‌شود. هم‌زمان با پاندمی آنفلوآنزا در سال 1388 تعداد نمونه‌هایی که باید در کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت خیلی زیاد شد و با خریداری تجهیزات لازم، انستیتو پاستور ایران جزئی از شبکه ملی آنفلوآنزا شد که 13 آزمایشگاه در سراسر کشور عضو آن بودند.

وی با اشاره به اینکه با آغاز پاندمی کرونا، این شبکه آزمایشگاهی به‌عنوان بستر اصلی برای گسترش خدمات آزمایشگاهی کووید19 هم مورد استفاده قرار گرفت، تصریح کرد: شبکه آزمایشگاهی آنفلوآنزا در جهان، سامانه‌ای دارد که اطلاعات ویروس‌های آنفلوآنزای بررسی شده توسط کشورها در آن وارد می‌شود و مشخص می‌کند در هر نقطه از جهان چه گونه‌هایی از ویروس آنفلوآنزا در حال گردش هستند. آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا ایران در دانشگاه علوم پزشکی تهران مستقر است که نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران بوده و اطلاعات مربوط به ایران توسط آنها در سامانه جهانی آنفلوآنزا بارگذاری می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۶۰۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان