//
کدخبر: ۳۷۳۹۷۱ //

خواص روغن تخمه کدو تنبل برای ریزش مو

بسیاری از روغن های گیاهی به دلیل داشتن چربی های سالم و فواید سلامتی شهرت زیادی به دست آورده اند. یکی از آن ها روغن تخمه کدو تنبل است.

خواص روغن تخمه کدو تنبل برای ریزش مو
به گزارش فرتاک نیوز،

مانند روغن آووکادو، روغن نارگیل یا روغن دانه کتان، ادعاها و خواص زیادی به روغن تخمه کدو تنبل نسبت داده می شود. یکی از این موارد این است که ممکن است به درمان ریزش مو کمک کند.

آیا روغن تخمه کدو تنبل برای درمان ریزش مو مفید است؟

برخی از نظریه های علمی از فواید روغن تخمه کدو برای پیشگیری از ریزش مو حمایت می کنند اما تاکنون هیچ یک به طور کامل در مطالعات ثابت نشده اند.

یک مطالعه قابل توجه در مورد تاثیر روغن تخمه کدو تنبل بر ریزش مو در سال 2014 منتشر شد. این ممکن است دقیق ترین مطالعه در این مورد باشد.

در این مطالعه مردانی که دارای الگوی طاسی بودند یا از مکمل‌ های تخمه کدو یا دارونما استفاده کردند. نتایج نشان داد افرادی که مکمل مصرف می‌ کردند رشد موی خود را 30 درصد بیشتر از افرادی که دارونما دریافت کردند تجربه کردند.

این یافته‌ ها روغن تخمه کدو تنبل را در میان محرک‌ های طبیعی رشد مو پیشتاز کرد. با این حال چند حلقه گمشده و نتیجه‌ گیری گمراه‌ کننده در این تحقیق وجود داشت :

  • روغن تخمه کدو تنبل در این مطالعه به تنهایی مورد آزمایش قرار نگرفت. روغن تخمه کدو تنبل تنها به عنوان یک عنصر در یک مکمل چند عنصری مورد آزمایش قرار گرفت. این شامل اکتاکوزانول (یک موم گیاهی)، پودر گیاهی مخلوط، پودر گل مغربی، پودر کاکل ذرت، پودر شبدر قرمز و پودر گوجه فرنگی بود

  • مطالعه کوتاه، کوچک و فقط بر روی مردان انجام شد. کمتر از 100 مرد این مکمل را طی 24 هفته دریافت کردند و زنان بخشی از گروه آزمایش نبودند. هیچ شواهد بالینی در مورد عوارض جانبی مکمل دانه کدو تنبل در مدت زمان طولانی یا برای زنان وجود ندارد

علیرغم کیفیت آن این مطالعه نشان نداد که فواید روغن تخمه کدو تنبل است. با این حال نتایج همچنان حمایت کننده بود.

این می تواند به این معنی باشد که روغن تخمه کدو تنبل نقش کوچکی در رشد بهتر موها دارد. همچنین به این معنی است که مطالعات بیشتری برای روشن شدن بهتر نقش آن مورد نیاز است.

یک تئوری علمی در مورد چگونگی عملکرد تخمه کدو تنبل برای ریزش مو این است که فیتواسترول های روغن باعث رشد مو می شوند.

فیتواسترول ها استرول هایی هستند که در بسیاری از گیاهان یافت می شوند. آن ها شباهت زیادی به کلسترول دارند فقط فواید سلامتی آن ها بیشتر است.

ظاهرا فیتواسترول‌ ها می‌ توانند آنزیم‌ ها و هورمون‌ های موجود در پوست سر را که باعث ریزش مو می‌ شوند، مسدود کنند. این بدان معناست که روغن تخمه کدو تنبل غنی از فیتوسترول می تواند کمک کند.

مطالعات روی سایر مواد طبیعی حاوی فیتواسترول نیز نشان داد که این نظریه می تواند کارساز باشد. این شامل یک مطالعه در سال 2017 روی روغن های گیاهی غنی از فیتوسترول و اسیدهای چرب امگا 3 است.

همچنین مطالعه‌ ای در سال 2016 انجام شد که نشان می‌ داد نخل اره‌ ای به همین شکل عمل می‌ کند.

نحوه استفاده از روغن تخمه کدو تنبل برای موها

مکمل های روغن تخمه کدو تنبل

مکمل های روغن تخمه کدو معمولا به شکل کپسول ژل روغنی فروخته می شوند.

دستورالعمل های برچسب مکمل روغن تخمه کدو را که خریداری می کنید دنبال کنید. دوز معمول یک کپسول 1000 میلی گرمی است. 1 یا 2 مورد از این کپسول ها را می توان بعد از غذا حدود 3 بار در روز به صورت خوراکی مصرف کرد.

به یاد داشته باشید که مکمل ها توسط FDA تنظیم نمی شوند. کیفیت و دوز ممکن است متفاوت باشد. همیشه اطمینان حاصل کنید که مکمل های خود را فقط از شرکت های معتبر برای ایمنی تهیه کنید.

اگر علائم آلرژی غذایی یا ناراحتی معده را تجربه کردید، فورا مصرف مکمل ها را قطع کنید. همیشه قبل از استفاده از مکمل ها با پزشک خود صحبت کنید.

روغن تخمه کدو تنبل

می توانید روغن تخمه کدو تنبل را مستقیم مصرف کنید. می توانید 1 قاشق چای خوری تا 1 قاشق غذاخوری را سه بار در روز مصرف کنید.

برخی از فرم های مکمل روغن تخمه کدو تنبل مستقیم برای اهداف سلامتی به بازار عرضه می شوند. اگر از یکی از این انواع استفاده می کنید دستورالعمل های برچسب را برای راهنمایی دنبال کنید.

باز هم روغن های مکمل نیز توسط FDA تنظیم نمی شوند. کیفیت و دوز متفاوت است. همیشه مطمئن شوید که از یک شرکت مکمل قابل اعتماد تهیه کنید.

همچنین روغن‌ تخمه کدو تنبل برای استفاده در آشپزی به بازار عرضه می‌ شود. این روغن را می توان تا حدودی به همین صورت استفاده کرد اما به خوبی مطالعه نشده است. این روغن همچنین ممکن است به دلیل فرآیند تولیدشان از نظر مواد مغذی گیاهی کمتر غنی باشند.

به خاطر داشته باشید که روغن تخمه کدو تنبل نقطه دود پایینی دارد. قرار نیست تحت حرارت زیاد استفاده شود. به همین دلیل استفاده از روغن تخمه کدو تنبل در پخت و پز به عنوان مکمل می تواند غیر قابل اعتماد باشد.

استفاده موضعی از روغن تخمه کدو تنبل

روغن تخمه کدو تنبل را می‌ توانید مستقیما به پوست سر خود بمالید.

در این روش بهتر است از روغن تخمه کدو تنبل داغ فقط یک بار در هفته یا یک بار در ماه استفاده کرد. در غیر این صورت موهای شما ممکن است به مرور زمان بیش از حد چرب شوند.

شما می توانید یک درمان با روغن داغ تخمه کدو تنبل مشابه این دستور برای درمان موهای روغن داغ آووکادو درست کنید. به سادگی روغن آووکادو را با روغن تخمه کدو جایگزین کنید.

یا این مراحل را دنبال کنید :

  • موهای خود را مانند معمول شامپو کنید

  • روغن تخمه کدو تنبل را گرم کنید. چند قطره از روغن را در داخل مچ دست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید روغن خیلی داغ نیست

  • موها را خیس کنید و روغن گرم را روی پوست سر خود ماساژ دهید. روغن باید گرم باشد نه داغ

  • پس از استفاده موها و سر خود را در یک حوله داغ بپیچید. حداقل 20 دقیقه نگه دارید و سپس شامپو بزنید و حالت دهید

خلاصه

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید اینکه آیا روغن تخمه کدو تنبل می‌ تواند ریزش مو را درمان کند، مورد نیاز است اما این یک درمان طبیعی نسبتا بی‌ خطر است. ممکن است چندین هفته طول بکشد تا نتیجه ای را مشاهده کنید.

در صورت بروز علائم آلرژی مانند قرمزی یا خارش در محل استفاده از روغن، استفاده از روغن تخمه کدو را متوقف کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۳۹۷۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان