//
کدخبر: ۳۷۲۷۱۰ //

علائم بروز آلزایمر را بشناسید

به اعتقاد محققان دانشگاه کمبریج، این امکان وجود دارد که علائم زوال عقل مانند بیماری آلزایمر را خیلی قبل از ظهور آن تشخیص داده شود. پژوهش آنها نشان داده که اختلالات شناختی را می توان ۹ سال قبل از تشخیص مشاهده کرد.

علائم بروز آلزایمر را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

هیچ روشی برای درمان بیماری آلزایمر وجود ندارد، حداقل در حال حاضر درمانی در دسترس نیست. اما می‌توان با اصلاح سبک زندگی، سرعت پیشروی این بیماری را کاهش داد. به همین دلیل است که تشخیص آسیب‌شناسی عصبی در اسرع وقت بسیار مهم و تاثیرگذار است.

در تحقیقی که به تازگی در نشریه Alzheimers & Dementia منتشر شده، دانشمندان دانشگاه کمبریج اعلام کرده‌اند که می‌توان علائم اختلال مغزی را در بیماران تا ۹ سال قبل از تشخیص زوال عقل مشاهده کرد.

تشخیص نخستین نشانه‌های بروز آلزایمر برای کاهش خطرات و آسیب‌ها

برای این کار، تیم داده‌های Biobank بریتانیا، که یک پایگاه داده زیست‌پزشکی حاوی اطلاعات ناشناس در مورد ژنتیک است، سبک زندگی و سلامت نیم میلیون شرکت‌کننده بریتانیایی ۴۰ تا ۶۹ ساله را تجزیه و تحلیل کرد. این تیم دریافت افرادی که به بیماری مرتبط با زوال عقل مبتلا می شوند، بین ۵ تا ۹ سال قبل از تشخیص، یک سری اختلالات شناختی داشته‌اند.

دکتر Nol Swaddiwudhipong، استاد دانشگاه کمبریج این طور توضیح می‌دهد: «وقتی تاریخچه بیماران را مرور کردیم، مشخص شد که آنها از چندین سال قبل اختلالات شناختی داشته‌اند؛ یعنی چندین سال قبل از اینکه علائم آنها به اندازه کافی آشکار شود تا بتوان آنها را به‌راحتی تشخیص داد. اگرچه در بیشتر موارد اختلالات اغلب جزئی بوده‌اند، اما بر جنبه‌های مختلف شناخت تأثیر می‌گذاشتند».

او اضافه می‌کند: این یک گام رو به جلو برای ما است که بتوانیم افرادی را که بیشتر در معرض خطر هستند غربال کنیم، ما می‌توانیم در مراحل اولیه مداخله کنیم تا به آنها کمک کنیم خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهند یا حداقل جلوی پیشرفت سریع آن را بگیرند.

اعضای این تیم تحقیقاتی علائم هشداردهنده‌ای را که توسط دانشمندان در بیماران مبتلا به زوال عقل تا ۹ سال قبل از تشخیص شناسایی شده است، فهرست کرده‌اند. به گزارش سیناپرس،اگر شما برخی از این علائم را در خود یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید، بی‌توجه از آنها عبور نکنید و در اولین فرصت، ملاقاتی با پزشک خانوادگی‌تان یا پزشک متخصص داشته باشید.

سخت‌تر شدن حل مسائل و مشکلات

محققان در مقاله خود که هفته قبل در نشریه « Alzheimers & Dementia » منتشر شد، بیان کرده‌اند: «افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند عملکرد بدتری نسبت به افراد سالم در اموری نظیر حل مشکل داشتند، هم در محل کار و هم در زندگی خصوصی چنین شرایطی مشاهده شده است».

مشکل در به یادآورن اعداد و ارقام

به نظر می‌رسد افرادی که به زوال عقل مبتلا می‌شوند در به خاطر سپردن لیست اعداد، ۹ سال قبل از شروع علائم بیماری خود مشکلاتی داشته‌اند.

طولانی‌تر شدن زمان واکنش نشان دادن

شرکت‌کنندگانی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده بودند، ۹ سال قبل از تشخیص بیماری‌شان، نسبت به سایر داوطلبان زمان واکنش طولانی‌تری به محرک‌ها داشتند.

مشکل در به خاطر سپردن یا یادآوری برنامه‌ها

افرادی که به بیماری آلزایمر مبتلا شده‌اند، بین ۵ تا ۹ سال قبل از تشخیص، در یادآوری انجام کارهایشان با مشکل مواجه می‌شدند.

مشکل داشتن در تطبیق اشیاء مشابه

داوطلبان مبتلا به بیماری آلزایمر یا زوال عقل، نمرات پایین‌تری در تست جفت و تطبیق تصویر داشتند.

سقوط بیشتر

بنابر این تحقیقات، کسانی که تعداد زمین‌خوردن‌های بیشتری داشته‌اند، بیشتر از سایرین احتمال دارد که به آلزایمر مبتلا شوند.

وضعیت سلامتی ضعیف تر

محققان در نهایت عنوان کرده‌اند که:« برای هر بیماری مورد مطالعه‌ای، از جمله بیماری پارکینسون و آلزایمر، بیماران سلامت کلی ضعیف‌تری را در ابتدا گزارش کرده‌اند».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۲۷۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان