//
کدخبر: ۳۷۱۸۱۹ //

تاکید بر انجام واکسیناسیون آنفلوانزا

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در حال حاضر موثر ترین راه پیشگیری از بیماری و کم کردن شدت بیماری آنفلوانزا، انجام واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی می باشد.


تاکید بر انجام واکسیناسیون آنفلوانزا
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر زنگنه در گفت وگویی- با بیان این مطلب که آنفلوانزا یک بیماری ناشی از ویروس های آنفلوانزا می باشد افزود: این بیماری باعث آلودگی دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان می گردد، آنفلوانزای انسانی بیماری بشدت واگیر می باشد و معمولا بوسیله سرفه و عطسه فرد بیمار منتشر می گردد و این بیماری با بیماری سرماخوردگی متفاوت است.

وی با اشاره به این موضوع که 4 گونه ویروس آنفلوانزا تاکنون شناسایی گردیده است، افزود: تاکنون انواع A-B-C-D این بیماری شناسایی شده و نوع A ویروس آنفلوانزا، باعث بیماری در انسان، حیوان و منجر به مشکلات بهداشت عمومی می گردد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: بطورکلی آنفلوانزا با میزان ابتلای تخمینی سالیانه 5تا10 درصد در بالغین و 20تا30 درصد در کودکان رخ می دهد و این بیماری می تواند منجر به بستری شدن افراد در بیمارستان یا مرگ به ویژه و عمدتا در گروههای پرخطر)کودکان، سالمندان، افراد دارای بیماری مزمن(گردد.

زنگنه در خصوص نکات کلیدی مصرف واکسن آنفلوانزای انسانی گفت: تزریق واکسن آنفلوانزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوانزا است و بیش از 80 سال می باشد که از واکسن آنفلوانزا برای پیشگیری و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری استفاده میشود.

وی در باره موارد منع مصرف واکسن آنفلوانزا نیز گفت: افراد دارای سابقه واکنشهای آلرژیک شدید )نظیر آنافیلاکسی)، افراد دارای حساسیت شدید به تخم مرغ، افراد دارای بیماری حاد متوسط یا شدید با یا بدون تب و افراد دارای سابقه بیماری گیلن بار باید با نظر پزشک اقدام به دریافت واکسن نمایند.

وی ادامه داد: در حال حاضر افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری کووید-19تا زمان رفع علایم بیماری) حداقل 2 هفته ( مجاز به دریافت واکسن آنفلوانزا نمی باشند و افراد در معرض تماس با افراد مثبت از نظر کووید-19 و افرادی که در قرنطینه یا ایزولاسیون ناشی از بیماری کووید- 19 می باشند پس از اتمام مدت زمان ایزولاسیون )حداقل 2 هفته ( و به شرط نداشتن علایمی به نفع بیماری کووید- 19 می توانند واکسن آنفلوانزا را دریافت نمایند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۸۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان