//
کدخبر: ۳۷۱۵۵۳ //

درست کردن سویه مرگبار کرونا

برخی از خبرگزاری ‌ها ادعا می ‌کنند که پژوهشگران دانشگاه بوستون به عنوان بخشی از تحقیقات خود، یک سویه بسیار مرگبار از ویروس کرونا ایجاد کرده‌ اند. مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده در حال بررسی این موضوع است.

درست کردن سویه مرگبار کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

طی روزهای گذشته خبری مبنی بر ساخت نوعی ویروس مرگبار کرونا توسط محققان دانشگاه بوستون در ایالات متحده منتشر شده و این موضوع موجب نگرانی های گسترده ای شده است.

در این شرایط، دانشگاه بوستون این گزارش های خبری را رد کرده و آنها را تفسیری کاذب و نادرست از تحقیقات خود می داند.

رونالد کورلی، رئیس بخش میکروبیولوژی و مدیر آزمایشگاه ملی بیماری‌ های عفونی نوظهور دانشگاه بوستون، در بیانیه ‌ای گفت: رسانه ها این موضوع را جنجالی کرده و مطالعه و اهداف آن را به طور کامل به اشتباه معرفی می ‌کنند.

با این حال، این خبر توجه مقامات فدرال را به خود جلب کرده و تحقیقات دولتی در این زمینه آغاز شده است.

 دکتر امیلی اربلدینگ، مدیر بخش میکروبیولوژی و بیماری‌های عفونی در مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات متحده، در این رابطه گفت که محققان دانشگاه بوستون مسیر تحقیقات خود را در درخواست کمک مالی خود مشخص نکرده‌اند. این تیم تحقیقاتی همچنین مشخص نکرده است که آزمایش‌هایش ممکن است به طور بالقوه ویروس کووید را تقویت کند.

گفتنی است محققان دانشگاه بوستون در حال بررسی پروتئین ‌های سنبله در ویروس کووید اصلی و همچنین نوع جدیدتر اومیکرون بودند تا عفونی بودن آنها را مقایسه کنند.

طی این مطالعه ثابت شده است که اومیکرون عفونی تر از سویه اصلی است، اما به طور کلی باعث بیماری خفیف تری می شود.

دکتر کورلی در توضیح موضوع فوق گفت: هدف ما این بود که بفهمیم آیا پروتئین اسپایک که ویروس از آن برای آلوده کردن سلول‌ ها استفاده می ‌کند، ارتباطی با شدت بیماری یک فرد دارد یا خیر.

به گفته رسانه ها، این تیم تحقیقاتی ترکیبی از دو نوع ویروس کرونا ایجاد کرده اند که قدرت بیماری زایی سویه اصلی را به همراه قابلیت بالای انتقال سویه اومیکرون دارد.

برخی گزارش های خبری مدعی هستند که این ویروس جدید آزمایشگاهی، یک سویه جدید کووید کشنده با نرخ مرگ و میر ۸۰ درصدی ایجاد کرده است.

مدیر تیم تحقیقاتی دانشگاه بوستون اما مدعی است موش‌ های مورد استفاده در این مطالعات به طور ویژه برای آزمایش‌ های کووید پرورش داده شده‌ اند و میزان مرگ و میر آنها منعکس‌ کننده خطر ویروس هیبریدی ساخته شده برای انسان نیست.

دکتر کورلی در ادامه توضیحات خود گفت: مدل حیوانی مورد استفاده، نوع خاصی از موش بود که به شدت مستعد ابتلا به کووید است. سویه اصلی کووید ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از این نژاد موش را می کشد، در حالی که نوع اومیکرون باعث بیماری بسیار خفیف در این حیوانات می شود.

از آنجایی که این ویروس جدید ساخته شده در آزمایشگاه، ۸۰ درصد موش‌ های آزمایشگاهی را کشت، محققان به این نتیجه رسیدند که جهش ‌های پروتئینی که به کووید اجازه می ‌دهد از ایمنی ایجاد شده توسط واکسن فرار کند، مسئول شدت بیماری ناشی از ویروس نیستند.

دانشگاه بوستون اضافه کرد:این مطالعه در یک مرکز ایمنی زیستی سطح ۳ انجام شده است و محققان در محیطی کاملا ایزوله و فاقد خطر سرایت بیماری به محیط اطراف کار کرده و این و آزمایشگاه مجهز به فناوری پیشرفته فیلتراسیون و ضد عفونی است.

در خاتمه باید اذعان داشت هیچ یک از توجیهات محققان این تیم پژوهشی در دانشگاه بوستون نمی تواند توجیه کننده ساخت یک نوع مرگبار از ویروسی باشد که طی سال های گذشته میلیون ها انسان را به کام مرگ کشانده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۵۵۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان