//
کدخبر: ۳۶۶۵۸۰ //

تاثیراین میوه روی بهبود سلامت و طول عمر

انگور حاوی پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدهایی‌ست که به داشتن اثر آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی معروف هستند.

تاثیراین میوه روی بهبود سلامت و طول عمر
به گزارش فرتاک نیوز،

جان پزوتو، محقق دانشگاه وِستِرن نواِنگلَند می‌گوید: «همه‌ی ما این جمله معروف را شنیده‌ایم که شما آن چیزی هستید که می‌خورید. در درستی این گفته شکی نیست، چون این غذاست که ما را از مرحله‌ی جنینی به بزرگسالی می‌رساند.»

«اما مطالعات جدید بُعد کاملاً جدیدی را به این نقل‌قول قدیمی اضافه می‌کند. طبق تحقیقاتی که ما انجام دادیم، غذا در واقع می‌تواند بیان ژنتیکی ما را تغییر دهد. این یافته‌ی شگفت‌انگیزی‌ست.»

دکتر پزوتو و همکارانش در نخستین مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی فود (Foods) منتشر شد دریافتند که افزودن بلندمدت انگور به رژیم غذایی موش‌ها منجر به شکل‌گیری الگوهای منحصربفرد بیان ژن، کاهش کبد چرب و افزایش طول عمر حیواناتی می‌شود که رژیم غذایی پرچرب غربی دارند.

«این تغییر بیان ژن چه تاثیری دارد؟ کبد چرب که حدود ۲۵ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و در نهایت منجر به عوارض ناخوشایندی مانند سرطان کبد می‌شود را می‌توان با این تغییر به تاخیر انداخت یا جلویش را گرفت. ژن‌های مسئول ایجاد کبد چرب با مصرف انگور به روشی مفید تغییر می‌یابند.»

در مطالعه‌ی دوم که در مجله‌ی فود اَند فانکشِن (Food and Function) منتشر شد، نه تنها بیان ژن‌ها تغییر کرد بلکه متابولیسم هم تغییر یافت.»

محققان افزون بر ژن‌های مرتبط با کبد چرب متوجه سطوح افزایش‌یافته‌ی ژن‌های آنتی‌اکسیدان در رژیم‌های غذایی حاوی مکمل انگور شدند.

دکتر پزوتو می‌گوید: «خیلی از افراد در فکر مصرف مکمل‌های رژیمی هستند که ادعا شده فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارند. اما در واقعیت، آنقدر نمی‌توان آنتی‌اکسیدان مصرف کرد که تفاوتی ایجاد کند. اگر سطح بیان ژن آنتی‌اکسیدان را تغییر دهید آن‌طور که ما هم با افزودن انگور به رژیم غذایی مشاهده کردیم، نتیجه‌اش یک واکنش کاتالیزوری‌ست که تاثیر زیادی دارد.»

تاثیر قابل‌توجه دیگر، توانایی انگور در افزایش طول عمر موش‌هایی بود که رژیم غذایی پرچرب غربی داشتند. معروف است که الگوی رژیم غذایی پرچرب غربی مصرف‌کننده را دچار چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی‌عروقی، سرطان، بیماری‌های خودایمنی و آلزایمر می‌کند.

افزودن انگور به رژیم غذایی روی میزان مصرف یا وزن بدن اثری نداشت اما مرگ و میر را به تاخیر انداخت. به نقل از دکتر پزوتو: «اگرچه قیاس طول عمر موش با انسان پشتوانه‌ی علمی دقیقی ندارد، بهترین حدسی که می‌توانیم بزنیم اینست که تغییرات مشاهده‌شده در مطالعه‌ی ما روی موش‌ها می‌تواند با افزوده شدن ۴-۵ سال به عمر انسان مطابقت داشته باشد. البته این نتیجه‌گیری دقیق نیست، اما روشن است که افزودن انگور به رژیم غذایی بیان ژن را فقط در کبد تغییر نمی‌دهد.»

در مطالعه‌ی سوم که در مجله‌ی آنتی‌اکسیدانتس (Antioxidants) منتشر شد، محققان دریافتند مصرف انگور بیان ژن را در مغز نیز تغییر می‌دهد.

ضمناً مصرف انگور روی رفتار و شناختی که در اثر رژیم غذایی پرچرب آسیب دیده، اثر مثبت می‌گذارد به این معنا که تغییر بیان ژن منجر به این واکنش مفید می‌شود.

«برای دست‌یابی به نتایج قطعی، مطالعات بیشتری باید انجام شود، اما نکته‌ی قابل‌توجه اینست که مصرف روزانه‌ی انگور روی متابولیسم مغز اثر محافظتی دارد. شاید تا این لحظه تغییر بیان ژن دلیل این تاثیر در نظر گرفته شود.»

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۶۵۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان