//
کدخبر: ۳۶۵۲۹۹ //

دیابتی‌ها سیب بخورند یا نه؟

سیب میوه‌ خوشمزه‌ای است که حاوی کربوهیدرات‌ و قند هم هست، اما آیا اگر دیابتی‌ها سیب بخورند قند خونشان بالا می‌رود؟

دیابتی‌ها سیب بخورند یا نه؟
به گزارش فرتاک نیوز،

یک سیب متوسط ۲۵ گرم کربوهیدرات دارد که حدود ۱۹ گرم آن قند است، اما این قند به صورت فروکتوز یا قند میوه است فروکتوز با قندهای تصفیه‌شده و فراوری‌شده که در تهیه غذاهای آماده به کار می‌روند، از لحاظ اثر بر قند خون و انسولین متفاوت است. فروکتوز نسبت به گلوکز و سوکروز موجود در کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، اثر کمتری بر قند خون و میزان انسولین دارد.

سیب همچنین ۴ گرم فیبر خوراکی دارد که این فیبر جذب قندها در بدن را کند می‌کند و در نتیجه مانع بالا رفتن قند خون و انسولین می‌شود.

سیب همچنین دارای ترکیبات پلی‌فنولی است، ترکیبات گیاهی است که می‌توانند هضم کربوهیدرات‌ها را کندتر کنند و به این ترتیب میزان قند خون را پایین بیاورند. پلی‌فنول‌ها که عمدتا در پوست سیب یافت می‌شوند، ترشج انسولین از لوزالمعده را افزایش می‌دهندو به جذب شدن قند در سلول‌ها کمک می‌کنند و بنابراین حساسیت به انسولین در بدن را هم افزایش می‌دهند. بنابراین خوردن سیب  به خصوص  افراد دچار دیابت نوع ۲ که در آنها مقاومت به انسولین وجود دارد، می‌تواند سودمند باشد.

سیب همچنین دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی ماننند کوئرستین، کلروژنیک اسید و فلوریزین (به خصوص در سیب قرمز) است که اثرات سودمندی از لحاظ جذب و سوخت‌وساز قند در بدن دارند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت ضریب گلیسمیک غذاهاست. ضریب گلیسمیک غذاها را از لحاظ تاثیر احتمالی‌شان بر اوج‌گیری میزان قند خون مقایسه می‌کند. غذاها از لحاظ ضریب گلیسمیک بین صفر تا ۱۰۰ متفاوت هستند و آب کمترین میزان ضریب گلیسمیک و گلوکز بالاترین نمره را دارد.

بدن کربوهیدرات‌ها و قندها را با سرعت از غذاهای با ضریب گلیسمیک بالا مانند شیرینی‌ها جذب می‌کند، در حالیکه کربوهیدرات‌های موجود در غذاهای با ضریب گلیسمیک پایین به طور کندتری وارد جریان خون می‌شوند و بنابراین خطر افزایش قند خون با خوردن آنها کمتر است.

برای مثال کورن‌فلکس‌ها بسته به مارک و نوع ضریب گلیسمیک حدود ۸۰ دارند که نمره بالایی است، اما ضریب گلیسمیک سیب حدود ۳۶ است که رقم پایینی است.

یک سیب متوسط همچنین ۹۵ کالری انرژی دارد. در گذشته در کنترل دیابت بر شمارش کالری و کربوهیدرت‌ به عنوان راهی برای کنترل قند خون تاکید می‌کردند. در حال حاضر در کنترل دیابت تمرکز بیشتر بر نیازهای شخصی هر فرد است و مصرف کربوهیدرات معینی توصیه نمی‌شود.در عین حال افراد دیابتی باید متوجه اثر خوردن هر غذایی از جمله سیب بر میزان قند خونشان باشند و نباید اندازه‌گیری منظم قند خون را فراموش کنند.

بنابراین خوردن سیب برای افراد دیابتی نه تنها بد نیست،‌بلکه مصرف آن در حد متعادل توصیه هم می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۵۲۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان