//
کدخبر: ۳۶۴۰۰۹ //

آنچه باید در مورد آبله میمونی باید بدانید

متخصص بیماری های عفونی و تب داردر ارومیه در خصوص بیماری آبله میمونی افزود: با توجه به روند رو به گسترش آبله میمونی در دنیا از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و تعداد قابل توجهی از کشور های اروپایی؛ تایید موارد قطعی در برخی از کشور های همسایه از جمله امارات و با توجه به گزارش مورد مشکوک در کشور ما، دیر یا زود ایران نیز با این بیماری دست و پنجه نرم خواهد کرد لذا هشیاری و آمادگی به ویژه آمادگی سیستم بهداشتی درمانی کشور در این راستا ضرورت دارد.

آنچه باید در مورد آبله میمونی باید بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سید جلیل موسوی در گفت و گویی با بیان اینکه بیماری آبله میمونی MONKEYPOX بیماری ویروسی با ویروسی از خانواده پوکسووپریده بوده و یک DNA ویروس است . بیشتر در غرب آفریقا و آفریقای مرکزی شایع است . بیماری معمولا خفیف یا با شدت متوسط بوده ولی می تواند سریعا کشنده شود.

این متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به علایم بیماری آبله میمونی افزود: همانند نشانه های آنفولانزا و کرونا است . شایع ترین علامت راش پوستی با شیوع ۱۰۰ ٪ است که بیشتر در سر و صورت دیده می شود ولی می تواند تمام بدن را درگیر کند. راش ها سریعا به وزیکول تبدیل می شوند . با گذشت زمان تعداد آنها افزایش می یابند و رنگشان به سمت زردی می رود . در موارد شدید ، این ضایعات می توانند تا حدی پیش بروند که قسمتهای زیادی از پوست را از بین ببرند . دیگر علائم به ترتیب اولویت؛ تب، سردرد، خارش و لنفودنوپاتی است. دوره نهفتگی آبله میمونی ، یعنی از زمان ابتلا به عفونت تا شروع علائم ، معمولاً ۶ تا ۱۳ روز است اما شاید تا ۲۱ روز هم طول بکشد.

دکتر موسوی اظهار کرد: این عفونت را می توان به دو دوره تقسیم کرد: دوره تهاجم اولیه : ( تا ۵ روز طول می کشد ) این دوره با تب ، سردرد شدید ، تورم غدد لنفاوی ، کمر درد ، درد عضلانی و کمبود انرژی شدید ظاهر می شود . تورم غدد لنفاوی از علائم اصلی آبله میمونی است ، که کمک می کند تا نشانه های آن را از دیگر بیماری های مشابه مثل آبله مرغان ، سرخک و آبله تشخیص داده شود .

وی با بیان اینکه مشکلات ظاهری این بیماری معمولاً طی ١ الی ٣ روز پس از ظهور تب آغاز می شود، گفت: بثورات پوستی حدود ۹۵ ٪ موارد بر روی صورت ، ۷۵ ٪ موارد بر کف دست و کف پا و ۳۰ ٪ موارد بر دستگاه تناسلی تاثیر می گذارد . همچنین تا حد متوسط روبه بالا ، غشای مخاطی دهان را درگیر می کند. این ویروس در موارد شدید می تواند باعث نابینایی بشود . موارد شدید این بیماری بیشتر در بین کودکان اتفاق می افتد ، و شدت بثورات به میزان قرار گرفتن در معرض ویروس و وضعیت سلامت بیمار مربوط می شود. عوارض آبله میمونی می تواند شامل عفونت های ثانویه ، برونکوپنومونی ، سپسیس ، انسفالیت و عفونت قرنیه باشد.

دکتر موسوی با بیان اینکه راه تشخیص بیماری با PCR و الأیزای اختصاصی ویروس است، اظهار کرد:  راه انتقال این بیماری از راه تنفسی : DROPLETS و در بعضی موارد ذرات ریز تنفسی AEROSOLS – تماس مستقیم با ضایعات پوستی است.

وی با بیان اینکه مورد قطعی ابتلا به این بیماری با تشخیص مثبت آزمایشگاهی است، اظهار کرد: بیمار با علائم شبه آنفلوانزا و تب بالاتر از38.5 درجه دهانی ، راش ، لنفودنوپانی ، سردرد و درد های عضلانی مشکوک و بیمار مشکوک با سابقه اپیدمیولوژیک مانند مسافرت به آفریقای مرکزی یا غربی یا کشورهای درگیر بیماری از ٣٠ روز قبل ، یا در تماس با مورد قطعی از ۲۱ روز قبل محتملا مبتلا است.

این متخصص بیماری های عفونی اظهار کرد: درمان نگه دارنده تا برطرف شدن علائم بیماری ، درمان عفونت های ثانویه. همچنین داروهای ضد ویروس brincidofovi - tecovirimat - cidofovir تحت بررسی بوده و اثر بخشی آنها هنوز تایید نشده است.

وی با اشاره به اصول اولیه برخورد با بیمار مشکوک ادامه داد: هر مورد مشکوک بیماری باید تا برطرف شدن نشانه های بیماری قرنطینه فعال شود در مدت قرنطینه از ماسک تنفسی برای بیمار و اطرافیان او استفاده شود . پرسنل بهداشتی هنگام مراقبت باید احتیاط های سطح ۲ استاندارد ( استفاده از ماسک _ عینک چشمی_ دستکش و… ) را رعایت نمایند. پیشگیری عمدتا با واکسیناسیون آبله _ ضد عفونی دست ها و استفاده از ماسک تنفسی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۴۰۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان