//
کدخبر: ۳۶۳۷۲۳ //

دلیل رنگ های غیر طبیعی ادرار چیست؟

رنگ ادرار چیزی نیست که ما معمولا در مورد آن صحبت می کنیم. ما عادت کرده ایم که ادرار طیف زرد و تقریبا شفاف داشته باشد. اما وقتی ادرار شما نارنجی – یا قرمز یا حتی سبز است – ممکن است اتفاقی جدی رخ داده باشد.

دلیل رنگ های غیر طبیعی ادرار چیست؟

بسیاری از عوامل می توانند رنگ ادرار شما را تغییر دهند که بیشتر اوقات بی ضرر هستند. اگر در یک روز معین آب کافی ننوشید، ممکن است متوجه شوید که ادرار تیره تر می شود. اگر چغندر می‌ خورید ممکن است ادرار قرمز رنگی را تجربه کنید. با این حال برخی از موارد تغییر رنگ ادرار نیاز به مراقبت های پزشکی دارند.

ادرار نارنجی رنگ می تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی بی ضرر هستند و برخی دیگر جدی. تغییر رنگ باید کوتاه مدت باشد بنابراین اگر ادرار شما به طور مداوم نارنجی است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

شایع ترین دلایل ادرار نارنجی رنگ

1. کم آبی بدن

شاید شایع ترین علت ادرار نارنجی، عدم دریافت آب کافی باشد. هنگامی که ادرار غلظت بالایی داشته باشد می تواند به رنگ زرد تیره یا نارنجی دیده شود.

راه حل این است که مایعات بیشتری بنوشید، به خصوص آب. در عرض چند ساعت ادرار شما باید به رنگی بین زرد روشن و شفاف بازگردد.

2. مصرف ملین ها

اگر از ملین های حاوی سنا استفاده می کنید – گیاهی که برای درمان یبوست استفاده می شود – ممکن است متوجه شوید که آن ها بر رنگ ادرار شما نیز تاثیر می گذارند.

3. برخی ویتامین ها و مکمل ها

اگر ویتامین B، دوزهای بالای ویتامین C یا بتاکاروتن مصرف می کنید ممکن است ادرار شما به رنگ زرد یا نارنجی روشن در آید.

بتا کاروتن که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند، ماده ای است که هویج و سایر سبزیجات را نارنجی می کند، بنابراین منطقی است که می تواند بر ادرار شما نیز تاثیر بگذارد! حتی خوردن غذاهای غنی از بتاکاروتن می توانند ادرار شما را به رنگ زرد تیره یا نارنجی تغییر دهند.

4. شیمی درمانی

برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند باعث تغییر رنگ ادرار شما شوند که ممکن است بی ضرر باشد.

با این حال، برخی از داروهای شیمی‌ درمانی می‌ توانند به مثانه یا کلیه‌ های شما آسیب برسانند که می‌ تواند باعث تغییر رنگ ادرار شما شود. اگر تحت شیمی درمانی هستید و تغییر رنگ ادرار را تجربه می کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

5. اختلال عملکرد کبد

اگر ادرار شما به طور مداوم نارنجی یا زرد تیره است و به نظر نمی رسد که تنظیم مصرف مایعات و مکمل ها تفاوتی ایجاد کند، می تواند نشانه اولیه مشکلات کبدی یا مجاری صفراوی باشد. اگر مشکل ادامه دارد با پزشک خود صحبت کنید.

سایر رنگ های مختلف ادرار

ادرار قرمز

به عنوان مثال قرمزی ادرار ممکن است در اثر خوردن مقدار زیادی چغندر یا انواع توت ها و همچنین رنگ های غذایی ایجاد شود. اما می تواند چیز جدی تری نیز باشد. به عنوان مثال وجود خون در ادرار می تواند ناشی از پارگی کیست، عفونت دستگاه ادراری، تومورهای سرطانی و حتی دویدن طولانی مدت باشد.

داروهایی مانند ریفامپین، فنازوپیریدین (پیریدیوم) و سولفاسالازین (آزولفیدین) نیز می توانند رنگ ادرار شما را به قرمز یا صورتی تغییر دهند.

ادرار آبی یا سبز

  • رنگ های غذایی می توانند مقصر ادرار آبی یا سبز باشند

  • رنگ های مورد استفاده در آزمایش های پزشکی برای عملکرد مثانه و کلیه نیز می توانند این تاثیر را داشته باشند

  • برخی از داروها نیز باعث ادرار آبی و سبز می شوند – برای مثال مواردی مانند پروپوفول و ایندومتاسین

  • ادرار زرد روشن یا سبز روشن ممکن است نشانه ای از ویتامین B اضافی در بدن باشد

  • همچنین مارچوبه به ادرار رنگ سبز می دهد

ادرار قهوه ای رنگ

ادرار قهوه ای می تواند در اثر خوردن زیاد باقلا یا مصرف آلوئه ورا ایجاد شود. با این حال می تواند باعث نگرانی جدی شود و نشان دهنده اختلالات کبدی و کلیوی باشد.

خلاصه

طبیعی است که هر از چند گاهی بسته به غذاهایی که می خورید، داروهایی که مصرف می کنید و مقدار آبی که می نوشید، رنگ ادرارتان تغییر کند. اما زمانی که این تغییرات فروکش نکنند، می توانند نشان دهنده یک مشکل باشند.

اگر هر گونه نگرانی دارید، به جای اینکه از طریق خودتشخیصی دچار مشکل شوید، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۷۲۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان