//
کدخبر: ۳۶۳۱۸۰ //

شیوع ویروس جدید «لانگیا» باز هم در چین؛ آیا همه گیری بزرگ دیگری در راه است؟

پزشکان در چین زنگ خطر بروز یک ویروس تازه شناسایی‌شده را به صدا درآورده‌اند. ویروس لانگیا تاکنون ۳۵ نفر را در دو استان در شرق چین آلوده کرده است.

شیوع ویروس جدید «لانگیا» باز هم در چین؛ آیا همه گیری بزرگ دیگری در راه است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این ویروس با نام رسمی لانگیا هنیپاویروس Langya henipavirus (LayV) کاملا جدید است و پیش از این انسان به آن آلوده نشده است. اما با این حال از خانواده هنیپاویروس است که دو گونه از آن پیش از این شناسایی شده؛ ویروس هندرا (Hendra) و ویروس نیپا (Nipah) که باعث ایجاد بیماری های شدید و کشنده در افراد می‌شوند و هیچ واکسن یا درمانی برایشان وجود ندارد.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ویروس هپینا به عنوان ایمنی زیستی سطح ۴ با نرخ مرگ و میر بین ۴۰ تا ۷۵ درصد طبقه بندی شده است.

 

جهان در اضطراب؛ زنگ خطر شیوع یک ویروس جدید باز هم در چین به صدا درآمد

تاکنون هیچ‌یک از ۳۵ بیمار مبتلا به ویروس جدید لانگیا فوت نکرده‌اند و حال هیچ کدام از آنها وخیم نبوده است.

علائم مبتلایان به این ویروس تب، خستگی، سرفه، بی‌اشتهایی، درد عضلانی، تهوع، سردرد و استفراغ بوده است. دانشمندان چینی در مقاله‌ای در این باره گزارش دادند که بیماران مبتلا به این ویروس سابقه تماس با حیوانات را داشته‌اند. اما مجموعه‌ای از موارد نشان می‌دهد که این ویروس ممکن است پیش از این بین انسان‌ها منتقل شده باشد.

در این مقاله آمده است: «هیچ تماس نزدیک یا سابقه تماس مشترک بین بیماران وجود نداشت؛ موضوعی که نشان می‌دهد ممکن است عفونت در جمعیت انسانی پراکنده باشد.»

دانشمندان مشکوک بوده‌اند که در میان ۲۵ حیوان مورد مطالعه، حشره خوارها (پستانداران کوچکی شبیه به موش کور، آشکارترین ناقل ویروس لانگیا هستند.

جهان در اضطراب؛ زنگ خطر شیوع یک ویروس جدید باز هم در چین به صدا درآمد

این موضوع یادآور روزهای همه‌ گیری کووید است؛ زمانی که چین تنها تعداد انگشت شماری از موارد کروناویروس جدید را گزارش کرد که تصور می‌شد تنها مربوط به انتقال میان حیوانات است.

چند وقتی است بیماری های زونوتیک -که از حیوان به انسان سرایت می‌کنند- به نگرانی عمده بهداشت جهانی تبدیل شده است که روز به روز به میزان آن افزوده می‌شود.

عوامل متعددی به ظهور ویروس هایی نظیر کووید، زیکا و ابولا می‌انجامند، ازجمله تخریب زیستگاه های طبیعی، مصرف، به‌کارگیری و تجارت حیات وحش و تغییرات آب و هوایی.

جهان در اضطراب؛ زنگ خطر شیوع یک ویروس جدید باز هم در چین به صدا درآمد

فردی که در سال ۲۰۱۸ به خاطر ابتلا به ویروس نیپا در هند درگذشت

ویروس نیپا اولین بار در سال ۱۹۹۱ در مالزی و سنگاپور کشف شد و از میان ۳۰۰ مبتلا ۱۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. این ویروس در دو دهه گذشته تنها تعداد معدودی شیوع داشته اما پتانسیل ایجاد یک بیماری همه گیر را دارد.

ویروس هندرا نیز اولین بار در سال ۱۹۹۴ در استرالیا کشف شد و خفاش ها به عنوان منبع اصلی آن شناسایی شدند. تنها هفت مورد ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۱۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان