//
کدخبر: ۲۷۲۴۲۹ //

رشد متوسط کرونا در ۴ ماه اول سال در دنیا کاهشی اعلام شد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت:براساس اطلاعات سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان ویروس کووید-۱۹ در دنیا از ۹۲. ۷درصد در فروردین‌ماه امسال به ۷ .۱ درصد در تیرماه ۹۹کاهش یافت.

رشد متوسط کرونا در ۴ ماه اول سال در دنیا کاهشی اعلام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدجواد دهقانی، یکشنبه با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا، افزود: با گذشت بیش از پنج ماه، هنوز چشم‌انداز مشخص و روشنی در مورد زمان رفع این بحران جهانی وجود ندارد، از همین رو برای تحلیل داده‌ها لازم است مدل ساده‌ای برای سیستم ارائه شود.

وی بیان داشت: با توجه به تغییرات روزانه تمام این متغیرها، پرسش اساسی این است که چه زمانی این پدیده در یک کشور افول می‌کند تا بتوان ادعا کرد که این بیماری به طور کامل و مطلق ریشه‌کن شده است، پاسخ طبیعی این سوال این است که در شرایطی این اتفاق رخ می‌دهد که هیچ مورد جدیدی ثبت نشود و به طور کامل مبتلایان بهبود یابند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: ISC برای تسریع فرآیند اطلاع‌رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد ویروس کووید-۱۹ و کمک به پژوهشگران، سیاست‌گذاران حوزه سلامت و عموم مردم و نیز پاسخ دهی مطلوب به همه‌گیری جهانی، سامانه نماگرکووید-۱۹ (ISC COVID-۱۹ Visualizer) را از ابتدای بروز بیماری راه‌اندازی کرده است.

او ادامه داد: اطلاعات این پایگاه شامل، جدیدترین مقاله‌های علمی با تمام متن منتشر شده و پیش چاپ و نیز آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری بر اساس نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است و با جست و جو در آن، تازه‌ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت‌های ابتلا به جمعیت به تفکیک هر کشور و مقایسه بر اساس نمودار زمانی -مکانی قابل مشاهده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در حال حاضر، حدود ۱۸هزار و ۹ مدرک از آخرین یافته‌های علمی در خصوص ویروس کووید-۱۹ در قالب مقاله تمام متن چاپ شده، گفت: از این تعداد پژوهش، کشورهای آمریکا، چین و انگلیس به ترتیب با ۲۸۱۲، ۲۴۰۶ و ۱۲۲۴ مقاله بیشترین مشارکت علمی را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته‌اند و ایران با ۲۸۳ مقاله جایگاه دهم دنیا را در پژوهش، تحقیق و یافته‌های جدید در مورد ویروس کووید-۱۹ دارد.

روند گسترش بیماری در کشور افزایشی است

دهقانی، همچنین به تحلیل داده‌های این سامانه پرداخت و عنوان کرد: میزان رشد متوسط روزانه مبتلایان کشور در بازه زمانی فروردین‌ماه تا تیرماه از ۰۸. ۵ درصد به ۰۴. ۱ درصد کاهش یافته است، با این حال بر خلاف سایر کشورهای مشابه، هنوز روند گسترش بیماری در کشور ما افزایشی است.

وی، کشورهای مشابه را ۱۲ کشوری برشمرد که انتشار بیماری در آنها تقریبا در یک بازه زمانی یکسان صورت گرفته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان رشد متوسط روزانه در تیرماه برای کشورهای برزیل با ۲۸. ۲ درصد، آمریکا با ۷۶. ۱درصد، پاکستان با ۴ .۱ درصد و ایران با ۰۴. ۱درصد، بالاترین میزان را در میان کشورهای مشابه داشته‌اند.

دهقانی بیان کرد: همچنین، میزان رشد متوسط فوتی کشورمان از ۱۱. ۱درصد در اردیبهشت ماه، در خرداد به ۹۷. ۰ درصد کاهش یافت اما مجدداً در تیرماه به ۴ .۱ درصد افزایش یافته که بیشترین میزان در سه ماه گذشته است.

رشد متوسط بیماری در چهار ماه اول سال در دنیا روند کاهشی داشته است

وی، با بیان اینکه میزان رشد متوسط بیماری در چهار ماه اول سال ۹۹ درهمه کشورها روند کاهشی داشته است، افزود: با این حال این روند برای برخی کشورها کاملا ملموس و معنادار است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، با بیان اینکه در سه کشور آمریکا، برزیل و هندوستان باوجود کاهش رشد متوسط روزانه مبتلایان، روند و شیب انتشار بیماری افزایشی است، اظهار داشت: هر چند کوچک شدن متوسط رشد روزانه مبتلایان برای همه کشورها عاملی مثبت است، برای کشورهای با جمعیت مبتلای بالا، اثرگذاری بیشتری دارد. مثلا برای کشور آمریکا با چهار میلیون مبتلا و رشد متوسط روزانه ۷۶ .۱ درصد، به معنای افزایش جمعیت مبتلایان متوسط روزانه ۷۰ هزار نفر است.

دهقانی، همچنین در باره میزان بهبودی نیز گفت: متوسط رشد روزانه بهبودی در دنیا از رقم ۸. ۶ درصد در فروردین ماه به ۰۹. ۲ درصد در تیرماه ۹۹ کاهش یافته است، در ایران نیز میزان متوسط نرخ رشد بهبودی در فروردین ماه از ۹۸. ۷درصد به ۸۵. ۱ درصد در اردیبهشت ماه و ۶۵. ۱ درصد در خردادماه و نهایتاً به ۳۴. ۱درصد در تیرماه کاهش یافته است.   

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با مقایسه میزان نرخ رشد متوسط روزانه مبتلا به بیماری در چهار ماه گذشته نسبت به رشد متوسط روزانه بهبودی در ایران، اظهار داشت: در چهار ماه یادشده، همواره میزان رشد روزانه بهبودی بیش از رشد مبتلا بوده است، مثلا در تیرماه، رشد متوسط روزانه مبتلا به بیماری برابر با ۰۹. ۱ درصد بوده و رشد متوسط روزانه بهبودی ۳۴. ۱ درصد عنوان شده است، البته در مورد بهبودی باید توجه داشت که این امر تابعی از مسائلی نظیر طول درمان استاندارد برای ترخیص بیمار، ظرفیت پذیرش بیمار و امکانات بهداشتی کشورها بوده و نمی‌توان انتظار داشت که متناسب با افزایش بیماران با همان نرخ میزان بهبودی نیز افزایش یابد.

به گفته دهقانی، میزان کوچک بودن متوسط رشد روزانه انتشار بیماری و بزرگتر بودن متوسط رشد بهبودی، نشانه کنترل و مقابله و سرکوب بیماری خواهد بود.

وی، با اشاره به اینکه در ۲۱ کشور جهان بیش از ۱۰۰هزار مبتلا در ۲ ماه اخیر یعنی خرداد و تیر ثبت شده است، بیان کرد: این کشورها را می‌توان در چهار دسته مختلف جای داد، کشورهای بالای ۷۰۰ هزار نفر (آمریکا، برزیل، هندوستان و روسیه)، کشورهای بین ۷۰۰ تا۳۰۰ هزار نفر (آفریقای جنوبی، پرو، مکزیک، شیلی و اسپانیا)، کشورهای ۳۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر (انگلیس، ایران، پاکستان، عربستان، ایتالیا، ترکیه، بنگلادش، کلمبیا و آلمان و کشورهای ۲۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر (فرانسه، کانادا و قطر).

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: در میان کشورهای دسته اول یعنی بالای ۷۰۰ هزار جمعیت مبتلا، هندوستان و روسیه با۵. ۳درصد و یک درصد به ترتیب بیشینه و کمینه رشد متوسط روزانه مبتلا را در تیرماه داشتند، همچنین کشور هندوستان با ۵۳. ۲درصد و آمریکا با ۵۵. ۰ درصد بیشترین و کمترین نرخ متوسط روزانه فوتی را در تیرماه داشتند.

دهقانی گفت: در میان کشورهای دسته دوم یعنی ۷۰۰ تا۳۰۰ هزار جمعیت مبتلا، آفریقای جنوبی با ۷۶. ۴ درصد و اسپانیا با ۲۱. ۰ درصد بیشترین و کمترین نرخ رشد متوسط مبتلا در تیرماه داشته‌اند، همچنین در کشورهای آفریقای جنوبی با ۳۵. ۳درصد و اسپانیا با ۰۲. ۰درصد بیشترین و کمترین نرخ رشد متوسط فوتی در تیرماه ثبت شده است. 

وی اضافه کرد: در میان کشورهای دسته سوم یعنی ۳۰۰ تا ۲۰۰ هزار جمعیت مبتلا، کشورهای کلمبیا با ۸۶. ۳درصد و ایتالیا با ۰۹. ۰ درصد به‌ترتیب دارای بیشترین و کمترین متوسط نرخ رشد مبتلایان بوده‌اند و کشورهای کلمبیا با ۰۲. ۴ درصد و ایتالیا با ۰۵. ۰ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین متوسط نرخ رشد فوتی را در تیرماه داشته‌اند.

دهقانی افزود: در میان کشورهای دسته چهارم یعنی ۲۰۰ تا۱۰۰ هزار جمعیت مبتلا، کشورهای قطر با ۷۲ .۰ درصد و کانادا با ۳۲. ۰ درصد بیشترین و کمترین متوسط نرخ رشد مبتلا در تیرماه و کشورهای قطر با ۹۱. ۰ درصد و فرانسه با ۰۶. ۰ درصد دارای بیشترین و کمترین متوسط نرخ رشد روزانه فوتی در تیرماه بوده‌اند.

ایران تنها کشوری است که میزان کاهش متوسط رشد روزانه در ۲ ماه اخیر را داشته است

سرپرست ISC با بیان اینکه در میان ۲۱ کشور یادشده، ایران تنها کشوری است که میزان کاهش متوسط رشد روزانه مبتلایان را در ۲ ماه اخیر ثبت کرده است، اظهار داشت: افزون بر این، افزایش نرخ رشد متوسط فوتی روزانه در تیرماه نسبت به خرداد در هیچ کدام از کشورها مشاهده نمی‌شود، در حال حاضر ایران با حدود ۱۵ هزار فوتی در میان کل کشورها، جایگاه دهم را دارد با این حال، با آمار فوتی روزانه بیش از ۲۰۰ نفر در روزهای اخیر در میان هفت کشور اول دنیا قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا ظهر امروز (پنجم امردادماه ۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شد که یک هزار و ۲۸۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ نفر رسید. در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر رسید.

تاکنون ۲۵۳ هزار و ۲۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، همچنین سه هزار و ۶۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون دو میلیون و ۳۲۷ هزار و ۸۵۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشورمان انجام شده است.

استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز قرار دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۲۴۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان