//
کدخبر: ۳۶۳۰۳۴ //

مواردی درباره کاشت ابرو که باید بدانیم

در گذشته بیشتر خانم‌ها علاقه داشتند ابروهای کشیده و نازک داشته باشند. از همان سال‌هایی صحبت می‌کنیم که تاتوی ابرو به اوج شهرت خود رسید. اما در سال‌های اخیر این قضیه تغییر کرده و اکنون داشتن ابروهای پر و ضخیم، همراهی با مد روز محسوب می‌شود و به قول معروف محبوب دل‌ها شده است.

مواردی درباره کاشت ابرو که باید بدانیم
به گزارش فرتاک نیوز،

برای داشتن ابروها ضخیم می‌توانید به سراغ تاتو بروید، ولی باید بدانید که این بار راهکار بهتری وجود دارد به نام کاشت ابرو که می‌تواند ابروهای ضخیم، پرپشت و از همه مهم‌تر طبیعی را به شما هدیه کند.

کاشت ابرو چیست؟

به طور کلی وقتی از کاشت مو (موی سر، ابرو یا ریش) صحبت می‌کنیم، منظورمان انتقال فولیکول‌ها از بخشی به بخش دیگری از پوست است. فولیکول‌ها ارگان‌های کوچکی درون پوست ما هستند که در همه جای بدن (به جز کف دست و پا) وجود دارند و موهای ما را می‌سازند. پس در حقیقت ارگان‌های سازنده‌ی مو را می‌کاریم، نه تارهای مو را.

کاشت ابرو بهترین راهکار برای داشتن ابروهایی پر و ضخیم است. علاوه بر آن می‌توانیم شکل و شمایل ابروها را به زیباترین شکل ممکن طراحی کنیم. طوری که دیگر نیازی به برداشتن ابرو هم نداشته باشید.

کاشت ابرو

 
 

۱- کاشت ابرو طبیعی و مصنوعی

در کاشت موی طبیعی، فولیکول های سازنده‌ی مو منتقل می‌شوند ولی در کاشت موی مصنوعی، از تارهای مصنوعی مو استفاده می‌شود. موهای کاشته شده در روش کاشت مصنوعی یا ترمیم مو، رشد نمی‌کنند و زنده نیستند. ولی در کاشت موی طبیعی، موهای کاشته رشد می‌کنند، حالت می‌گیرند، رنگ می‌شوند و می‌توانید با آن‌ها مثل موهای طبیعی خودتان برخورد کنید.

ماندگاری کاشت ابروی طبیعی بصورت دائمی است و ابروهای شما بعد از ۶ ماه کاملا شکل ابروهای طبیعی شما می شوند.

۲- مزایای کاشت ابرو

افزایش تراکم موهای ابرو

طراحی شکل و شمایل ایده‌آل ابرو با توجه به ترکیب هندسی صورت و سلیقه‌ی شما

نتایج‌ طبیعی‌تر از تاتو، میکروبلیدینگ و هاشور ابرو

پوشاندن زخم‌ها و سایر مشکلات صورت در ناحیه‌ی ابرو

نتایج دائمی و همیشگی با موهای طبیعی

۳- معایب کاشت ابرو

ممکن است جهت رشد موهای ابرو درست از آب در نیاید. این مسئله تا حد خوبی به مهارت و تجربه جراح بستگی دارد.

سرعت رشد موهای کاشته شده بیشتر از موهای طبیعی ابرو است؛ چون فولیکول‌های کاشته شده از پوست سر برداشته شده‌اند. برای همین باید ابروها را هر چند وقت یکبار اصلاح و مرتب کنید. که البته این مشکل با گذشت زمان بهبود میابد.

موهای کاشته شده از نظر ظاهری اندکی با موهای ابرو متفاوت هستند.

گاهی برای رسیدن به ابروی ضخیم و پرپشت به بیش از یک جلسه‌ی کاشت نیاز است.

۴- هزینه کاشت ابرو

هزینه کاشت ابرو در برخی کلینیک ها بین ۶ تا ۸ میلیون تومان تا بهار ۱۴۰۰ بوده است. هزینه‌ی نهایی کاشت به تراکم هدف، وضعیت کنونی ابروها، تعداد جلسات درمانی، روش کاشت ابرو و موارد دیگر بستگی دارد. برآورد دقیق‌ هزینه‌ها در جلسه‌ی مشاوره انجام می‌شود.

۵- کاندیدای مناسب کاشت ابرو

کاشت ابرو برای خانم‌ها و آقایان ممکن است و از نظر جنسیت محدودیتی نداریم. به طور کلی اگر پوست ناحیه‌ی ابروهای شما سالم باشد، می‌توانید عمل ترمیم ابرو را انجام بدهید. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در صورتی که یک یا چند مورد از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کنند، کاندیدای مناسبی برای ترمیم ابروها هستید:

تراکم کم یا فقدان مادرزادی ابرو،

شکل و حالت نامناسب ابروها،

از دست رفتن همه یا بخشی از ابروها به دلیل آسیب‌های مختلف مثل سوختگی، زخم، شکستگی و جراحی،

کم‌پشت شدن و نازک شدن ابروها ناشی از برداشتن بیش از حد موهای ابرو،

نیاز به طبیعی‌سازی و بهبود ظاهر ابروهای تاتو شده یا هاشور خورده.

کسانی که از آلوپسی آره آتا، اختلال وسواس موکنی و بیماری‌های انعقادی خون رنج می‌برند، کاندیدای مناسبی برای کاشت موی سر و صورت نیستند. اگر یک بیماری زمینه‌ای باعث ریزش موهای ابروی شما شده است، بعد از درمان یا کنترل بیماری می توانید کاشت ابرو را انجام بدهید.

۶-کاشت ابرو روی تاتو

این که آیا می‌توان روی تاتو ابرو کاشت یا نه، یکی از رایج‌ترین سوالات مراجعین ماست.

اگر قبلاً ابروهای خود را تاتو کرده‌اید یا هاشور زده‌اید، می‌توانید برای طبیعی سازی و بهبود ظاهر ابروها، کاشت ابرو روی تاتو هم انجام بدهید.

اگر قبلاً ابروها را تاتو کرده‌اید و از شکل کنونی آن‌ها راضی نیستید، می‌توانیم ابتدا تاتو شما را پاک کنیم و سپس کار کاشت را انجام بدهیم.

بسیاری از جراحان توصیه می‌کنند که پیش از کاشت ابرو، میکروپیگمنتیشن یا میکروبلیدینگ انجام دهید تا نتیجه‌ی کاشت زیباتر شود.

همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، ممکن است درصد کمی از گرافت‌های کاشته شده غیرفعال شوند و مویی نسازند. در این صورت ممکن است که در نقاطی از ابرو، فاصله‌های خالی مشاهده شود. البته برای دیدن این فاصله‌ها باید با دقت به ابروها خیره شوید و این طور نیست که توی ذوق بزنند.

برای پر کردن فواصل خالی ابرو، نیازی به کاشت دوباره نیست. برای بهبود ظاهر ابرو می‌توانید از هاشور ابرو یا ابزار آرایشی مثل مداد ابرو استفاده کنید. اگر هم پیش از کاشت، ابروهای خود را تاتو کرده باشید، هیچ فاصله‌ای در ابروها به چشم نخواهد آمد.

۷-مراحل و روش‌های کاشت ابرو

برای کاشت ابرو روش‌های مختلفی وجود دارد ولی همه این روش‌ها از پنج مرحله اصلی تشکیل شده‌اند. در حین توضیح مراحل کاشت ابرو، به تفاوت بین روش‌های مختلف کاشت نیز اشاره می‌کنیم. کل مراحل کاشت ابرو بین ۲ تا ۴ ساعت زمان می‌برد.

طراحی شکل ابرو

در وهله‌ی اول باید طرح کاشت ابرو را تعیین کنیم. برای این کار از شما می‌خواهیم که شکل ابروی مورد نظر خود را روی صورت خود رسم کنید. اگر ابروهای شما تاتو یا هاشور داشته باشد و بخواهید روی آن کار کاشت را انجام دهیم، نیازی به رسم طرح ابرو نیست.

بعد از این که طرح مورد نظرتان را رسم کردید، جراح کلینیک با توجه به شکل هندسی صورت شما اصلاحاتی در طرح ابرو ایجاد می‌کند تا شمایل ابرو از نظر تقارن و نسبت‌های هندسی درست باشد. هر زمان که طرح ابرو مورد تایید شما واقع شود، به سراغ مراحل بعدی می‌رویم.

تعداد گرافت مورد نیاز برای کاشت ابرو

تعداد گرافت‌های مورد نیاز برای کاشت ابرو به شرایط شما بستگی دارد. معمولاً ۵۰ تا ۱۰۰ گرافت برای رسیدن به ابروهای پر و ضخیم کفایت می‌کند و این تعداد از ۲۰۰ عدد برای هر ابرو تجاوز نمی‌کند.

انتخاب بانک مو

بانک مو به ناحیه‌ای می‌گویند که فولیکول‌ها از آن جا استخراج می‌شود.

برای کاشت ابرو معمولاً از موهای پشت سر یا پشت گوش به عنوان بانک مو استفاده می‌کنیم.

اگر فقط یک طاسی جزئی در یکی از ابروها وجود داشته باشد، می‌توانیم گرافت‌ها را از ابروی دیگر برداشت کنیم.

از موهای بدن (مثلاً موهای بالای ران در خانم‌ها) نیز می‌توان استفاده کرد ولی نرخ کاشت موفق با این فولیکول‌ها پایین است و نتایج مطلوب نیستند.

بی‌حسی

کاشت ابرو نیازی به بی‌هوشی عمومی ندارد. در روش جراحی و روش‌های غیرجراحی کاشت ابرو می‌توانیم با استفاده از تزریق داروی بی‌حسی موضعی، بدون درد و ناراحتی کار کاشت را انجام بدهیم. درد تزریق داروی بی‌حسی تنها دردی است که در کل مراحل کاشت تحمل می‌کنید و در ادامه‌ی کار دردی احساس نخواهید کرد.

استخراج فولیکول‌ها

تفاوت اصلی بین روش‌های مختلف کاشت ابرو در همین مرحله است. به طور کلی دو شیوه برای استخراج فولیکول‌ها وجود دارد: برداشت نواری (روش FUT) یا استخراج واحدهای فولیکولی (روش FIT).

برداشت نواری در روش FUT استفاده می‌شود. برای این کار، برشی در پشت سر ایجاد می‌کنیم. سپس فلپ یا نواری مستطیلی شکلی از پوست که اندازه‌ای برابر ۱ در ۱۰ سانتی‌متر دارد، برداشت می‌کنیم. بعد جای زخم ایجاد شده را بخیه می‌زنیم.

به خاطر استفاده از تیغ جراحی، وجود خونریزی و نیاز به بخیه در مرحله‌ی برداشت، روش FUT به روش جراحی معروف شده است.

زخم ایجاد شده برای برداشت نواری بعد از مدتی التیام می‌یابد ولی جای آن ممکن است تا مدت‌ها (یا حتی برای همیشه) به شکل یک خط باریک دیده بشود. البته این خط زیر موهای شما پنهان است و فقط زمانی دیده می‌شود که موهای خود بتراشید یا خیلی کوتاه کنید.

استخراج واحدهای فولیکولی در سایر روش‌های کاشت مو از جمله FIT، SUT و MFIT به کار گرفته می‌شود. در این شیوه نیازی به تیغ جراحی نیست و خبری از خونریزی و بخیه نیز نخواهد بود. استخراج واحدهای فولیکولی با استفاده از ابزارهای بسیار ظریفی به اسم پانچ صورت می‌گیرد. پانچ‌ها بین ۰.۷ تا ۱ میلی‌متر ضخامت دارند و می‌توانند سوراخ‌های بسیار ریزی روی پوست ایجاد کنند. سوراخ ایجاد شده، فولکیول را از بافت‌های مجاور جدا می‌کند و می‌توانیم آن را صحیح و سلامت از پوست خارج کنیم و بعداً در جای دیگری بکاریم.

شیوه‌ی استخراج واحدهای فولیکولی کم‌تهاجمی و کم خطر و کم دردسر است. برای همین هم به روش غیر جراحی معروف شده است.

سوراخ‌هایی که برای برداشت فولیکول‌ها ایجاد می‌شوند خیلی زود ترمیم می‌شوند. جای زخم این سوراخ‌ها (برخلاف روش FUT) حتی با مدل موهای خیلی کوتاه هم دیده نمی‌شود. تنها اگر موهای خود را از ته بتراشید، ممکن است به شکل نقاط روشن کوچک دیده شوند.

تفاوت بین روش‌های FIT، SUT و Micro FIT در دستگاه‌ها و ابزارهای استفاده شده است. در روش FIT از پانچ و انبرک دستی برای استخراج فولیکول‌ها استفاده می‌کنیم و در روش‌های SUT و Micro FIT از پانچ و ساکشن اتوماتیک برای برداشت فولیکول‌ها بهره می‌بریم. در روش SUT از یک پانچ با سایز ثابت و در روش MFIT از چند پانچ با سایزهای مختلف استفاده می‌کنیم.

آماده سازی گرافت ها جهت کاشت

در این مرحله کادر درمانی فولیکول‌های استخراج شده را زیر میکروسکوپ قرار داده و آن‌ها را برای مرحله‌ی کاشت آماده‌سازی می‌کنند.

اگر از روش FUT استفاده شود، فلپ یا نوار پوستی را به چند قطعه‌ی کوچک‌تر تقسیم کرده و چند عضو از کادر درمان، فولیکول‌های موجود در این قطعات را استخراج می‌کنند. اگر از سایر روش‌ها استفاده کنیم، فولیکول‌ها آماده‌سازی خاصی نیاز ندارند و فقط لازم است بافت پوستی اضافه‌ای که به آن‌ها چسبیده است، حذف شود.

نتیجه‌ی نهایی این مرحله گرافت‌هایی است که برای کاشت در مرحله‌ی بعدی استفاده می‌شوند.

کاشت فولیکول های ابرو

حالا که گرافت‌های ما آماده هستند، باید در جای مناسب قرار بگیرند. برای کاشت مو در ناحیه‌ی ابروها باید به جهت رشد تارهای مو توجه ویژه‌ای داشته باشیم. اگر دقت کنید، موهای داخلی‌ترین بخش ابرو، به سمت بالا، موهای بخش‌های میانی به صورت افقی و موهای بخش‌های خارجی، به شکل مورب رشد می‌کنند. در زمان کاشت ابرو باید این جهت گیری‌ها را تقلید کنیم.

برای قرار دادن گرافت‌ها در پوست، باز هم از ابزار پانچ کمک می‌گیریم. در روش‌های FUT و FIT از پانچ دستی و در روش‌های SUT و MFIT از پانچ‌های اتوماتیک یا ماشینی استفاده می‌کنیم. با استفاده از پانچ، سوراخ‌هایی در ناحیه‌ی مورد نظر ایجاد کرده و سپس گرافت‌ها درون این سوراخ‌ها قرار می‌دهیم.

۸-دوره‌ی ریکاوری یا نقاهت بعد از کاشت ابرو

دوره‌ی ریکاوری بعد از کاشت بین ۲ تا ۵ روز زمان می‌برد و بعد از این دوره، بیشتر عوارض طبیعی کاشت (مثل ورم و قرمزی) برطرف می‌شوند. کاشت را با هر روشی که انجام بدهیم، بعد از ۲ روز می‌توانید به فعالیت‌های روزمره بپردازید یا به محل کار بازگردید.

معمولاً بین هفته‌های سوم تا هشتم، موهای کاشته شده می‌ریزند. اگر این اتفاق افتاد نگران نباشید. این رخداد طبیعی است و نشان می‌دهد که روند ساخت یک تار موی جدید در فولیکول‌ها شروع شده است. خیلی زود موهای جدید جایگزین موهای ریخته شده می‌شوند.

نتایج اولیه حدود ۶ ماه بعد از کاشت ابرو قابل مشاهده هستند. در این مدت حدود ۵۰ درصد موها رشد می‌کنند. ۹ ماه بعد از کاشت، ۸۰ درصد و یک سال بعد از کاشت بیش از ۹۰ درصد موها رشد خواهند کرد. در کل می‌توانید انتظار داشته باشید که بیش از ۹۰ درصد گرافت‌ها با موفقیت در جای خود قرار بگیرند و مو بسازند.

۹-خطرات و عوارض کاشت ابرو

کاشت ابرو بسیار ایمن و کم خطر است. عوارض جانبی خفیفی که در بالا هم اشاره کردیم، شامل ورم و حساسیت پوست نسبت به لمس است. همچنین ممکن است دلمه‌ها یا لخته‌های خونی که روی محل‌های کاشت شکل گرفته‌اند، کمی موجب خارش آن ناحیه باشند. این خارش با خوب شدن زخم‌ها، برطرف می‌شود.

سایر عوارض کاشت ابرو نادر بوده و بیشتر به دلیل خطای کادر درمانی رخ می‌دهند. به طور مثال دو مشکل زیر را بیشتر زمانی می‌بینیم که جراح مهارت کافی در کاشت ابرو نداشته باشد:

نگرفتن و موفقیت آمیز نبودن کاشت: اگر کاشت ابرو به درستی انجام شود، انتظار داریم که بیش از ۸۰ درصد گرافت‌ها با موفقیت درجای خود قرار بگیرند و مو بسازند، در غیر اینصورت ممکن است تعداد کمتری از گرافت ها رشد کرده و کاشت ابرو ناموفق باشد.

جهت گیری نامناسب موها بعد از رشد: اگر جراح تجربه و مهارت کافی را در کاشت ابرو نداشته باشد، ممکن است در جهت کاشت گرافت‌ها اشتباه کند.

عوارضی مانند خونریزی و آسیب به اعصاب حسی در روش FUT مشاهده می‌شوند و البته نادر هستند. کبودی، عفونت و ماندن جای زخم و اسکار عوارض نادر دیگر کاشت ابرو هستند که بسیار نادر بوده و بیشتر به شرایط سلامتی متقاضیان بستگی دارد. مثلاً در کسانی که دیابت یا سابقه‌ی ایجاد زخم‌های گوشتی دارند، ممکن است زخم‌های ناشی از کاشت ابرو به خوبی ترمیم نشود و جایش بماند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۰۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان