//
کدخبر: ۳۶۱۰۹۰ //

منافذ پوست را چگونه تمیز کنیم ؟ / نکات و روش های عالی باز کردن منافذ پوستی

مسدود شدن منافذ پوست از جمله شایع ترین علت های مشکلات پوستی از جمله آکنه ، جوش های سرسیاه ، سرسفید و بافت خشن پوست است و تقریبا همه افراد با هر نوع پوستی که باشند با این مشکل مواجه می شوند . به طور کلی مسدود شدن منافذ پوستی نه تنها باعث ایجاد بافت ناهموار بر روی پوست می شود بلکه علت اصلی کدر شدن پوست و از بین رفتن درخشش و شادابی پوست نیز است.

منافذ پوست را چگونه تمیز کنیم ؟ / نکات و روش های عالی باز کردن منافذ پوستی
به گزارش فرتاک نیوز،

این مقاله  روشهای ایمن و مطمئن برای تمیز کردن منافذ پوست را برای داشتن پوستی نرم ، صاف و درخشان مورد بحث قرار داده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در ادامه با ما همراه بمانید و نکات خوبی در رابطه با روشهای باز کردن منافذ پوست کسب کنید .

منافذ پوست چیست ؟

منافذ پوستی، روزنه های کوچک و متعدد در سطح پوست هستند که باعث آزاد شدن چربی و عرق در سطح پوست می شوند . پوست دارای دو نوع منافذ است:  منافذ چربی و منافذ عرق .

منافذ چربی به غدد چربی متصل شده و در تمام پوست به جز کف دست و پا وجود دارند و  منافذ عرق با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و می توان گفت نامرئی هستند اما در سراسر بدن وجود دارند و به غدد عرق متصل هستند.

در ادامه دلایل مسدود شدن منافذ پوستی را به طور کامل مورد بررسی قرار داده ایم.

علت مسدود شدن منافذ پوست چیست ؟

وقتی صحبت از مسدود شدن منافذ پوست است ، به منافذ چربی پوست اشاره می کنیم نه منافذ عرق . به طور کلی ، منافذ چربی در پوست به طور مرتب سلولهای مرده پوست ، کثیفی و سبوم را از بین می برند اما گاهی اوقات ممکن است این سلول های مرده ، کثیفی و چربی اضافی پوست در داخل منافذ پوستی به دام افتاده و باعث مسدود شدن منافذ پوست شوند و این موضوع با ایجاد جوش و اکنه در قسمت های مختلف پوست نمایان خواهد شد.

عوامل متعددی ممکن است باعث انسداد منافذ پوستی شوند ، مانند:

  • خاک و آلودگی

  • هوای گرم و مرطوب (ممکن است باعث تجمع سبوم وچربی در سطح پوست شود)

  • لمس صورت (می تواند خاک را منتقل کند)

  • تعریق زیاد و چرب شدن پوست 

شما میتوانید به راحتی منافذ پوست را تمیز نگه دارید و از گرفتگی و مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری کنید.

چگونه میتوان منافذ پوستی را تمیز و باز کرد ؟

1. لایه برداری منظم از پوست

لایه برداری از پوست به خلاص شدن از شر آلودگی ، چربی و باکتری های گیر کرده در منافذ پوست کمک می کند و بافت پوست را بهبود می بخشد . برای لایه برداری ملایم و عالی از سطح پوست می توانید از محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک (salicylic acid) ، بنزوئیل پراکسید (benzoyl peroxide) ، رتینول (retinol) و پاک کننده های مبتنی بر AHA هستند ، استفاده کنید . 

این نوع از لایه بردارها ، روند بازسازی سلولی را سریع تر می کنند و باعث می شوند تا پوستی نرم ، صاف و جوان داشته باشید .

2. استفاده از ماسک خاک رس و زغال فعال

ماسک های خاک رس و ذغال فعال برای از بین بردن آلودگی و کثیفی از منافذ پوست عالی هستند . این مدل از ماسک های صورت ، چربی اضافی و ناخالصی ها را جذب می کنند تا پوستی شفاف و روشن برای شما ایجاد شود .

3. استفاده از بخار برای پوست صورت

بخار دادن به پوست باعث از بین رفتن آلودگی ها ، ناخالصی ها و سلول های مرده پوست در منافذ پوست می شود و تاثیر خوبی در تمیز شدن منافذ پوستی دارد . شما میتوانید با استفاده از دستگاه بخور مخصوص پوست صورت ، به پوست خود بخار دهید و از مزایای شگفت انگیزی که برای سلامت و زیبایی پوست به همراه دارد ، بهره مند شوید .

بهترین روش های درمانی برای تمیز کردن منافذ پوستی و رفع انسداد منافذ پوست

1. استخراج منافذ پوست صورت

این درمان معمولا توسط متخصصان آموزش دیده انجام میگیرد . این متخصصان با استفاده از ابزارهای مخصوص و استریل شده به استخراج چربی و سلول های مرده که منافذ پوست شما را مسدود کردند ، اقدام می کنند . این روش درمانی می تواند در از بین بردن جوش های سرسیاه ، سرسفید و آکنه بسیار مفید و موثر باشد .

2. لایه برداری شیمیایی از پوست صورت

لایه برداری شیمیایی سطحی تا متوسط از سطح پوست می تواند تا حد زیادی به تمیز کردن منافذ پوستی کمک کرده و باعث خلاص شن از شر جوش و اکنه می شود . لایه برداری شیمیایی حتما باید توسط متخصص پوست انجام گیرد . این متخصصان با استفاده از مواد شیمیایی درجه بندی شده پزشکی که شامل اسید سالیسیلیک (salicylic acid) ، اسید گلیکولیک 0glycolic acid) ، اسید کوجیک (kojic acid) ، فنل (phenol) ، اسید ماندلیک (mandelic acid) ، تری کلرواستیک اسید (richloroacetic acid) و محلول جسنر (Jessner’s solution) هستند ، لایه برداری شیمیایی از پوست را انجام میدهند . این مواد شیمیایی سلول های مرده پوست را از بین می برد و منافذ مسدود شده و آکنه را به حداقل می رسانند . 

3. میکرو درم ابریژن (Microdermabrasion)

میکرودرم ابریژن (MDA) یک روش لایه برداری اپیدرمی است که با هدف از بین بردن لایه فوقانی پوست ، حذف سلول های مرده پوست ، رفع انسداد منافذ و بهبود بافت پوست انجام می شود . این روش با حداقل تهاجم و با استفاده از دستگاه میکرودرم ابریژن که شبیه قلم با نوک کریستالی چرخشی است ، انجام می شود.

چگونه از مسدود شدن منافذ پوست جلوگیری کنیم ؟

1. از محصولاتی که دارای برچسب Non-Comedogenic هستند استفاده کنید

برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی توصیه می شود که همیشه از محصولات مراقبت از پوست و آرایشی بدون روغن و غیر کومدوژنیک استفاده کنید . این محصولات معمولا فاقد مواد و ترکیبات مسدود کننده منافذ پوستی مثل روغن معدنی و ازلین بوده و باعث مسدود شدن منافذ پوستی نیز نخواهند شد .

2. آرایش پوست صورت را به طور کامل پاک کنید

ساده ترین کاری که میتوانید برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی انجام دهید این است که همیشه قبل از خواب ، آرایش صورت را به طور کامل تمیز و پاک کنید . در غیر این صورت ، ممکن است منافذ پوست را خفه کرده و باعث ایجاد جوش شوید .

3. از لمس کردن پوست صورت خودداری کنید 

هنگامی در تماس با اشیا و سطوح مختلف هستید نباید پوست صورت را لمس کنید . زیرا آلودگی های بسیار زیادی از این سطوح و اشیا روی دست جمع می شود که با لمس کردن پوست صورت ، این آلودگی ها به سطح پوست و منافذ پوستی منتقل خواهند شد و این الودگی ها و ناخالصی ها می توانند منافذ پوست شما را مسدود کنند .

4. بر روی ملحفه تمیز بخوابید

روبالشی ها و روتختی ها هر روز گرد و خاک و آلودگی را به خود جذب می کنند  و همچنین می توانند تعداد زیادی باکتری منتقل شده از مو و پوست شما را در خود جای دهند . به همین دلیل عدم شست و شوی مرتب ملحفه ها میتواند ناخالصی و آلودگی بسیار زیادی را به پوست صورت منتقل کرده و باعث مسدود شدن منافذ پوستی شود . 

5. یک روتین مراقبت از پوست که با شرایط پوست شما تناسب دارد ، داشته باشید 

هر روز دوبار صورت خود را با پاک کننده ملایم و آب ولرم بشویید ؛ این کار به پاکسازی عرق ، آلودگی و چربی اضافی تجمع یافته روی صورت کمک می کند و احتمال مسدود شدن منافذ پوست را کاهش می دهد . علاوه بر این بهتر است بهترین روتین مراقبت از پوست که با نوع پوست و شرایط پوستی شما تناسب دارد را نیز به طور مرتب انجام دهید .

6. از عوامل تحریک کننده پوست دوری کنید 

مواد شیمیایی مانند الکل ، عطرهای مصنوعی ، رنگ ها و مواد نگهدارنده می توانند پوست را تحریک کنند . بنابراین اگر پوست حساس یا مستعد آکنه دارید ، از محصولاتی استفاده کنید که هیچ کدام از این مواد شیمیایی مضر را ندارند و از همه عوامل محرک احتمالی پوست نیز  دوری کنید .

7. اصطکاک و فشار بر روی پوست را کم کنید

اصطکاک ایجاد شده روی پوست به دلیل استفاده از ماسک های تنگ و هر چیزی که به پوست مالیده شود نیز ممکن است پوست را تحریک کند . بنابراین بهتر است ماسک هایی استفاده کنید که از پارچه های قابل تنفس بوده و محکم روی پوست شما قرار نگیرند .

شستشوی شدید پوست نیز می تواند جوش ها را تشدید کند . بنابراین اگر پوست حساس و مستعد آکنه دارید، از اسکراب های فیزیکی خشن خودداری کنید و برای تمیز کردن پوست از حرکات ملایم و دایره ای استفاده کنید .

8. منافذ مسدود شده پوست را فشار ندهید

در صورت داشتن آکنه یا مسدود شدن منافذ ، از تمایل به خاراندن و فشردن این منافذ خودداری کنید . این کار می تواند التهاب را افزایش داده و منجر به ایجاد لکه و اسکار شود . 

و در آخر اگر با وجود مراقبت مناسب از پوست خود ، هنوز هم دچار جوش و مسدود شدن منافذ پوست هستید ،بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید .

سخن آخر

مسدود شدن منافذ پوستی یکی از مشکلاتی است که بیشتر افراد با آن مواجه می شوند . اگرچه چندین راه برای تمیز و باز کردن منافذ مسدود شده وجود دارد اما با این حال باید به یاد داشته باشید که هیچ راه حل قطعی برای این مشکل وجود ندارد . شما باید با رعایت توصیه هایی که برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوستی که در بالا اشاره کردیم ، سعی کنید از مسدود شدن منافذ پوستی جلوگیری کنید و در صورت بروز این مشکل ، از روش های درست و اصولی برای تمیز کردن و باز کردن منافذ پوستی استفاده کنید .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۱۰۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان