//
کدخبر: ۳۶۰۰۱۶ //

این واکسن پرطرفدار کرونا، منقضی شد

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: تاریخ انقضای آخرین محموله واکسن آسترازنکا که وارد کشور شده بود، به پایان رسیده است.

این واکسن پرطرفدار کرونا، منقضی شد
به گزارش فرتاک نیوز،

پدرام پاک آئین افزود: تاریخ انقضای آخرین محموله واکسن آسترازنکا که وارد کشور شده، بر اساس مجوز کارخانه تولید کننده واکسن که آن هم بر مبنای مطالعات پایداری صورت گرفته، از ابتدای تولید ۶ ماه بعد از زمان تولید تعیین شده بود که برابر با ۱۷ جولای ۲۰۲۲ مصادف با یکشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۱ بود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: مستندات کامل مربوط به هر واکسن خارجی باید پس از تولید توسط شرکت تولید کننده برای کشور مصرف کننده ارسال شود. در خصوص محموله اخیر آسترازنکا هم این مستندات به طور کامل توسط سازمان غذا و دارو وصول، بررسی و تأیید شد.

وی تاکید کرد: بدون تأیید مستندات واکسن خارجی در سازمان غذا و دارو هیچ واکسنی نمی‌تواند وارد کشور شود.

دستیار رسانه‌ای وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: مستندات آخرین محموله آسترازنکا که وارد کشور شده حاکی از آن است که تاریخ انقضا ۶ ماه بعد از تولید در کشور مبدأ یعتی ۱۷ جولای ۲۰ ۲۲ (۲۶ تیرماه جاری) بوده و این تاریخ بر روی برچسبی که سازمان غذا و دارو بر روی همه ویال های واکسن و نه اختصاصاً بر روی این شماره سریال درج می‌کند، درج شد.

پاک آئین افزود: اگر به تصاویری که در فضای مجازی منتشر شده دقت شود، برچسب سازمان غذا و دارو را می‌بینیم که کیو آر کد اختصاصی واکسن را دارد و همه اطلاعات واکسن که کارخانه تولیدکننده منظور کرده، شامل کد اختصاصی یا همان یو آی دی واکسن و در زیر این کد، شماره سریال و تاریخ دقیق انقضا را دارد.

وی افزود: بنابر این ویال واکسن از روز اولی که وارد کشور می‌شود، در سازمان غذا و دارو تأیید و بر چسب گذاری می‌شود و سپس در اختیار مراکز واکسیناسیون قرار می‌گیرد

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: در مورد واکسن‌های تولید داخل، سازمان غذا و دارو با کارخانه‌های تولید واکسن هماهنگ کرده و این برچسب جداگانه چسبانده نمی‌شود، بلکه در زمان تولید روی لیبل اصلی قرار می‌گیرد ولی در خصوص واکسن‌های وارداتی که برچسب اصلی حاوی کد اختصاصی یا همان uid را نداشته باشد، برچسب روی ویال دارو نصب می‌شود

پاک آئین تصریح کرد: مدت اعتبار واکسن آسترازنکا تا ۱۷ جولای ۲۰۲۲ بود که از ابتدا در کارخانه تولید کننده روی این واکسن درج شده و همان تاریخ را هم سازمان غذا و دارو از بدو ورود واکسن به کشور ثبت کرده بود، ملاک مصرف قرار گرفت.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: امکان استفاده از واکسن تاریخ گذشته در مراکز واکسیناسیون عملاً منتفی است؛ چرا که همه واکسن‌ها باید با کد uid اختصاصی در سامانه الکترونیک سلامت ثبت شوند و اگر تاریخ انقضای واکسن فرا رسیده و یا از تاریخی که در سامانه تی تک برای ویال واکسن درج شده، حتی یک روز گذشته باشد، سامانه اجازه ثبت واکسن را نمی‌دهد.

پاک آئین در پایان تاکید کرد: واکسن‌ها و سایر فرآورده‌های دارویی که مدت اعتبار آنها به اتمام رسیده باشد، بی درنگ از سیستم جمع آوری می‌شوند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۰۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان