//
کدخبر: ۳۵۷۹۸۴ //

مدیریت کرونا در ایران از نگاه سازمان بهداشت جهانی

هفته گذشته، رویداد بسیار ارزشمندی در تبریز برای حوزه بهداشت و درمان کشور رخ داد. در این رویداد، تبریز میزبان کارشناسانی از ملیت‌های مختلف سازمان بهداشت جهانی بود و متخصصان و پزشکانی از کشور برای تبادل اطلاعات و تدوین برنامه‌ای جامع و بسیار مهم تحت عنوان «مقابله با اپیدمی‌های احتمالی در کشور» در این شهر گردهم آمدند.

مدیریت کرونا در ایران از نگاه سازمان بهداشت جهانی
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سیدجعفر حسین، رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی (WHO) در جمهوری اسلامی ایران به همراه دکتر جینا سامان، دکتر ایزابل برگری، دکتر سهیل سیکات از جمله کارشناسانی بودند که در این رویداد یک هفتگی حضور یافته و به بیان تجربیات خود از مدیریت کرونا در کشورهای دیگر و مقایسه آن با ایران پرداختند. کارگروه‌های مختلفی در کارگاه ملی نهایی سازی برنامه «ارتقای آمادگی و پاسخ به پاندمی کووید-۱۹، آنفولانزا و سایر بیماری‌های حاد تنفسی واگیردار (نوپدید و بازپدید)» تشکیل یافته و برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را ارائه دادند که مورد بررسی کارشناسان WHO نیز قرار گرفت.

سیدجعفر حسین، رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران در حاشیه این کارگاه به ایسنا، می‌گوید: طی دوره پاندمی کرونا، کشورهای بسیاری از جمله کشورهای توسعه یافته هم دچار چالش‌هایی شدند. ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده اما با وجود موقعیت خاص جغرافیایی خود توانست اقدامات بسیاری مهمی را انجام دهد.

پاسخ ایران در مقابل پاندمی کرونا یک پاسخ بسیار منحصر به فرد بود

وی خاطرنشان می‌کند: پاسخ ایران در مقابل پاندمی کرونا یک پاسخ بسیار منحصر به فرد بود. طی مدت کوتاهی از آغاز شیوع بیماری در کشور، شبکه آزمایشگاهی با بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیص کووید_۱۹ در کشور راه اندازی شد.

وی ادامه می‌دهد: سرعت بخشیدن به تشخیص موارد ابتلا و سپس آغاز واکسیناسیون در کشور به کنترل بیماری کمک کرد و حتی تعداد فوتی‌های ناشی از آن را به صفر رساند؛ هم‌چنین کاهش موارد ابتلای جدید روزانه از چند هزار نفر به زیر ۳۰۰ نفر نیز نشاندهنده توانمندی ایران در پاسخ به این اپیدمی بوده است.

حسین می‌گوید: حمایت‌هایی که از سوی مقام معطم رهبری، ریاست جمهوری و سایر مقامات بالای حکومت در دوران مدیریت کرونا انجام گرفته نیز یک تجربه بسیار منحصر به فرد بوده که برای بنده جالب بوده است.

وی در خصوص ارزیابی مدیریت کرونا در استان‌های محروم و دورافتاده نیز تاکید می‌کند: سفرهای بسیاری در طول ایام کرونا به استان‌های مختلف کشور از جمله سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و کرمانشاه داشتم و از نزدیک مشاهده کردم که از بهورز گرفته تا پزشکان خانه‌های بهداشت توانایی خوبی در تشخیص بیماری، پیگیری و ارجاع بیماران مبتلا به کرونا داشتند.

وی می‌گوید: پاسخ شبکه بهداشت در استان‌های مرکزی با محروم هیچ تفاوتی نداشته و در هر دو مناطق، پاسخ بسیار خوبی به اپیدمی کرونا داده شده است. استان‌های بهتر و بدتری در مدیریت مقابله با کرونا در ایران نداشتیم.

رئیس دفتر سازمان بهداشت جهانی در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان می‌کند: در مناطق دورافتاده کشور نه تنها کارمندان بهداشت بلکه کارمندان ارگان‌هایی چون شهرداری، فرمانداری و سایر افراد برای مدیریت بیماری بسیار تلاش می‌کنند.

یکی از بزرگترین موفقیت‌های ایران، واکسیناسیون همگانی در برابر کووید-۱۹ است

وی تاکید می‌کند: یکی از بزرگترین موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران، واکسیناسیون همگانی در برابر کووید-۱۹ است. ایران توانست در مدت سه ماه بیش از ۵۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کند و این میزان در این مدت محدود قابل توجه بود.

وی می‌افزاید: واکسیناسیون مردم ایران در طول همه گیری کرونا باعث شده است که این کشور یکی از پنج کشور برتر منطقه در امر واکسیناسیون باشد و این اقدام قابل تقدیر است.

حسین ادامه می‌دهد: جمهوری اسلامی ایران طرح‌های یگانه و بی نظیر در حوزه سلامت با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در دست اجرا دارد و این تجربه می‌تواند سهم مهمی را در توسعه سطح بهداشت داشته باشد. چنین فضایی در حالی در ایران شکل گرفته است که این کشور با تحریم‌های پیچیده‌ای رو به رو بوده و در زمینه واردات و صادرات نیز مشکل دارد.

وی می‌گوید: اگر جمهوری اسلامی ایران، سیستم بهداشتی قوی نداشت، بدون شک در برابر همه گیری کرونا با مشکلات بیشتری مواجه می‌شد. سازمان بهداشت جهانی موارد بسیاری را از فعالیت‌های این سیستم آموخته و توانایی برخورد و پژوهش‌های خاص جمهوری اسلامی ایران در همه گیری کرونا برای همگان روشن بوده است.

وی در خصوص همکاری‌های سازمان بهداشت جهانی با ایران نیز اظهار می‌کند: سازمان بهداشت جهانی در تمامی زمینه‌های پزشکی و بهداشتی از جمله بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و ... با ایران همکاری دارد.

وی می‌افزاید: یکی از جنبه‌های همکاری بین این دو نهاد، حوزه تکنیکالی و تخصصی است که کارگروه نهایی سازی برنامه مقابله با بیماری‌های تنفسی که در تبریز برگزار شد، یکی از این موارد است و ما می‌توانیم از این طریق تجربیات خود را به ایران منتقل کنیم. از جنبه تامین تجهیزات نیز با ایران همکاری داشته و در این راستا طی دوران کرونا تعداد شش دستگاه NGS (دستگاه توالی یابی DNA) تهیه شده است که سرعت تشخیص موارد ابتلا در کشور را بالا برده و ظرفیت آزمایشگاه‌ها را ارتقا داد.

پیگیری تامین تسهیلات ۱۴۰ میلیون دلاری برای تامین تجهیزات پیچیده پزشکی برای ایران

حسین خاطرنشان می‌کند: تلاش می‌کنیم تا تسهیلات ۱۴۰ میلیون دلاری برای تامین تجهیزات پیچیده پزشکی برای ایران را وصول کنیم.  

وی در ادامه در خصوص آمادگی ایران برای اپیدمی‌های احتمالی نیز اظهار می‌کند: آمادگی برای مقابله با بیماری‌ها تنها مختص حیطه بهداشت و درمان نیست. این بخش فقط دریافت کننده بیمار بوده و نیاز است تا ارگان‌های مختلفی در یک همکاری بین بخشی برای آمادگی کشور نسبت به پاندمی‌های آینده تلاش کنند.

ایران یکی از چهار کشوری است که برنامه مقابله با همه گیری بیماری‌های تنفسی را به خوبی پیش می‌برد

دکتر جینا سامان، مسئول تیم برنامه آمادگی در برابر پاندمی آنفلوانزا سازمان بهداشت جهانی نیز در این کارگاه با بیان این‌که هنوز کشوری را ندیدیم که مانند ایران در بعد محلی (شهرستانی) تا به این سطح فعالیت بهداشتی داشته باشد، گفته است: ایران یکی از چهار کشوری است که برنامه مقابله با همه گیری بیماری‌های تنفسی را به خوبی پیش می‌برد و از این بابت تبریک می‌گوییم.

وی افزوده است: سازمان بهداشت جهانی، شیوه‌های اقدام و مدیریت کشورها در دوران پاندمی را مقایسه کرده و از تجربه ایران و سایر کشورهای جهان استفاده می‌کند.

وی با اشاره به تجربیاتی از مدیریت پاندمی در مناطق مختلف دنیا، ادامه داده است: در کشورهای آفریقایی، وجود یک مرکز ملی برای مقابله با آنفلوانزا باعث شد تا سرعت مقابله با کووید-۱۹ در این منطقه افزایش یابد. جمع آوری اطلاعاتی در خصوص بیماری‌های مختلف در مطالعه‌ای که با پزشکان کشور ازبکستان در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت نیز باعث شد تا یک پلتفرم بسیار خوبی برای مدیریت کووید-۱۹ ایجاد شود.

سامان با اشاره به تفاوت الگوهای روزانه بروز بیماری کووید-۱۹ و اقدامات ایران در برابر مقابله با این بیماری، گفته است: تبریز به عنوان یک شهر به دور از پایتخت نیز پتانسیل‌های مهمی داشته ‌و کار در این نوع شهرهایی که به دور از پایتخت و در بعد محلی هستند نیز دارای زیرسطح‌های مختلف است.

وی افزوده است: به تیم ایران تبریک می‌گوییم که در برنامه مقابله با پاندمی‌های احتمالی بسیار پیش رفته‌اند. این تیم، برنامه‌های خود را برای تایید مقامات بالاتر آماده کرده و برنامه نوشته شده، انعطاف پذیری را حتی برای بیماری‌های تنفسی نشان می‌دهد.

وی خطاب به پزشکان و متخصصان ایرانی، گفته است: خواهشمندیم تجربیات خود را مورد به مورد به پلتفرم سازمان بهداشت جهانی ارائه دهید.

وجود ساختار قوی در حوزه بهداشت و درمان در ایران

دکتر تارا رز، دیگر کارشناس سازمان بهداشت جهانی است که در این کارگاه گفته است: یک ساختار قوی در حوزه بهداشت و درمان در ایران وجود دارد که در بسیاری از کشورهای دیگر چنین ساختاری دیده نمی‌شود.

وی افزوده است: ساختاری که در ایران وجود دارد، حتی در کشورهای حوزه مدیترانه شرقی دیده نمی‌شود، پس این امر یک فرصت بسیار مغتنمی است تا ساختارهای اجرایی تنظیم شوند و با نهادینه سازی آن‌ها، سندی به عنوان ساختار مقابله با همه گیری برای آینده تنظیم شود.

وی با تاکید بر اهمیت برنامه ریزی دولت‌ها در دوران همه گیری یک بیماری، افزوده است: یکی از مسائلی که در این دوران مطرح می‌شود، بحث ریسک اطلاعاتی است. اطلاعاتی که در این دوران وجود دارد باید از سوی سازمان‌های مختلف به شکل واحد، خبررسانی و به همگان انتشار یابد.

رز با اشاره به لزوم هماهنگی و انتشار اخبار و اطلاعات به شکل یک صدا، گفته است: باید پایه خبررسانی یکسانی داشته باشیم، صدای مردم را بشنویم و به موقع به آن پاسخ دهیم.

وی خاطرنشان کرده است: نحوه حمایت، تجهیز و نوع همکاری با نهادهایی چون بسیج در دوران همه گیری نیز باید مشخص شود.

پیشتازی ایران در پوشش بهداشت جهانی

دکتر سهیل سیکات، نماینده و کارشناس سازمان بهداشت جهانی نیز در این کارگاه در خصوص مدیریت بیماری کرونا در ایران، خاطرنشان کرده است: در حالی که بسیاری از کشورها با کمبود امکانات در حوزه بهداشت مواجه هستند، ایران در پوشش بهداشت جهانی پیشتاز است.

وی با اشاره به لزوم همبستگی بین بخش‌های مختلف سیستم بهداشتی، اظهار کرده است: گسترش فعالیت‌ها و همکاری‌های بین المللی کشورها در حوزه بهداشت و سلامت بسیار ارزشمند است.

وی با بیان این‌که احتمال بازگشت پاندمی کووید۱۹ وجود دارد، اظهار کرده است: بایستی سیستم‌های بهداشتی در برابر بیماری‌ها تقویت شوند. اپیدمی‌هایی مانند کووید۱۹ هستند که نمی‌توانیم خدماتی آنچنان که مورد نیاز است را ارائه دهیم اما تلاش ما بر حفظ سیستم بهداشت بوده و لازم است که کشورها برای خدمات بهداشتی همکاری بیشتری داشته باشد.

ایران در حوزه مدیریت کرونا، قهرمان و پیشگام است

دکتر ایزابل برگری، یکی از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی نیز در این کارگاه گفته است: ایران در حوزه مدیریت کرونا، قهرمان و پیشگام است.

وی با بیان این‌که هر ۱۰ سال یکبار، یک پاندمی در دنیا رخ می‌دهد، افزوده است: قطعا کشورها و شرکت‌های جهانی وجود دارند که از ایران حمایت می‌کنند. باید از این فرصت برای ارتقای سطح مدیریت بهداشت کشور بهره برد.

وی با اشاره به تدوین برنامه مقابله با بیماری‌های تنفسی در کشور نیز ادامه داده است: در اجرای این برنامه، موضوع آمادگی، همکاری تمامی افراد و مسئولان جامعه در اجرای آن و پوشش افراد تحت خسارت در سیستم بهداشتی بایستی بررسی و عملی شود.

برگری با اشاره به تفاوت برخورد کشورها با کووید۱۹ نیز گفته است: ایران در اجرای این برنامه جزو کشورهای پیشتاز بوده و نباید از سرعت اجرای آن و فعالیت سیستم بهداشتی کاسته شود.

بر اساس این گزارش؛ بی شک تجربیات کشورهای مختلف در زمینه مدیریت یک بیماری می‌تواند یک درس و الگویی برای سایر کشورها و حتی تاریخ آینده باشد و چه خوب است که جمهوری اسلامی ایران یک تجربه بسیار ارزشمند برای آیندگان خود به یادگار بگذارد. از طرفی با وجود این‌که بیماری کرونا در کشور فروکش کرده است، اما این بیماری هنوز نه در دنیا و نه در ایران به طور کامل رخت بر نبسته و لازم است تا اعلام پایان رسمی این پاندمی، مردم به رعایت موارد بهداشتی دقت داشته باشن

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۷۹۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان