//
کدخبر: ۳۵۶۸۲۸ //

وضعیت شیوع وبا در ایران/ افزایش بیماری در کشورهای همسایه

اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت گفت: شیوع وبا در کشورهای منطقه وجود دارد و تمام افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری سابقه سفر به این کشورها را داشته‌اند.

وضعیت شیوع وبا در ایران/ افزایش بیماری در کشورهای همسایه
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مریم مسعودی‌فر رئیس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذای وزارت بهداشت درباره شیوع بیماری وبا گفت: بر اساس برآورد سازمان جهانی بهداشت بیماری وبا هنوز در تعدادی از کشورهای دنیا تهدید محسوب می‌شود و در منطقه ما اندمیک است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می‌زند که ۴۷ کشور در دنیا هستند که این بیماری را بومی دارند؛ به همین دلیل هدف گذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ بتواند این تعداد را به حداقل رسانده و خطر مرگ و میر ناشی از وبا را کاهش دهد.

وی افزود: برخی از کشورهایی که بیماری وبا در آنها بومی و اندمیک است در مجاورت ما قرار دارند که سبب می‌شود همه‌ ساله تعدادی از موارد بیماری را داشته باشیم. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی از اواخر سال ۲۰۲۱ و از ابتدای سال ۲۰۲۲ افزایش موارد وبا را در تعدادی از کشورهای همجوار خود داشته‌ایم.

عوامل موثر در گسترش شیوع وبا

او با اشاره به اینکه بیماری وبا به شدت با محیط زندگی افراد در ارتباط است، تصریح کرد: دسترسی مناسب به آب بهداشتی سالم،‌ جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، رعایت بهداشت فردی و... همگی از عوامل موثر جلوگیری از گسترش شیوع وبا است که اگر هرکدام از عوامل به درستی رعایت نشود ممکن است شاهد گسترش بیماری باشیم. از سوی دیگر ما در منطقه وارد سال‌های کم بارش و خشکسالی شده‌ایم و از طرفی با جابه‌جایی‌های جمعیتی شکل گرفته دسترسی به آب بهداشتی سالم تحت تاثیر قرار گرفته است که می‌تواند عاملی برای شیوع مجدد بیماری باشد.

 

وضعیت مبتلایان در ایران

وی درباره تعداد موارد مبتلا به وبا در ایران، اظهار کرد: طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ هر سال کلا یک مورد ابتلا به وبا داشته‌ایم. در واقع وبا در ایران کنترل شده است و به عنوان یک دغدغه مطرح نیست. امسال نیز تاکنون کمتر از ۱۰ مورد مشکوک وبا به ما گزارش شده است. در واقع بعد از افزایش موارد مبتلا به وبا در زائرینی که سال ۱۳۹۶ به عراق تردد داشتند، دیگر تعداد موارد حتی پیش از شیوع کرونا هم کمتر از ۱۰مورد بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶۸۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان