//
کدخبر: ۳۵۶۳۵۶ //
در گفت‌وگو با دکتر صابر جباری مطرح شد؛

جزئیات دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم»/ جرم‌انگاری برای عاملین سقط جنین عمدی

رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت جزئیات دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم» را که اخیرا از سوی وزیر بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است را تشریح کرد.

جزئیات دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم»/ جرم‌انگاری برای عاملین سقط جنین عمدی
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر صابر جباری درباره دستورالعمل‌ «حفظ و مراقبت از جنین سالم» که توسط وزیر بهداشت ابلاغ شده است، گفت: ماده 53 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که این دستورالعمل با توجه به آن ابلاغ شده است، درباره بررسی ناهنجاری‌های کروموزومی جنین در مادران باردار است که بر اساس این دستورالعمل؛ استانداردسازی و هدفمند می‌شود.

وی افزود: پیش از ابلاغ دستورالعمل، فرایند به گونه‌ای بود که بهورزان و مراقبین سلامت، مادران باردار را شناسایی می‌کردند و برای غربالگری به مراتب بالاتر ارجاع می‌دادند که این شیوه در نظام شبکه بود. در حال حاضر این کار با استانداردهای دقیق‌تری توسط متخصصین زنان اجرایی می‌شود. پیش از اجرای این دستورالعمل‌، غربالگری اجباری و الزامی بود، اما اکنون بر اساس قانون اختیاری است و باید بر اساس درخواست یکی از والدین و تشخیص پزشک زنان صورت گیرد.

جباری ادامه داد: براساس دستورالعمل مذکور، مادران باردار کمتر از 35 سال که سابقه تولد فرزند دارای مشکلات ژنتیکی و سندروم داون ندارند نیاز به غربالگری ندارند اما مادران بالای 35 سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، می‌بایست تحت غربالگری قرار گیرند که با مراجعه به کلیه متخصصین زنان و زایمان در کل کشور بر اساس این دستورالعمل می‌توانند خدمت غربالگری را دریافت کنند.

رییس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه انجام غربالگری‌ها پیش از اجرای این دستورالعمل هم رایگان نبوده است، اظهار کرد: در واقع بیمه‌ها هم دیگر تنها خدمات غربالگری مشمول بیمه را بر اساس این دستورالعمل به خانم‌های بالای 35 سال و کسانی که سابقه زایمان فرزندی با مشکلات ژنتیکی یا سندروم داون دارند، ارائه می‌دهند و خارج این دستورالعمل اگر قرار باشد خدمتی ارائه شود باید هزینه آن به شکل آزاد محاسبه شود.

او در پاسخ به این سوال که در صورتی که جنین حاصل ازدواج فامیلی باشد اما مادر اولین بارداری را تجربه کند و کمتر از 35 سال هم سن داشته باشد بازهم مشمول این دستورالعمل نخواهد شد؟، گفت: اگر ازدواج فامیلی باشد آزمایش‌هایی قبل و بعد از ازدواج دارند که بر اساس دستورالعمل‌های دیگری به آن موضوع رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت کلید واژه‌ای داریم به نام «حق حیات جنین» و این یعنی وقتی نطفه شکل می‌گیرد، نباید شی پنداری صورت گیرد که فکر کنیم اختیار آن با پدر یا مادر است. هیچ کجای دنیا در ادیان هم به این صورت نیست و سقط جنین به صورت عمدی کاری ناپسند است. در کشور ما که مسلمان هم هستیم بعد از شکل‌گیری نطفه ولو جنین زیر 4 ماه باشد باز هم سقط حرام است.

او به ابعاد قانونی این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: در قانون جدید مباشرت یا معاونت در سقط جنین جرم‌انگاری می‌شود و برای فرد خاطی جرایم سنگین در نظر گرفته می‌شود؛ از جمله اینکه اگر فردی که در سقط دست داشته جزو گروه پزشکی باشد پروانه پزشکی‌اش حتی با یکبار سقط جنین عمدی، باطل می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۶۳۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان