//
کدخبر: ۳۵۴۶۱۷ //

روش جدید درمان عفونت خون

محققان دانشگاه ویسکانسین-مدیسن آمریکا، یک درمان جدید مبتنی بر نانوذرات را گزارش داده اند که مولکول ‌های ضد التهابی و آنتی بیوتیک ها را به سلول ها ارائه می دهد.

روش جدید درمان عفونت خون
به گزارش فرتاک نیوز،

سپسیس یا عفونت خون، واکنش بیش از حد بدن به عفونت است که بیش از 1.5 میلیون نفر در جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. درمان استاندارد آن یعنی آنتی ‌بیوتیک ‌ها و مایعات، برای بسیاری از بیماران مؤثر نبوده و کسانی که زنده می ‌مانند در معرض خطر بالای مرگ هستند.

حالا یک فناوری جدید، توانسته جان موش ‌ها را با نسخه القایی سپسیس که به ‌عنوان مدلی برای عفونت ‌های انسانی عمل می ‌کرد، نجات داده و راهی امیدوارکننده برای یک درمان جدید را نشان دهد.

نانوذرات جدید، ماده شیمیایی NAD یا شکل احیا شده آن، NAD(H) را تحویل دادند، مولکولی که در فرآیندهای بیولوژیکی تولید انرژی، حفظ مواد ژنتیکی و کمک به سلول‌ ها برای سازگاری و غلبه بر استرس، نقش اساسی دارد.به گزارش سیناپرس،  با این که NAD (H) به دلیل عملکرد ضد التهابی خود به خوبی شناخته شده است، کاربرد بالینی آن به تعویق افتاده زیرا NAD (H) نمی تواند مستقیماً توسط سلول ها جذب شود.

محققان می گویند: به منظور استفاده بالینی، ما باید راهی برای انتقال موثر NAD(H) به اندام ها یا سلول های مورد هدف پیدا کنیم. برای دستیابی به این هدف، ما چند نانوذره طراحی کردیم که می ‌توانندNAD(H) را مستقیما به سلول منتقل و آزاد کنند، در حالی که از آزاد شدن زودرس دارو و تخریب در جریان خون جلوگیری می ‌کنند.

سپسیس می تواند در دو مرحله کشنده باشد. ابتدا عفونت در بدن شروع می شود. سیستم ایمنی با ایجاد التهاب شدید که جریان خون را مختل می کند و لخته های خونی را تشکیل می دهد، پاسخ می دهد. این مسئله می تواند به مرگ بافت و تحریک یک واکنش زنجیره ای و درنهایت نارسایی اندام، منجر شود. 

پس از آن، بدن با سرکوب سیستم ایمنی، به نوبه خود حساسیت به عفونت را افزایش می دهد. کنترل عوارض ناشی از التهاب در درمان سپسیس حیاتی است.

نانوذرات فسفات کلسیم پوشش داده شده با لیپید یا چارچوب فلزی-آلی نانوذرات طراحی شده توسط آزمایشگاه می توانند برای ارائه همزمان NAD(H) و آنتی بیوتیک ها استفاده شوند. محققان نانوذرات مملو از NAD(H) را در چندین مدل موشی آزمایش کردند.

عملکرد نانوذرات بسیار بهتر از استفاده از NAD(H) به تنهایی بود. به عنوان مثال، در یک مدل اندوتوکسمی موشی، موش ‌هایی که تحت درمان با NAD (H) آزاد قرار گرفتند، ظرف دو روز مردند. در مقابل، موش ‌های تحت درمان با نانوذرات حاوی NAD(H) همگی زنده ماندند. 

این مطالعات حیوانی نشان داد که نانوذرات NAD(H) می توانند به حفظ سیستم ایمنی سالم، حمایت از عملکرد عروق خونی و جلوگیری از آسیب چند اندام کمک کنند.

محققان اظهار داشته اند این فناوری می تواند راه را برای توسعه یک درمان بالینی جدید برای سپسیس هموار کند که می ‌تواند در سایر موارد مرتبط با التهاب، از جمله کووید 19 نیز به کار رود.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده اند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۶۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان