//
کدخبر: ۳۵۰۲۲۷ //

فاصله طولانی بین دو دُز واکسن؛ تولید آنتی بادی بیشتر یا کمتر؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فاصله طولانی‌تر بین دو دوز اولیه واکسن کووید-۱۹ می‌تواند تا ۹برابر بیشتر آنتی‌بادی تولید کند.


فاصله طولانی بین دو دُز واکسن؛ تولید آنتی بادی بیشتر یا کمتر؟
به گزارش فرتاک نیوز،

گروهی از محققان به منظور میزان تولید آنتی‌بادی در بدن افراد واکسینه شده، نمونه‌های خون تقریباً شش هزار کارمند مراقبت‌های بهداشتی در بریتانیا که واکسن کووید -۱۹ را دریافت کرده بودند، مورد ارزیابی قرار دادند. تقریباً چهار هزار شرکت‌کننده اولین دوز واکسن خود را حداقل ۲۱ روز زودتر و تقریباً دو هزار نفر نیز دوم دوم خود را حداقل ۱۴ روز زودتر دریافت کرده بودند.

افراد شرکت‌کننده در مطالعه بر اساس سابقه عفونت، به دو دسته تقسیم شدند، افرادی که پیش از این درگیر عفونت کووید -۱۹ شده بودند و کسانی که این بیماری را تجربه نکرده بودند. بیش از ۹۹ درصد افرادی که عفونت قبلی نداشته بودند، آنتی‌بادی علیه ویروس کرونا تولید کردند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که فاصله زمانی طولانی‌تر بین دو دوز واکسن کرونا، با سطوح آنتی‌بادی تولید شده مرتبط است و باعث افزایش آن می‌شود. به طوری که میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن افرادی که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده بودند، به ویژه پس از گذشت ۱۰ هفته، تا ۹ برابر بیشتر بود.

به گفته محققان، فاصله بین دو دوز واکسن کرونا بر سطح آنتی‌بادی در افرادی که پیش از این درگیر بیماری کووید -۱۹ شده بودند، تأثیری نداشته است. با این وجود، فاصله طولانی‌تر بین عفونت و واکسیناسیون با سطوح آنتی‌بادی بالاتر مرتبط بود. افرادی که اولین دوز واکسن خود را حدود هشت ماه پس از عفونت دریافت کرده بودند، میزان آنتی‌بادی تولید شده در بدن آن‌ها هفت برابر بیشتر از افرادی بود که سه ماه پس از عفونت واکسینه شده بودند. بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که هشت ماه پس از عفونت زمان مطلوبی برای واکسیناسیون است.

پژوهشگران اعلام کردند فاصله زمانی بین قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا و واکسیناسیون نقش مهمی در پاسخ‌های آنتی‌بادی پس از واکسیناسیون دارد. با این وجود، لازم است مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود چگونه فاصله زمانی طولانی‌تر بین دو دوز واکسن کرونا بر پاسخ‌های تقویت‌کننده تأثیر می‌گذارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۰۲۲۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان