//
کدخبر: ۳۴۴۷۸۳ //

خطرناک‌تر از کرونا هم وجود دارد؟

مقاومت به آنتی‌بیوتیک در حال حاضر یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان است و کشندگی آن اگر چه به کووید-۱۹ نمی‌رسد اما از آمار ایدز و مالاریا بیشتر است. حال این پرسش به ذهن می‌رسد که مقاومت آنتی‌بیوتیکی چیست و با چه سازوکارهایی می‌توان از تلفات پیشرونده ناشی از آن جلوگیری کرد؟

خطرناک‌تر از کرونا هم وجود دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مقاومت به آنتی‌بیوتیک به نقطه بحران خود نزدیک می‌شود و جهانیان باید برای مقابله با آن اقدامات لازم را انجام دهند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا دو سال پیش، پیش‌بینی نگران‌کننده‌ای کرد؛ در صورت عدم ایجاد یک تغییر اساسی در شیوه‌های استفاده از آنتی‌بیوتیک، پاتوژن‌های مقاوم به دارو که تا آن زمان طبق برآوردها سالانه ۷۰۰ هزار مرگ در سراسر جهان را شامل می‌شد، می‌توانند تا سال ۲۰۵۰ سالانه ۱۰ میلیون نفر را بکشند.

با این حال، گزارشی که در هفته‌نامه پزشکی «لنست» منتشر شد، نشان دهنده این است که تلفات ناشی از مقاومت به آنتی‌بیوتیک حتی سریع‌تر از حد انتظار در حال بدتر شدن است.

نگاه آماری به تلفات ناشی از مقاومت آنتی‌بیوتیکی

براساس گزارش مربوط به پروژه «تحقیقات جهانی در مورد مقاومت ضد میکروبی» (GRAM)، در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۱.۲۷ میلیون نفر به طور مستقیم به دلیل «مقاومت ضد میکروبی» (AMR) جان خود را از دست دادند؛ این یعنی اگر بیمار با آنتی بیوتیک‌های استاندارد قابل درمان بود، نمی‌مرد.

آمار مرگ ومیرهای ناشی از مقاومت به آنتی‌بیوتیک به ۴.۹۵ میلیون نفر می‌رسد، به این معنی که یک بیمار در حالی که به عنوان فردی با مقاومت بدنی به آنتی‌بیوتیک شناسایی شده، فوت کرده‌است اما به وضوح این مقاومت به دارو علت اصلی مرگ وی نبوده‌ است. به این معنی که فرد به بیماری مبتلا شده اما به دلیل مقاومت دارویی و عدم دریافت پاسخ مناسب سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آن جان خود را از دست داده‌است.

این گزارش شامل داده‌های ۲۳ عامل بیماری‌زا و ۸۸ ترکیب پاتوژن-دارو در ۲۰۴ کشور و منطقه در سال ۲۰۱۹ بوده و همچنین در آن از مدل‌سازی آماری برای برآورد داده‌های از دست رفته در مناطق استفاده‌ شده‌ است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۴۷۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان