//
کدخبر: ۳۳۸۴۲۵ //

عاملی که باعث ایجاد عوارض جانبی واکسن کرونا می‌شود

بسیاری از افراد، قبل از دریافت نخستین دوز واکسن کووید نگران بودند که چگونه به واکسن واکنش نشان می ‌دهند، اما تحقیقات جدید نشان می ‌دهد که ترس از عوارض جانبی ممکن است در واقع عوارض جانبی ایجاد کند.

عاملی که باعث ایجاد عوارض جانبی واکسن کرونا می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

محققان برای بررسی این اثر که به اصطلاح انتظارات منفی از درمان نامیده می شود، داده های ۱۲ کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را تجزیه و تحلیل کردند و میزان عوارض جانبی را در بیش از ۲۲ هزارشرکت کننده که واکسن دریافت کرده بودند و بیش از ۲۲ هزار شرکت کننده که شبه واکسن دریافت کردند، مقایسه کردند. 

پس از دریافت اولین واکسن، عوارض جانبی سیستمیک شامل علائمی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، مانند تب، سردرد و خستگی، توسط حدود ۴۶ درصد از دریافت کنندگان واکسن گزارش شد.اما در ادامه تیمی از محققان دانشگاه بوستون دریافتند که بیش از ۳۵ درصد از افرادی که شبه واکسن دریافت کردند نیز عوارض جانبی مشابهی را تجربه کردند.

در ادامه محققان محاسبه کردند که اثر انتظارات منفی از درمان بسیاری از عوارض جانبی در گروهی که واکسن ساختگی را دریافت کردند و ۷۶ درصد از تمام عوارض جانبی گروه واکسن زده را شامل می ‌شود. 

پس از تزریق دوم، عوارض جانبی سیستمیک توسط ۳۲ درصد از گروه دارونما و ۶۱ درصد از گروه واکسن و عوارض جانبی موضعی در ۱۲ درصد از گروه دارونما و ۷۳ درصد از گروه دارونما گزارش شد. به گفته محققان، انتظارات منفی از درمان تقریباً ۵۲ درصد از عوارض جانبی گزارش شده پس از دوز دوم را به خود اختصاص داد.

 جولیا هاس (Julia Haas) یکی از پژوهشگران این مطالعات خاطرنشان کرد: عوارض جانبی پس از درمان با دارونما در کارآزمایی ‌های تصادفی‌ سازی شده و کنترل ‌شده رایج است. هاس در بیانیه خبری مرکز پزشکی گفت: جمع ‌آوری شواهد سیستماتیک در مورد این پاسخ‌ های اثر انتظارات منفی از درمان در آزمایش‌های واکسن برای واکسیناسیون کرونا در سراسر جهان مهم است، به ویژه به این دلیل که نگرانی در مورد عوارض جانبی دلیلی برای تردید واکسن گزارش شده است.

تد کاپچوک (Ted Kaptchuk) پژوهشگر ارشد این مطالعات گفت: علائم غیراختصاصی مانند سردرد و خستگی در میان شایع‌ ترین عوارض جانبی پس از واکسیناسیون کرونا هستند.

کاپچوک در انتها گفت: پزشکی بر اساس اعتماد است. او معتقد است که آگاه کردن مردم از اینکه اثر انتظارات منفی از درمان ممکن است در هر عارضه جانبی واکسن نقش داشته باشد، می تواند به کاهش نگرانی ها در مورد واکسیناسیون کرونا کمک کرده و تردید در واکسیناسیون را کاهش دهد.

شرح کامل این مطالعات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده و در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۸۴۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان