//
کدخبر: ۳۳۶۵۶۹ //

اخبار کرونایی استان‌ها؛ یازدهم دی‌ماه

کرونا این بار با سویه جدید اومیکرون ابعاد مختلف زندگی مردم را از جمله در ایران هدف قرار داده و این در حالی است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون کامل تا حد زیادی می‌توان از آسیب‌های این ویروس درامان ماند.


اخبار کرونایی استان‌ها؛ یازدهم دی‌ماه
به گزارش فرتاک نیوز،

بنا بر تصویب ستاد ملی کرونا، با توجه به خطر شیوع اومیکرون  به دلیل سرعت بالای سرایت آن نسبت به سویه‌های قبلی، رنگ‌بندی فوق‌العاده اومیکرون جایگزین شاخص‌های رنگ‌بندی عادی شده است. 

در خراسان رضوی آمار بیماران سرپایی دارای علائم مشکوک همچنان در حال افزایش است، این امر  به گفته جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نشانه آغاز موج جدید کرونا است.

دکتر ایوب توکلیان افزود: تلاش می شود با استفاده از ظرفیت درمانگاه ها در بخش غیربیمارستانی از ایجاد بار مراجعه ناگهانی و ازدحام در بیمارستانها جلوگیری شود و پیش‌بینی سازوکار انجام آزمایش سریع کرونا در درمانگاه هایی که آمادگی دارند، موجب می شود مردم بخاطر انجام آزمایش به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

در حال حاضر حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند و قرارگاه مقابله با کرونا در استان هم به صورت منظم در حال برگزاری جلسه و بررسی شرایط است. 

بر این اساس، توصیه می شود مردم خراسان رضوی در صورت بروز علائم بیماری و وخیم نبودن شرایط خود به بیمارستانها مراجعه نکنند تا ظرفیت بیمارستانها در اختیار بیماران بدحال و بستری شده باشد.

از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی فقط گناباد از نظر کرونا در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت آبی قرار دارند.

از مازندران هم خبر رسیده که آژیر خطر کرونا در واحدهای صنفی استان به صدا درآمده است و در حقیقت، واحدهای صنفی مانند رستوران‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و تالارهای پذیرایی با نقض ۸۰ درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی، کانون اصلی شیوع کرونا ویروس در مازندران محسوب می‌شوند.

این خبر را حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد و افزود: براساس پایشی که در ۳۰ روز گذشته از ۴۲ هزار واحد صنفی  انجام شد تنها ۲۰ درصد این واحدها نسبت به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و کرونایی مانند استفاده متصدیان اصناف از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی توجه دارند که ادامه این روند می‌تواند اصناف استان را به کانون شیوع کرونا ویروس تبدیل کند.

وی خاطر نشان کرد: با اجرای طرح‌های نظارتی در تلاش هستیم تا ۴۵ روز آینده استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فروشگاه‌های مازندران تا ۷۵ درصد افزایش یابد.

قوانلو با اشاره به وضعیت نگران کننده رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در رستوران های بین‌راهی و درون شهری استان، گفت : در یک هفته گذشته از ادامه فعالیت ۲۲۰ رستوران به دلیل نقض مکرر دستورالعمل‌های بهداشتی در مازندران جلوگیری شد و متصدیان این واحدهای صنفی ۲۰ روز فرصت دارند تا نسبت به رفع نواقص بهداشتی اقدامات لازم را انجام دهند.

در همین حال، دکتر سیدرحیم سیدپور  مدیر شبکه بهداشت و درمان نوشهر با اظهار این که برخی از بیماران این شهرستان دارای علائم سویه اومیکرون هستند ، سرفه ، احتقان ، گرفتگی و آبریزش بینی و گلو درد را از علائم بالینی برخی از بیماران سرپایی مراجعه کننده به بیمارستان نوشهر برشمرد و گفت : متاسفانه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در شهرستان هم ما را نسبت به آینده در صورت شیوع اومیکرون نگران می کند.

امروز خبری هم از خوزستان به نقل از سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز دریافت شد که براساس آن، روزانه درصد خاصی از تست افراد مثبت مبتلا به کرونا در خوزستان بررسی می شود و هر چند در این آزمایش‌ها موردی از اومیکرون مشاهده نشده است؛ اما قطعا می توان گفت سویه اومیکرون در خوزستان وجود دارد.

به بیان محمدحسین سرمست، روند بیماری کووید ۱۹ در این استان و تست های انجام شده همچنان کاهشی بوده به گونه ای که در ۲ هفته قبل ۹۰۰ تست کرونا انجام شد ولی در هفته گذشته این رقم به ۷۵۰ مورد کاهش یافت.

سرمست گفت: تعداد موارد ابتلا به اومیکرون در کشور از پنج نفر به ۴۳ نفر افزایش یافته است لذا از هم استانی ها درخواست داریم از سفر به برخی استان های کشور پرهیز کنند.

 کرونا در خراسان شمالی در شبانه روز گذشته جان یک هموطن را گرفت و ۳۳ مبتلای جدید را در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی  استان بستری کرد. 

 رعایت شیوه نامه های بهداشتی در استان کاهش یافته و به گفته سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، رویکرد اصلی ما در برابر ویروس  کرونا نظارت جدی بر رعایت شیوه نامه بهداشتی و واکسیناسیون است بنابراین از دستگاه های اجرایی می خواهیم با تمامی ظرفیت خود بر رعایت بهداشت در جامعه نظارت کنند.

هنوز گزارشی در خصوص سویه اومیکرون در استان گزارش نشده و وضعیت این بیماری کنترل شده است. از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲ هزار و ۸۷ نفر در خراسان شمالی بر اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند که بیشترین آمار فوتی هشت ماه امسال بوده است.

اما در یزد از ۵۳۰ نمونه گرفته شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا طی شبانه روز گدشته، بر اساس معیارهای تشخیصی سازمان جهانی بهداشت، ۶۷ فرد مبتلای قطعی به بیماری کووید- ۱۹ در استان شناسایی شدند که از این تعداد، ۱۳ نفر به دلیل وخامت حال عمومی بستری شدند و یک بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در شهر اشکذر جان خود را از دست داد.

هم اکنون ۱۹۱ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های یزد  بستری هستند و از این تعداد، ۵۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

طی ۲۴ ساعت گذشته، همچنین یک بیمار کرونایی در البرز جان باخت و   ۲۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند که با احتساب آنها،  ۱۶۴  بیمار در این بخش‌ها بستری هستند. 

هم اکنون تمامی شهرستان های تابع استان البرز در وضعی کرونایی آبی قرار دارند. 

در استان ایلام که شهرستان های دهلران، هلیلان، بدره و آبدانان در وضعیت آبی و سایر شهرستان ها در وضعیت زرد هستند.، هشت بیمار جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی  بستری شدند و مجموع بستری های استان با احتساب موارد جدید به ۳۹ نفر کاهش یافت.

مورد فوتی ناشی از کرونا در ایلام در شبانه روز گذشته ثبت نشده و پس از ۶ روز بدون فوتی در استان مجموع فوتی ها تا این لحظه یک هزار و ۱۷۴ نفر است.

کرونا در همدان طی هفته گذشته مجال چندانی برای چرخش نیافته و آمار مرگ و میر در این مدت بین صفر و یک در نوسان بوده است. تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌های این استان با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۳۳۹ نفر بود که ۴۷ نفر از مراجعان به بیمارستان ها در بخش عادی بستری شدند.هم اکنون  ۱۷ بیمار مبتلا به کرونا در بخش آی. سی. یو مراکز درمانی همدان بستری هستند 

گزارش های خبری نشان می دهد که آمار رعایت پروتکل های بهداشتی در همدان کاهش یافته و این امر گویای افزایش سهل انگاری در قبال دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و عادی انگاری ویروس کرونا است.

لرستانی ها هفتمین روز بدون مرگ و میر کرونا را طی ۲۴ ساعت گذشته ثبت کرده اند اما ۳۸ ابتلای جدید به کووید ۱۹طی این مدت  در این استان ثبت شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۱۷۸ نفر رسید.  هم اکنون ۱۰۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

در گیلان، آمار مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان در مجموع روند کاهشی دارد، ۱۵۰ بیمار مبتلا بستری هستند که ۳۹ بیمار طی ۲۴ ساعت گذشته بستری شدند.

هم اکنون ۲۳ بیمار بدحال مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند و برای تداوم کاهش بیماران بستری در بیمارستان های گیلان رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسیناسیون شرط اصلی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۵۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان