//
کدخبر: ۳۳۶۴۱۱ //

معرفی گیاهان دارویی که بیماری های ویروسی را درمان می کنند

برخی از گیاهان دارویی از لحاظ تاثیرشان در درمان بیماری‌های ویروسی شایع مورد بررسی قرار گرفته‌اند.


معرفی گیاهان دارویی که بیماری های ویروسی را درمان می کنند
به گزارش فرتاک نیوز،

از دوران باستان تا به امروز، برخی گیاهان برای درمان برخی از بیماری‌‌ها از جمله عفونت‌‌‌های ویروسی استفاده می‌شده اند. در حال حاضر که عفونت ویروسی ﻛﻮوﻳﺪ 19 تبدیل به یک همه گیری جهانی شده است نیز می‌توان به کمک برخی از آنها، تاحدی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد.

۱- پونه کوهی؛ این گیاه از خانواده نعناع است که به دلیل داشتن ترکیب کارواکرول خاصیت ضد ویروسی دارد. در یک بررسی آزمایشگاهی، روغن پونه کوهی و ترکیب کایرواکرول به صورت جداگانه روی نوروویروس موش برای 15 دقیقه بررسی شد. نوروویروس موش عامل اصلی گاستروآنتریت (اسهال ویروسی) در انسان است و مطالعات انجام شده، نشان داده است که مصرف روغن پونه کوهی می‌تواند تکثیر این ویروس را به شدت در محیط آزمایشگاهی کاهش دهد. این گیاه و ترکیب آن همچنین روی ویروس تبخال سیمپلکس نوع یک که علت شایع اسهال در نوزادان و کودکان است و ویروس سین‌سیشیال تنفسی که سبب بروز عفونت‌‌‌های تنفسی می‌شود بررسی و مشخص شد که خواص ضد ویروسی این گیاه در تمامی موارد موثر عمل می‌کند.

۲- مریم گلی؛ این گیاه نیز از خانواده نعناع و گیاهی معطر است که از مدت‌‌ها پیش در طب سنتی برای درمان عفونت‌‌‌های ویروسی مورد توجه قرار گرفته است. خاصیت ضدویروسی این گیاه به دلیل ترکیب سافی‌سینولید است که در برگ‌‌‌ها و ساقه گیاه موجود است. بر اساس آزمایش های انجام شده این ترکیب می‌تواند با ویروس مولد ایدز مقابله کند. این گیاه در درمان عفونت ویروسی هرپس سیمپلکس نوع-1 و وسیکیولوویروس هم موثر است.

۳-ریحان؛ انواع گیاه ریحان، دارویی موثر در برابر عفونت‌‌‌های ویروسی است. ترکیبات آﭘﻲ ژﻧﻴﻦ و اوروﺳﻴﻠﻚ اﺳﻴﺪ موجود در آن، در مقابله با ویروس تبخال و هپاتیت B موثر عمل کرده است.

۴- رازیانه؛ رازیانه گیاهی با طعم شیرین است که در برابر ویروس تبخال و پاراآنفلوانزای نوع 3 که سبب عفونت تنفسی در گاو‌‌ها می‌شود موثر عمل می‌کند. ترانس آنتول، ترکیب اصلی رازیانه است که سبب تقویت سیستم ایمنی شده و التهاب را کاهش می‌دهد.

۵- سیر ؛ مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است ترکیبات سیر می‌تواند در برابر ویروس زگیل، ایدز، ویروس تبخال، ذات الریه و آنفولانزای A و B موثر عمل کند. این گیاه با تحریک سیستم ایمنی با ویروس‌‌ها مقابله می‌کند.

۶- بادرنجبویه؛ از این گیاه لیمویی در چای‌ها و چاشنی‌‌‌ها استفاده می‌‌شود. تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که این گیاه در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس تبخال، HIV-1 و enterovirus 71 اثرات ضد ویروسی دارد.

۷-نعناع فلفلی؛ برگ‌‌ها و روغن‌ این گیاه حاوی ترکیبات فعال از جمله منتول و رزماریک اسید است که خاصیت ضدویروسی و ضدالتهابی دارند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته در این رابطه به اثبات رسیده است که برگ‌‌‌های این گیاه در بهبود عفونت سینسیشیال تنفسی (RSV) بسیار موثر عمل می‌کند.

۸- رزماری؛ این گیاه که در آشپزی هم کاربرد دارد حاوی ترکیباتی از جمله اسید اولئانولیک است که خاصیت ضدویروسی در برابر ویروس‌های تبخال، ایدز، آنفلوانزا و هپاتیت دارد.

۹- شیرین بیان؛ شیرین بیان قرن هاست که در طب سنتی چینی مورد استفاده قرار گرفته است. گلیسیریزین، لی کیریتوژنین و گلابیدین از ترکیبات فعال موجود در شیرین بیان هستند که خواص ضد ویروسی دارند و در برابرویروس ایدز، ویروس سین‌سیشیال تنفسی، تبخال و کروناویروس حاد مرتبط با سندرم تنفسی حاد (SARS-CoV) موثرند.

۱۰- زنجبیل؛ عصاره زنجبیل اثرات ضدویروسی در برابر آنفلوانزای مرغی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و کلسی ویروس گربه (FCV) دارد که با نورو ویروس انسانی قابل مقایسه است. علاوه بر این، ترکیبات خاص موجود در زنجبیل، مانع از تکثیر ویروسی شده و از ورود ویروس‌‌‌ها به سلول‌‌‌های میزبان جلوگیری می‌‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۴۱۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان