//
کدخبر: ۳۳۵۵۷۶ //

پاهای سرد و بیماری های خطرناک!

در فصل زمستان سرما با وجود وسایل گرمایشی در برخی از افراد باعث می‌شود پاهایشان همیشه سرد باشد، اما ممکن است هوای سرد زمستان، تنها دلیل سردی پاها نباشد.


پاهای سرد و بیماری های خطرناک!
به گزارش فرتاک نیوز،

سردی پاها می‌تواند واکنش طبیعی بدن نسبت به دمای پایین باشد اما می‌تواند چیزی مرتبط با یک عارضهٔ پزشکی نیز باشد که نیاز به درمان دارد. یک سری از بیماری‌ها از دیابت گرفته تا آنمی می‌توانند علت سردی پاها باشند.

علائم سردی پاها

علائم دیگری که می‌توانند همراه با سردی پاها وجود داشته و نشان‌دهندهٔ یک عارضه یا بیماری‌اند شامل موارد زیر می‌شوند:

. ضعف و درد در دست‌ها و پاها

. حساسیت نسبت به سرما

. تغییر رنگ پوست به هنگام سرما یا استرس

. احساس کرختی با گرم شدن یا تسکین استرس

. زخم انگشتان دست‌وپا که مدت‌هاست خوب نشده

. خستگی

. تغییر وزن

. تب

. مفصل درد

. هر تغییری در پوست مانند کهیر یا ضخیم شدن پوست

عوارض دیابت

اگر دیابت داشته باشید در معرض انواع عوارضی هستید که می‌توانند بر پاهایتان اثر بگذارند.

نوروپاتی محیطی:

این عارضه از دیابت به عصب‌های پا آسیب می‌زند و ممکن است احساس سرما در پاهایتان کنید اما وقتی پاها را لمس می‌کنید دمای نرمال دارند. افرادی که دیابت ندارند هم ممکن است به نوروپاتی محیطی دچار شوند. دلایلی که باعث این عارضه می‌شوند شامل آسیب، بیماری‌های خودایمنی، اعتیاد به الکل، کمبود ویتامین‌ها، اختلالات مغز استخوان، کم‌کاری تیروئید و داروها می‌شوند.

بیماری عروق محیطی:

این عارضه جریان خون در پاها را کُند کرده یا مسدود می‌کند. گردش ضعیف خون می‌تواند سبب سردی پاها شود. این امکان وجود دارد که بدون دیابت نیز به بیماری عروق محیطی دچار شوید. سیگار کشیدن، فشارخون بالا، کلسترول بالا و سن همگی می‌توانند احتمال این عارضه را بیشتر کنند.

کم‌کاری تیروئید

تیروئید غده‌ای پروانه مانند است که در گردنتان قرار دارد و می‌تواند عامل سردی پاهایتان باشد. تیروئید هورمون‌هایی می‌سازد که تقریباً بر همهٔ ارگان‌های بدن اثر می‌گذارند. این هورمون‌ها به تبدیل غذا و اکسیژن به انرژی نیز کمک می‌کنند. اگر به کم‌کاری تیروئید دچار باشید این غده هورمون کافی تولید نمی‌کند و همین می‌تواند باعث احساس سردی در بدن از جمله در پاها باشد.

بیماری رینود

بیماری رینود باعث می‌شود بدن نسبت به سرما واکنش بیش از حد نشان بدهد. وقتی دما افت می‌کند در انگشت‌های دست و پایتان ممکن است احساس کرختی و انجماد کنید. حتی گاهی انگشتان تغییر رنگ داده و کبود می‌شوند. با گرم شدن انگشتان سوزن‌سوزن شده و قرمز می‌شوند. هوای سرد، کولر، استرس و اضطراب می‌توانند سبب این حملات بشوند. اگر بیماری رینود داشته باشید، برخی از عروقتان نیز ممکن است مشکل‌دار شوند، یعنی رگ‌هایی که خون را از قلب به سایر قسمت‌های بدن می‌رسانند. عروق دست‌‌ها و پاها دچار اسپاسم شده و باریک می‌شوند و این باعث می‌شود خون نتواند به‌خوبی به انگشتان دست‌وپا و گاهی به بینی، لب‌ها، گوش‌ها و نوک سینه‌ها برسد. بیماری رینود در مناطق سرد شایع‌تر بوده و اغلب خانم‌ها بیشتر از آقایان به آن دچار می‌شوند. بیماری رینود دو نوع است:

رینود اولیه که شایع‌ترین نوع این بیماری بوده و علائم خفیف‌تری دارد.

رینود ثانویه که به آن سندرم رینود نیز می‌گویند و ممکن است جدی‌تر بوده و در سنین بالاتری ظاهر شود. تعدادی از عوامل می‌توانند دلیل این نوع بیماری رینود باشند، مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید، آسیب‌ها یا سندرم تونل کارپال. داروهایی مانند مهارکننده‌های بتا که برای فشارخون بالا تجویز می‌شوند و برخی از داروهای میگرن نیز می‌توانند سبب رینود ثانویه شوند.

آنمی

سردی پاهایتان می‌تواند علامت آنمی باشد، یعنی بدنتان به‌اندازه کافی گلبول قرمز خون ندارد یا این گلبول‌ها آن‌قدر سالم نیستند که کارشان را که گرفتن اکسیژن از ریه‌ها و رساندن به سایر قسمت‌های بدن است درست انجام دهند. اگر علائم آنمی را دارید باید به پزشک مراجعه کنید چون می‌تواند علامت بیماری دیگری باشد. درمان آنمی به نوع عارضه بستگی دارد.

گردش ضعیف خون می‌تواند سبب سردی پاها شود. این امکان وجود دارد که بدون دیابت نیز به بیماری عروق محیطی دچار شوید. سیگار کشیدن، فشارخون بالا، کلسترول بالا و سن همگی می‌توانند احتمال این عارضه را بیشتر کنند

بیماری بورگر

بیماری بورگر نادر است اما اگر سیگاری هستید و پاهایتان سرد است، این عارضه می‌تواند دلیل سردی پاهایتان باشد. بیماری بورگر به مصرف تنباکو مربوط است و باعث تورم رگ‌های دست‌وپا می‌شود که جریان خون را کُند کرده و می‌تواند لخته خون و عفونت ایجاد نماید. بیماری بورگر در مردان و در افراد زیر ۴۵ سال شایع‌تر است. تنها راه درمان بیماری بورگر، ترک مصرف تنباکو به طور کامل است.

کلسترول بالا

اگر کلسترول خونتان بالا باشد در معرض مشکلات مربوط به گردش خون قرار دارید که می‌توانند سبب سردی پاها شوند. مشکل در گردش خون، نتیجهٔ تجمع کلسترول و التهاب رگ‌هاست.

استرس

وقتی استرس دارید، بدنتان خون را به سمت میان تنه و مرکز بدن می‌فرستد و از دست‌ها و پاها دور می‌کند.

ازآنجایی‌که سردی پاها دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، مهم است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند هرگونه دلیل ممکن و عارضهٔ احتمالی را تشخیص داده و درمان مناسب را تجویز کند.

دلیل سردی پاهایتان چه یک عارضه پزشکی باشد و چه نه راه‌هایی برای گرم کردن پاها وجود دارد:

. جوراب یا پاپوش بپوشید.

. پاهایتان را بکشید و حرکت دهید.

. سیگار را ترک کنید. نیکوتین می‌تواند باعث شود خون به‌سختی به دست‌ها و پاها برسد.

. با رژیم غذایی مناسب و دارو، کلسترول خونتان را کاهش دهید.

. استرستان را کم کنید.

. بیشتر آهن، ویتامین B12 و اسیدفولیک مصرف کنید تا گردش خونتان بهتر شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۵۵۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان