//
کدخبر: ۳۳۱۱۸۰ //
مطالعات نشان می دهد؛

تاثیر داروی جلوگیری از سقط جنین بر افزایش خطر سرطان

به گفته محققان، قرار گرفتن درون رحمی با دارویی که برای جلوگیری از سقط جنین استفاده می شود، می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان در کودک شود.

تاثیر داروی جلوگیری از سقط جنین بر افزایش خطر سرطان
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از ساینس دیلی ، داروی ۱۷α- هیدروکسی پروژسترون کاپروات (۱۷-OHPC)، یک پروژسترون مصنوعی است که امروزه برای کمک به جلوگیری از زایمان زودرس برای زنان تجویز می‌شود.

پروژسترون به رشد جنین در دوران بارداری کمک می‌کند و از انقباضات اولیه که ممکن است منجر به سقط جنین شود جلوگیری می‌کند.

« کایتلین سی مورفی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تکزاس ، گفت: «یافته‌های ما نشان می‌دهد کودکانی که از زنانی که این دارو را در دوران بارداری دریافت کرده‌اند به دنیا آمده‌اند، در مقایسه با کودکان متولدشده از زنانی که این دارو را مصرف نکرده‌اند، دو برابر بیشتر با خطر ابتلاء به سرطان در طول زندگی خود مواجه هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «ما شاهد افزایش سرطان‌هایی مانند سرطان کولورکتال ، سرطان لوزالمعده، سرطان تیروئید و بسیاری دیگر از انواع سرطان‌ها در متولدین دهه 1960 و پس از آن بوده ایم و هیچ کس واقعاً دلیل آن را نمی‌داند.»

محققان داده‌های طرح سلامت بنیاد کایزر را در مورد زنانی که بین ژوئن 1959 تا ژوئن 1967 تحت مراقبت‌های دوران بارداری قرار گرفته بودند، و مرکز ثبت سرطان کالیفرنیا، که سرطان را در فرزندان تا سال 2019 ردیابی می‌کرد، بررسی کردند.

از مجموع بیش از ۱۸,۷۵۱ تولد زنده، محققان پی بردند که 1008 تشخیص سرطان در فرزندان 0 تا 58 ساله انجام شده است. علاوه بر این، در مجموع 234 فرزند در طول بارداری در معرض ۱۷-OHPC قرار گرفتند. در نوزادانی که در رحم در معرض این دارو قرار گرفته بودند، احتمال ابتلاء به سرطان بیش از دو برابر فرزندانی بود که در معرض این دارو قرار نگرفته بودند. همچنین 65 درصد موارد سرطان در بزرگسالان کمتر از 50 سال رخ داده بود.

مورفی در ادامه افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف این دارو در دوران بارداری می‌تواند رشد اولیه را مختل کند، که ممکن است خطر ابتلاء به سرطان را چندین دهه بعد افزایش دهد.»

به گفته مورفی، «یک کارآزمایی تصادفی جدید نشان می‌دهد که مصرف ۱۷-OHPC هیچ فایده‌ای ندارد و خطر زایمان زودرس را کاهش نمی‌دهد.»

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در اکتبر 2020 پیشنهاد کرد که این داروی خاص از بازار خارج شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۱۱۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان