//
کدخبر: ۳۲۹۷۷۵ //

درمان موخوره با ترفندهایی طلایی

موخوره به علت استفاده مداوم از سشوار یا برس ایجاد می شود. روشهای درمان موخوره و انواع موخوره را می خوانید.

درمان موخوره با ترفندهایی طلایی
به گزارش فرتاک نیوز،

موخوره یکی از بیماری هایی است که بسیاری از افراد دچار آن می شوند. یکی از علت‌های اصلی موخوره، استفاده مداوم از سشوار یا برس است. روش‌های زیر به درمان موخوره کمک می‌کند.

موخوره عارضه‌ای است که در اثر آسیب‌های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌افتد. این مشکل معمولا به صورت چند شاخه شدن انتهای موها یا بروز شکاف طولی در آن‌ها رخ می‌دهد. در واقع مجموعه عواملی که به موها آسیب رسانده و باعث خشکی یا شکنندگی آن می‌شوند، در نهایت باعث بروز موخوره در موها خواهند شد.

- قرار گرفتن بیش از حد در برابر نورخورشید

- الودگی هوا و مواد شیمیایی

- استفاده بیش از حد از آب داغ برای شستشو مو

دلایل اصلی مو خوره چیست؟

- استفاده نامطلوب از محصولات مو

- استفاده از شامپو های قوی و خشن با مواد شیمیایی بسیار

- استفاده بی اندازه از ژلهای مو و تافت و.

- استفاده بی اندازه از آبی که دارای کارولین زیاد می باشد، که سبب می شود رنگ موها کمرنگ شود و در پایان منجر به مو خوره می شود.

- استفاده بی اندازه از محصولات خشک کن مو ، مثل:اتو مو و سشوار که به ظاهر برای آراسته شدن مو حساب میشوند ولی سبب اسیب های جدّی به فولیکول های مو می شود.

- استفاده از شانه و برس های اشتباه که میتواند به ریشه و ساقه مو اسیب برساند.

- استفاده زیاد از سشوار و اتوی مو

- برس کشیدن موها هنگامی که خیس هستند

- استفاده طولانی مدت از گیره و سنجاق سر

همیشه موهایتان را جمع می کنید

اگر معمولاً هر روز موی خود را دم اسبی یا گوجه ای می بندید، در آرایش مدل مویتان تجدید نظر کنید. اگر همیشه مویتان را به یک شکل درست کنید هم، ممکن است موهایتان تحریک شود و آسیب ببیند.

این تحریک و کشیدگی مو، به مرور زمان می‌تواند موجب موخوره یا شکستگی موهایتان شود، به ویژه، اگر موهایتان را وقتی که خیس است یا در حمام بخار به بالا جمع کنید. پس، از کش‌هایی استفاده کنید که موجب کشیدگی و گره خوردگی موهایتان نمی شوند.

موهای خود را درست شامپو نمی‌زنید

موی خود را از بالا به پایین شامپو کنید؛ بیشتر افراد شامپو کردن موهایشان را از ریشه‌ی مو شروع می کنند. سپس، برای ساقه‌ی موهای خود از شامپوی بیشتری استفاده می کنند. به جای این کار شامپو را به کف سر خود بمالید. بعد، آن را ماساژ دهید تا شامپو به ساقه و انتهای مو برسد. بدون آن که از شامپو بیشتری استفاده کنید.

اصولاً، موها در قسمت ریشه کثیف‌تر هستند و هرچه به انتهای مو نزدیک تر می شویم خشک تر می شوند. همان طور که می‌دانید در بیشتر موارد، علت موخوره خشکی انتهای موهاست.

از شامپوی مناسبی استفاده نمی کنید

نیازی نیست به دنبال شامپو برای درمان موخوره باشید، فقط کافیست از محصولاتی که حاوی مواد شیمیایی خشن و ناملایم هستند استفاده نکنید. یعنی ترکیباتی مثل مواد خوشبو کننده مصنوعی ( اسانس ها)، آمونیاک و سفید کننده.

برای جلوگیری از موخوره از شامپوی مناسب استفاده کنید

این‌ها چربی طبیعی موهای شما را از بین می برند. کف سر شما را آزار می دهند و احتمال موخوره و شکستگی موهاتان را افزایش می دهند. علاوه بر این، موجب آسیب دیدگی موی رنگ شده شما می شوند.

بیش از اندازه موهایتان را می شویید

شامپو، چربی طبیعی مو را از بین می برد. با شستن بیش از حد موهایتان خواهید دید که خیلی زود خشک می شوند و همان طور که می دانید، مهم‌ترین علت موخوره ، خشکی مو است. چرا؟

هر چه مویتان خشک تر شود، گره خوردگی آن بیشتر می شود. هنگامی که تلاش می کنید تا گره های موی خود را باز کنید احتمال دارد با کشیدن آن باعث شکستگی موها شوید. در نتیجه، بیشتر موخوره می زنید.

گره موهای خود را با خشونت باز می کنید

هنگام استفاده از شامپو و ماسک مو با موهایتان خشن برخورد نکنید، تا موخوره نزنید. اگر برای باز کردن گره موهاتان با آنها خشن برخورد کنید، فر می خورند و در هوا مواج می شوند. پس، کلی کار برایتان درست می شود.

موی خود را با حوله خشک می‌کنید

درست است که خشک کردن موها با حوله به طور مستقیم موخوره ایجاد نمی کند. اما، این کار باعث گره خوردگی موهای شما می شود. بعد، وقتی که می خواهید گره ها را باز کنید، باعث کشیدگی و شکستن موهای خود می شوید.

شانه کردن موی خیس

گره افتادن موهایتان در حمام می تواند علت موخوره شما باشد. موهای خیس شکننده تر از موهای خشکند. پس، شانه کردن آن ها می تواند آسیب رسان باشد. موی خیس به دلیل تغییر قابلیت ارتجاعی آن، دچار تابیدگی و کشیدگی می شود. این امر موجب کنده شدن موهایتان می شود.

دیر به دیر موهایتان را کوتاه می کنید

بسیاری به دنبال درمان موخوره بدون کوتاهی هستند، اما نمی‌دانند که کلید اصلی پیشگیری است. وقتی که موهای شما موخوره می زند و دندانه دار می شود، هیچ محصولی نمی تواند آن را ترمیم کند. تنها راه شما کوتاه کردن موهای آسیب دیده است.

کوتاه کردن و مرتب کردن موها بسیار مهم است. این کار موخوره ها را از بین می برد و اجازه نمی دهد آسیب بیشتری به قسمت های بالای مو سرایت کند و موهای بیشتری دندانه دار شوند.

راه‌های جلوگیری از موخوره چیست؟

- سالی یک بار ۱ تا ۲ سانتیمتر موهای خود را کوتاه کنید.

- موقع شست و شو از چنگ انداختن قسمت انتهایی مو پرهیز کنید.

- از آب گرم برای آبکشی استفاده نکنید سعی کنید موهای خود را با آب ولرم بشوئید.

- افردی که موهای خود را رنگ و یا دکلره کردند برای جلوگیری از مو خوره باید از نرم کننده ها استفاده کنند.

راه‌های جلوگیری از موخوره چیست؟

- توجه داشته باشید که نباید اجازه دهید مو به مدت طولانی در معرض باد و افتاب قرار گیرد.

- بگذارید که مو به شرایط طبیعی خشک شود.

- از شامپوهایی که دارای الکل هستند استفاده نکنید چون موها را خشک و شکننده می کند و در آخر منجر به ایجاد مو خوره می شود.

انواع موخوره

موخوره‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است در هر بخشی از ساقه ی مو ظاهر شوند. موخوره ها بر اساس شکل و محل تشکیل در یکی از گروه‌های زیر قرار می گیرند:

موخوره دو شاخه : ساده ترین و شایع ترین نوع موخوره، نوع دو شاخه است که در انتهای مو به وجود می آید. اگر به انتهای ساقه ی موی خود دقت کنید، به آسانی می توانید این نوع موخوره را که به شکل Y است مشاهده کنید. با مشاهده ی موخوره ها، موهایتان را چند سانت کوتاه کنید تا از پیشروی آسیب به بخش‌های بالاتر ساقه ی مو جلوگیری شود.

موخوره سه شاخه : موخوره سه شاخه در انتهای موها و به شکل چنگال ظاهر می شود. این نوع موخوره در اثر خشکی و کمبود آب و رطوبت به وجود می آید. وقتی کوتیکول مو ضعیف شد و آسیب دید، از کورتکس مو جدا می شود و به شکل سه شاخه در می آید.

موخوره به شکل پر : رنگ کردن مکرر موها، برخی مدل های کوتاهی و تمیز نکردن آلودگی موها باعث ایجاد این وضعیت می شود. اگر به انتهای ساقه ی مو دقت کنید، مانند پر شاخه شاخه به نظر می‌رسد.

موخوره درختی : وقتی که موهایتان را پوش می دهید، به کوتیکول ساقه ی مو آسیب وارد می کنید و این نوع موخوره ایجاد می شود. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ی ماورا بنفش خورشید هم دقیقا همین لطمه را به موها می زند.

موخوره  گره‌ای : موخوره‌های گره‌ای، ساقه‌های گره خورده به نظر می‌رسند، اما واقعا گره نیستد. قرار گرفتن ساقه مو در معرض حرارت و دمای بالای دستگاه های حرارتی و تنش های فیزیکی، این نوع موخوره را به وجود می آورد. اگر برای جلوگیری از آن مراقبت های لازم را انجام ندهید، تعداد این موخوره‌ها در کل ساقه ی مو افزایش می یابد و ساختار مو آسیب بیشتری می بیند.

موخوره ناقص : این نوع موخوره معمولا در اثر کشیده شدن بیش از حد ساقه موها و در نتیجه تضعیف کوتیکول به وجود می آید. موخوره ناقص در افرادی که عادت دارند موهای خود را دم اسبی ببندند، بیشتر دیده می شود.

موخوره نقاط سفید : سوختگی موها بر اثر مواد شیمیایی دلیل اصلی به وجود آمدن این نوع موخوره است. موخوره ی نقاط سفید بدترین نوع موخوره می باشد. اگر این مشکل برایتان پیش آمد، به هیچ عنوان دوباره موهایتان را رنگ نکنید و به موهای خود زمان دهید تا ترمیم شوند.

اگر میخواهید در خانه موخره خود را درمان کنید با ما همراه باشید:

ماسک موی تخم مرغ برای موخوره

تخم مرغ سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب است و از آنجایی که مو نیز از پروتئین تشکیل شده، تخم مرغ به خوبی می تواند آن را تقویت کند و دربرابر موخوره مقاوم سازد و مو را صاف می‌کند.

نرم کننده گرم انواع روغن‌ها

 شما می توانید برای مرطوب کردن موها و جلوگیری از خشک شدن آن از انواع روغن‌ها به صورت گرم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود انتهای موها همیشه نرم مانده و در برابر شاخه شدن مقاومت کند.

ماسک موی آووکادو برای موخوره

آووکادو مانند یک نرم کننده قوی عمل می‌کند که سرشار از پروتئین، اسید های چرب، فولیک اسید، منیزیم، ویتامین های A ، D و E که همگی برای مو مفید هستند می باشد. آووکادو همچنین خواص نرم کنندگی مو نیز دارد.

مایونز برای درمان موخوره

از ین ماده برای درمان موخوره استفاده کنید اما سس مایونز برای مو های آسیب یک درمان عالی است. مایونز از شاخه شدن انتهای مو جلوگیری کرده و مو را نرم و براق می کند.

موز برای درمان موخوره

 موز سرشار از روغن‌های طبیعی، پتاسیم، زینک، آهن و ویتامین‌های A ، C و E است. موز یک ماده طبیعی عالی برای درمان موخوره است چرا که به خوببی می تواند مقاومت طبیعی مو را به آن برگرداند و از شکسته شدن و شاخه شدن مو جلوگیری کند.

درمان موخره با وازلین

برخی افراد برای از بین بردن موخوره مو‌های خود را کوتاه می‌کنند، ولی اگر می‌خواهید مو‌های بلند و بدون موخوره داشته باشید، درمان با وازلین راهکار خوبی است. وازلین از مو مراقبت کرده و آن را آبرسانی می‌کند. همچنین وازلین مو را هیدراته و تغذیه می‌کند.

مواد مورد نیاز

وازلین

حوله مو

روش استفاده از وازلین برای درمان موخوره

مقدار کمی از وازلین را بر ساقه و سر مو‌های خود و قسمت آسیب دیده بمالید. حواستان باشد که وازلین به ریشه‌ی مو وکف سر نرسد. چون ممکن است پوست سرتان نسبت به وازلین حساس باشد.

ساقه‌ی موی آغشته به وازلین را با حوله ببندید و به رخت‌خواب بروید.

صبح حوله را باز کرده و مو‌ها را با یک شامپوی غیرسولفاته به آهستگی بشویید.

پس از شامپو به موی‌تان نرم‌کننده زده و سپس آبکشی کنید.

این کار را یک بار در هفته انجام دهید.

خواهید دید که پس از گذشت چند هفته موخوره‌ها درمان شده‌اند و مویی لطیف و بدون وزی خواهید داشت.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۷۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان