//
کدخبر: ۳۲۹۵۴۶ //

آشنایی با راه های درمان بیماری اوتیسم

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با بیان اینکه درمان قطعی برای اوتیسم وجود ندارد، گفت: برنامه‌های مداخلاتی مانند مداخلات رفتاری و توانبخشی برای کنترل علایم بیماران پیشنهاد می‌شود، اما اوتیسم یک اختلال مادام‌العمر است که همیشه نشانه‌های آن همیشه وجود دارد و با مداخلات می‌توان شدت علایم را کاهش داد.

آشنایی با راه های درمان بیماری اوتیسم
به گزارش فرتاک نیوز،

پروین صفوی در گفت‌وگویی در خصوص علت اوتیسم، اظهار کرد: علت مشخص شناخته‌شده‌ای در این اختلال وجود ندارد و مجموعه‎‌ای از علت‌های ژنتیکی و محیطی در تعامل با یکدیگر، باعث این اختلال می‌شوند.

وی یکی از مهم‌ترین علت‌های اوتیسم را ژنتیک دانست و افزود: براساس مطالعات صورت‌گرفته بر دوقلوهای همسان و مطالعات بر افراد خانواده، نقش فاکتور ژنتیک مشخص شده، به‌طوری که اگر اوتیسم در یکی از دوقلوهای همسان وجود داشته باشد، احتمال درگیری دیگری نیز زیاد است.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان ادامه داد: اگر در فامیل درجه یک فرد اوتیسمی باشد، شیوع آن در فامیل افزایش پیدا می‌کند، اما تاکنون هیچ ژن خاصی به‌عنوان عامل مهم شناخته نشده است.

وی به نقش عوامل محیطی اشاره و بیان کرد: طرز برخورد و محیط‌های سرد و بی‌عاطفه در مقطعی به‌عنوان یکی از عوامل ابتلا به اوتیسم مطرح بود که بعدها این فرضیه رد شد و نظریه‌های زیست‌شناختی که یکی از آنان ژنتیک است، نقش پررنگ‌تری پیدا کرد.

صفوی گفت: آسیب‌های قبل از تولد مانند عفونت‌های مادر در دوران بارداری مانند سرخک، تولد نوزادان نارس با وزن خیلی کم و آسیب‌های جزئی مغز نیز در ابتلا به اختلال اوتیسم موثر است و یکی دیگر از فرضیه‌های مطرح‌ شده که بعدها مطالعات آن را تکذیب کرد، واکسیناسیون بود.

وی با بیان اینکه درمان قطعی برای اوتیسم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های مداخلاتی مانند مداخلات رفتاری و توانبخشی برای کنترل علایم بیماران مبتلا به این اختلال پیشنهاد می‌شود، اما اوتیسم یک اختلال مادام‌العمر است و همیشه نشانه‌های آن وجود دارد که با مداخلات می‌توان شدت علایم را کاهش داد و تاثیرات منفی آن را در زندگی افراد کم کرد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درخصوص انجام مداخلات و نقش آن در بهبود اوتیسم تا قبل از دو سالگی، تصریح کرد: این مطلب از کاملا صحیح است، بدین نحو که هرچه زودتر این اختلال تشخیص داده شود و مداخلات زودتر آغاز شود، پیش‌آگهی بیماری سریع‌تر است، مثلا اگر کودک بتواند زودتر زبان باز کند، پیشرفت بهتری خواهد داشت و زمان طلایی برای آغاز مداخلات درمانی اوتیسم قبل از سه‌سالگی است.

صفوی با بیان اینکه اوتیسم با سندورم داون متفاوت است، اظهار کرد: سندورم داون یک بیماری ژنتیکی است که یک نقص ژنی مشخص در آن تاثیر دارد، اما اوتیسم یک سندورم یا یک مجموعه علایم است که در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، اوتیسم مجموعه‌ای از مشکلات حسی، تکاملی و رفتاری ناهمگون است که مانند پازل در کنار هم قر ار می‌گیرد و به همین دلیل نماد اوتیسم پازل‌های رنگارنگ است.

وی ادامه داد: بیماری اوتیسم دارای دو دسته علائم است، یک دسته آن دائمی و در ارتباط با تعامل فرد با محیط افراد است و دیگری در ارتباط با مشکلات، الگوهای رفتاری، فعالیت‌های محدود و تکراری خود را نشان می‌دهد، اوتیسم همانند دیگر اختلالات تکاملی در پسران شیوع بیشتری دارد که علت آن مشخص نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۹۵۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان