//
کدخبر: ۳۲۸۴۴۱ //

سرطان سینه بیشتر یقه این افراد را می‌گیرد!

گروهی از محققان در جریان مطالعات اخیر خود به بررسی میزان احتمال ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان سینه ارثی در افراد پرداختند.

سرطان سینه بیشتر یقه این افراد را می‌گیرد!
به گزارش فرتاک نیوز،

گاهی اوقات هنگامی که در آینه نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که شباهت زیادی به پدر و مادر یا خانواده خود دارید. این می‌تواند مایه غرور باشد؛ در برخی خانواده‌ها، چانه، بینی، لاله گوش، حتی نحوه صحبت و خنده برادران، خواهران، خاله‌ها و عمو‌های شما از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. اما این احتمال که شما خطر ابتلا به سرطان سینه یا سایر سرطان‌ها را از خانواده خود به ارث برده‌اید چیزی است که هیچ کس نمی‌خواهد آن را در نظر بگیرد.

خوشبختانه، تنها ۵ تا ۱۰ درصد از همه سرطان‌ها را می‌توان با جهش ژنتیکی که از مادر یا پدر منتقل می‌شود، مرتبط دانست. بیشتر سرطان‌ها پراکنده هستند و بیشتر به عوامل خطر شخصی مانند افزایش سن، هورمون‌ها، محیط، سبک زندگی و حتی سیستم ایمنی بدن شما مربوط می‌شود.

دونا لامپ، پرستار ژنومیک بالینی معتبر و هماهنگ کننده برنامه ارزیابی خطر سرطان در سنت جوزف بهداشت ایالت پن گفت: ما می‌دانیم که همه با یک ژن به دنیا می‌آییم که با گذشت زمان، تغییراتی در ژن‌ها ایجاد می‌شود. معمولا این همان چیزی است که زمینه را برای سرطان فراهم می‌کند. مانند طوفان کاملی از عوامل خطر است که به طور بالقوه به سرطان مبتلا می‌شوند یا افراد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهند. برعکس، با سرطان ارثی، فردی معمولا با یک کپی از ژنی متولد می‌شود که به درستی کار نمی‌کند.

لامپ می‌گوید: این ژن معیوب آنطور که باید نمی‌تواند پیام‌ها را به سلول‌ها برساند. اگر یک جهش ژنی به شما منتقل شود، در مقایسه با جمعیت عمومی که با دو نسخه ژن سالم متولد شده‌اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان خواهید بود.

یکی از راه‌های تعیین شانس ابتلا به سرطان، ارزیابی عوامل خطر شخصی و سابقه خانوادگی سرطان است. به عنوان مثال، برنامه ارزیابی خطر سرطان مرکز سرطان سنت جوزف سلامت پن ایالت، شامل ارزیابی، آموزش ژنتیکی و در صورت لزوم، آزمایش ژنتیکی برای کمک به ایجاد یک ارزیابی واقع بینانه از خطر ابتلا به سرطان در افراد است.

در مورد سرطان سینه ارثی، ارزیابی به دنبال پرچم قرمز خاصی است، مانند بستگان درجه یک و نزدیک که مبتلا به سرطان سینه بوده‌اند یا الگویی از سرطان‌های مرتبط با ژن‌های سرطان ارثی مانند سرطان سینه، این بیماری را قبل از ۵۰ سالگی ایجاد کرده‌اند، یا مبتلا به سرطان سینه دو طرفه (تومور در هر دو سینه به طور همزمان) بوده است. سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان‌های تخمدان، لوزالمعده، پروستات مردانه بسیار حاکی از سرطان سینه ارثی است و در برخی موارد می‌تواند نشانه درگیری ژنتیکی باشد.

لامپ گفت: ما واقعا به سابقه خانوادگی نگاه می‌کنیم تا بدانیم چگونه با ارزیابی ژنتیکی آن‌ها روبه‌رو می‌شویم و برای کدام ژن‌ها باید آزمایش کنیم. ما هرگز نمی‌توانیم سابقه خانوادگی را پاک کنیم. شما همیشه در معرض خطر ابتلا به سرطان‌هایی هستید که در خانواده وجود دارد که ممکن است با آزمایش ژنتیک قابل توضیح نباشد.

افرادی که در دسته پرخطر شناخته می‌شوند، غربالگری‌ها و برنامه‌های نظارتی فردی دریافت می‌کنند که شامل مراقبت‌های مداوم برای کاهش خطر ابتلا به سرطان یا تشخیص آن در مراحل اولیه است. در سنت جوزف توسط دکتر مارک روویتو، مدیر پزشکی برنامه ارزیابی خطر سرطان، تمام مراقبت‌ها در یک رویکرد تیمی ارائه می‌شود که شامل معاینات بالینی سینه، آموزش آگاهی از سینه و غربالگری‌های مناسب است.

لامپ گفت که درک وضعیت خطر شما می‌تواند نجات دهنده باشد.

او گفت: زیبایی در شناخت خطر شما این است که ما می‌توانیم آن خطر را مدیریت کرده و از تشخیص زودهنگام حتی گاهی از پیشگیری و کاهش خطر اطمینان حاصل کنیم.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۸۴۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان