//
کدخبر: ۳۲۷۸۴۶ //

علائم خطرناکی که از لخته شدن خون در کرونایی‌ها خبر می‌دهند

لخته شدن یکی ازعوارض طولانی مدت کرونا شناخته شده است.

علائم خطرناکی که از لخته شدن خون در کرونایی‌ها خبر می‌دهند
به گزارش فرتاک نیوز،

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ویروس کرونا باعث تولید آنتی بادی‌هایی می‌شود که از طریق خون در گردش هستند و باعث ایجاد لخته در افرادی که با این بیماری بستری شده‌اند می‌شود.

لخته‌های خون برای بیماران مبتلا به عفونت شدید COVID-19 ویران کننده است و یک مطالعه جدید توضیح می‌دهد که چه چیزی ممکن است آنها را در نیمی از بیماران جرقه بزند.

چه چیزی باعث لخته شدن خون در بیماران کرونایی می‌شود؟

دلیل لخته شدن خون در بیماران کرونایی یک آنتی بادی خود ایمنی است که در خون گردش می کند، به سلول‌ها حمله می‌کند و باعث ایجاد لخته در شریان‌ها، وریدها و عروق میکروسکوپی می‌شود. لخته شدن خون می‌تواند منجر به وقایع تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی شود. و در COVID-19، لخته‌های میکروسکوپی ممکن است جریان خون را در ریه‌ها محدود کرده و تبادل اکسیژن را مختل کنند.

صرف نظر از عفونت کروناویروس جدید، این آنتی بادی‌های ایجاد کننده لخته معمولاً در بیمارانی مشاهده می‌شود که دارای سندرم آنتی فسفولیپید بیماری خود ایمنی هستند. ارتباط بین اتوآنتی بادی‌ها و COVID-19 غیرمنتظره بود.

موضوع قابل توجه دیگر که خطر لخته شدن خون را افزایش می‌دهد بی تحرکی است. وقتی بخاطر بیماری کووید -19 مریض هستید یا دستورات قرنطینه را دنبال می کنید، احتمالاً زیاد حرکت نمی‌کنید. این بی تحرکی خطر ابتلا به لختگی خون را بیشتر می‌کند. و بزرگترین توصیه برای مبتلایان به COVID-19 در خانه: به حرکت خود ادامه دهید. وقتی نشسته‌اید سعی کنید پاهای خود را بالا نگه دارید. خون را به معنای واقعی کلمه، جاری نگه دارید.

آزمایشات مربوط به لخته شدن خون بیماران کرونایی

در نشریه جدید Science Translational Medicine، اعلام شد: حدود نیمی از بیمارانی که مبتلا به COVID-19 بودند، ترکیبی از سطوح بالایی از آنتی بادی‌های خطرناک و نوتروفیل‌های فوق فعال را نشان می دادند که مخرب هستند و گلبول‌های سفید خون را منفجر می‌کنند. در ماه آوریل، این تیم برای اولین بار گزارش داد که بیماران بستری در بیماری شدید COVID-19 دارای سطوح بالاتری از تله‌های خارج سلولی نوتروفیل در خون خود بودند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، نوتروفیل‌های انفجاری و آنتی بادی‌های COVID-19 را با هم در مدل‌های موش مطالعه کردند تا ببینند آیا این می‌تواند ترکیب خطرناکی در مورد لخته‌ها باشد.

نتیجه این بود که: آنتی بادی‌های بیماران مبتلا به عفونت فعال COVID -19 باعث ایجاد لخته شدن خون به صورت قابل توجهی در حیوانات شد(بدترین لخته هایی که تا به حال دیده شده) آن‌ها مکانیزم جدیدی را کشف کردند که به موجب آن بیماران مبتلا به COVID-19 ممکن است دچار لخته شدن خون شوند.

کمک به بیماران مبتلا به COVID-19 برای جلوگیری از لخته شدن خون

کارشناسان عروقی در جریان داده‌های دائمی خود هستند تا بهترین روش‌ها را برای جلوگیری از وقوع خطرناک ترومبوز در افراد مبتلا به کروناویروس جدید تصحیح کنند.

آن‌ها می‌افزایند که سطح D-dimer (یک نشانگر بیولوژیکی پروتئینی است که به طور کلی برای لخته شدن خون اندازه گیری می شود) در بیماران مبتلا به بیماری شدید COVID-19 به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. این که آیا این بیماران می‌توانند از داروهای رقیق کننده خون برای بهبود بیماری استفاده کنند هنوز یک آزمایش فعال در زمینه تحقیقات است .

آخرین داده‌ها نقش ضد انعقاد را در درمان لخته‌های خونی مرتبط با COVID تایید می‌کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۸۴۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان