//
کدخبر: ۳۲۷۶۱۸ //

آخرین وضعیت کرونایی در استان ها

در حالی که در هفته‌های گذشته شمار شهرهای دارای وضعیت قرمز کرونا، روند کاهشی را طی می‌کرد اما از ابتدای هفته جاری شمار این شهرها از هفت فراتر رفت و ۹ شهر در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفته‌اند.

آخرین وضعیت کرونایی در استان ها
به گزارش فرتاک نیوز،

در استان مازندران تعداد شهرهای آبی کرونایی کاهش یافت و بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین ارزیابی خود وضعیت آبی کرونایی دو شهرستان مازندران را به زرد تغییر داد و به این ترتیب تعداد شهرهای آبی استان هم از هفت به پنج کاهش یافته است.

بر اساس آخرین ارزیابی از امروز شنبه ۲۴ مهرماه اعمال خواهد شد، ۱۷ شهرستان استان مازندران در وضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت آبی قرار گرفته اند.

وضعیت کرونایی شهرستان فریدونکنار و عباس آباد که پیش‌تر در شرایط آبی قرار داشتند ، به خاطر روند افزایشی شیوع کرونا و بالا رفتن آمار بستری های روزانه به رنگ زرد تغییر کرده است.

در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان های کلاردشت، سوادکوه شمالی، سیمرغ،  میاندرود و گلوگاه آبی است و شهرستان های بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر ، عباس آباد،  فریدونکنار و بابلسر در وضعیت زرد قرار دارند.

در استان کردستان هم سنندج همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و بر اساس آخرین رنگ‌بندی کرونا در کشور، ۹ شهرستان این استان در وضعیت قرمز قرار دارند که سنندج نیز جزو آنها است.

شهرستانهای بانه، قروه، سقز، کامیاران در وضعیت نارنجی و دهگلان، بیجار، دیواندره و سروآباد نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

همچنین دراستان بوشهر با تغییر رنگ بندی برخی شهرستانها در زمان حاضر در شرایط کم خطر کرونایی قرار گرفته است و شهرستان‌های دشتستان، دیر و گناوه از وضعیت زرد با (خطر متوسط) کرونایی به آبی (کم خطر) تغییر رنگ داده اند.

 این تغییر رنگ و آبی شدن برخی از شهرستانهای استان پس از ۶ ماه پرتلاطم ایجاد شده و انتظار می‌رود با ادامه روند واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا هفته آینده شاهد خارج شدن کامل استان از رنگ زرد و همه شهرستانها به رنگ آبی و سفید کرونایی تغییر رنگ بدهند.

درباره وضعیت کرونایی استان آذربایجان غربی هم طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر، چهار شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد که ۲ شهرستان بیشتر از هفته گذشته است.

طبق آخرین بررسی ها، شهرستان های اشنویه، پیرانشهر، بوکان و سردشت در جنوب آذربایجان غربی وضعیت قرمز کرونایی دارند.

همچنین طبق آخرین برآورد صورت گرفته، شهرستان های ارومیه، خوی، سلماس و ماکو در شمال آذربایجان غربی و نقده، تکاب، میاندوآب، مهاباد و شاهین دژ در جنوب استان وضعیت نارنجی کرونایی دارند.

در گیلان نیز شهرستان های آبی و زرد کرونایی استان نسبت به ارزیابی هفته گذشته تغییر نکرده است. همچنان ٢ شهرستان استان گیلان آبی و ۱۵ شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

در استان ایلام ۲ شهرستان آبدانان و دره شهر از وضعیت زرد خارج و به رنگ نارنجی تغییر و تعداد شهرهای نارنجی ایلام به پنج شهر افزایش یافت و  شهرستان های ایلام، ایوان، چرداول، دره شهر و آبدانان هم اکنون در وضعیت نارنجی قرار دارند.

شهرستان های دهلران، مهران، بدره و ملکشاهی در وضعیت زرد و شهرهای هلیلان و سیروان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

استان مرکزی نیز با عبور از پیک پنجم کرونا اکنون هشت شهرستان استان مرکزی در موقعیت زرد و کم‌خطر است و تنها چهار شهرستان رنگ‌بندی نارنجی دارد.

شهرستان‌های زرندیه، تفرش، کمیجان، فراهان، آشتیان، خنداب، شازند و خمین از توابع استان مرکزی در فهرست رنگ‌بندی کرونا در موقعیت کم‌خطر و زرد قرار دارند و اراک، ساوه، دلیجان و محلات به‌دلیل شرایط نارنجی همچنان مشمول رعایت پروتکل‌های خاص هستند.

در استان کرمانشاه از امروز(شنبه ۲۴ مهر) نیمی از شهرستان‌های استان در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند.

شهرستان‌ های کرمانشاه، هرسین، سنقر و کلیایی، کنگاور، صحنه، اسلام آبادغرب و روانسر در وضعیت نارنجی و شهرستان های قصرشیرین، ثلاث باباجانی، گیلانغرب و دالاهو نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. شهرستان‌های پاوه، جوانرود و سرپل‌ذهاب هم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

همچنین در جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی در استان سمنان تنها یک تغییر داشت که تنها تغییر استان سمنان در آن تبدیل وضعیت آرادان از زرد به آبی بود.

شهرستان‌های سمنان، شاهرود، گرمسار و دامغان در وضعیت نارنجی کرونایی باقی ماندند. وضعیت زرد کرونایی شهرستان‌های مهدیشهر و سرخه نیز حفظ شد و تنها تغییر در استان سمنان تبدیل وضعیت آرادان از زرد به آبی بود و این شهر در کنار میامی دو شهرستان آبی استان شدند.

مطابق جدیدترین رنگ بندی کرونایی در خوزستان، ۱۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۵ شهر در وضعیت آبی قرار گرفتند. شهرهای اهواز، اندیمشک، دزفول، شوش، شوشتر، مسجدسلیمان، ایذه، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، بهبهان و رامهرمز در وضعیت زرد قرار دارند.

وضعیت کرونایی شهرستان‌ زنجان همچنان نارنجی و شهرستان‌های سلطانیه و ایجرود آبی است.پنج شهر این استان شامل شهرستان‌های ماهنشان، خدابنده، ابهر، خرمدره و  طارم در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

همچنین ۸۰ درصد شهرهای استان گلستان وارد وضعیت آبی شیوع این ویروس شدند و در حال حاضر از مجموع ۱۴ شهرستان گلستان، ۹ شهر در وضعیت آبی و بقیه در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند. هفته گذشته شهرهای کردکوی، بندرترکمن، گمیشان، رامیان و آزادشهر در وضعیت آبی قرار داشتند و از امروز گنبدکاووس، کلاله، مراوه‌تپه و گالیکش به جمع آنها اضافه شد.

در لرستان هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر و بروجرد همچنان نارنجی است .

خراسان جنوبی نیز براساس رنگ‌بندی کرونایی جدید کشور چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت نارنجی، ۶ شهرستان در وضعیت زرد و شهرستان خوسف هم در وضعیت آبی (کم‌خطر) است. وضعیت شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان، نارنجی شده و با احتساب مرکز استان اکنون چهار شهرستان خراسان جنوبی در وضعیت پرخطر است. شهرستان‌های قاینات، طبس و نهبندان به همراه ۶ شهرستان دیگر استان در رنگ‌بندی قبلی زرد رنگ (متوسط خطر) بودند و بیرجند تنها شهرستان نارنجی (پرخطر) استان بود. 

درباره وضعیت کرونایی استان اردبیل بنا بر اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی، روند نزولی شیوع بیماری کووید۱۹ در استان اردبیل که از چهار هفته پیش آغاز شده، همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه‌روز گذشته شمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در این استان به ۲۵ نفر کاهش یافت.

شمار مبتلایان روزانه کرونا در این استان نسبت به بالاترین آمار ثبت شده در ۴۰ روز پیش، ۱۴۹ نفر کاهش را نشان می‌دهد.

مجموع مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان نیز به ۱۸۵ نفر تنزل کرده که نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده در ۴۰ روز قبل ۷۱۲ نفر کاهش یافته است.

فوتی های روزانه کرونا در استان آذربایجان غربی بالاخره یک رقمی شد و طی ۲۴ ساعت گذشته به هشت نفر کاهش یافت و با اضافه شدن این تعداد، کل فوتی های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به ۶ هزار و ۶۱۴ نفر  رسیده است.  همچنین در ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۵۴ نفر در استان به کرونا مبتلا و ۲۵۲ نفر بستری شدند.

از سوی دیگر شمار قربانیان کووید۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت یک بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته به۹۶۵ نفر رسید.  هم اکنون ۲۲۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های معین کرونا در کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند. از این تعداد ۱۰۱ بیمار کرونای قطعی و ۱۷ بیمار بد حال  هم در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها خدمات درمانی دریافت می کنند.

همچنین در استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کیار در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا قرار گرفت.این در حالیست که در این رنگ‌بندی جدید، شهرستان اردل که پیش از این در وضعیت نارنجی قرار داشت به وضعیت زرد (خطر متوسط ) تغییر رنگ داده است.

برهمین اساس در حال حاضر شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، فارسان، لردگان و کیار در وضعیت پرخطر و شهرستان‌های سامان، بن، کوهرنگ، خانمیرزا و اردل در وضعیت خطر متوسط شیوع کرونا قرار دارند.

در استان سمنان از دیروز(پنجشنبه) تا امروز(جمعه) ۲۳ مهر ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۹۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۶۵ هزار و ۹۰۴ نفر رسید که طی ۲۴ ساعت گذشته نیز ۱۹۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۶۹۵ نفر رسید.

هرمزگان در شبانه روز گذشته فوتی ناشی از کرونا نداشت، تا سومین روز بدون فوتی کرونای استان در مهرماه ثبت شود.در حال حاضر مجموع شمار جانباختگان کرونا در استان  ۲ هزار و ۴۱۳ نفر است. امروز با بستری شدن ۵۲ نفر دیگر، شمار کل بستری‌های کرونا در استان هرمزگان به ۲۰۶ نفر رسید.

کرمانشاه در شبانه‌روز گذشته ۶ نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند و مجموع جان‌باختگان در این استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۶۶۱ نفر رسیده است. هم‌اکنون ۸۵۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری هستند که تعداد آنها نسبت به روز گذشته شش نفر کمتر شده است.

همچنین روز گذشته استان زنجان، ۲ مورد فوتی ناشی از کرونا را ثبت کرد و بر این مبنا شمار فوتی‌های ناشی از کرونا از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۳۷ نفر رسید. هم اکنون ۲۸۹ بیمار کرونایی در بیمارستانهای استان بستری هستند که از این تعداد ۲۳ نفر مربوط به موارد مثبت روز گذشته است.

در استان لرستان ۵۲۹ مبتلا یا بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان بستری و در حال درمان هستند و چهار بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان این ویروس به ۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.

همچنین ۲۱۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و مجموع مبتلایان نیز به ۱۸۸ هزار و ۴۹ نفر رسیده است.

ایلام نیز طی شبانه روز گذشته شاهد ۲ فوتی در ۲۴ ساعت گذشته و شناسایی ۱۰۰ ابتلای جدید و مجموع فوتی های استان تا این لحظه به هزار و ۱۰۵ نفر افزایش یافت.  ۱۴ بیمار جدید کرونایی نیز در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان هم اکنون به ۱۴۱ نفر کاهش یافت.

در آذربایجان شرقی شاهد کاهش ۵۰ درصدی بستری‌های کرونایی نسبت به اوج موج پنجم هستیم و اکنون کاهش تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا، چندان محسوس نبوده و میانگین روزانه از ۲۳ نفر به ۱۹ نفر رسیده است اما از هفته‌ آتی، شاهد کاهش چشمگیر آمار در این خصوص نیز خواهیم بود.

همچنین در استان سیستان و بلوچستان با افزوده شدن ۶۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۹۰ نفر رسید. با فوت ۲ نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۵۷ نفر رسیده است.

در آذربایجان شرقی تاکنون ۷۷ درصد افراد بالای ۱۸ سال در این خطه مقابل کرونا واکسینه شده اند. همچنین ۶۲ درصد از کل جمعیت استان تاکنون دُز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

همچنین بیش از ۸۴ درصد جمعیت ۸۹ هزارنفر بالای ۱۸ سال گچساران تاکنون در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده اند. تاکنون ۱۲۰ هزار و ۵۵۷ دُز واکسن کرونا برای گروه های هدف در گچساران تزریق شده است. از این میزان  ۷۵ هزار و ۱۷۳ نفر در دُز اول و ۴۵هزارو ۳۸۲ نفر در دُز دوم واکسن کرونا  را در شهرستان دریافت کردند.

در استان مرکزی نیز ۷۰ درصد از دانش‌آموزان این استان علیه ویروس کرونا ایمن‌سازی شدند و واکسن دریافت کردند. ۱۱۴ هزار دانش‌آموز در سنین ۱۲ تا ۱۸ سال در استان مرکزی وجود دارد که تاکنون بیش از ۷۰ هزار نفر آنان علیه ویروس کرونا واکسینه شده‌اند. استان مرکزی با واکسیناسیون این تعداد از دانش آموزان علیه ویروس کرونا در زمره ۱۰ استان برتر کشور قرار دارد.

همچنین تزریق واکسن در هرمزگان از مرز یک میلیون و ۷۰۰ دُز گذشت و در یک روز اخیر نیز ۲۳ هزار و ۶۷۶ دُز واکسن کرونا در هرمزگان تزریق شده است.

از سویی دیگر تاکنون ۹۰ درصد فرهنگیان استان خراسان شمالی دُز اول و ۷۴ درصد نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند و همچنین تاکنون ۷۵ درصد از جمعیت دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال این استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در خراسان جنوبی تاکنون ۴۶۳ هزار و ۷۵۴ نفر در خراسان جنوبی نوبت اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۷۰.۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال استان واکسینه شده‌اند.  همچنین ۲۳۲ هزار و ۸۸۶ واکسن نوبت دوم تزریق شده که ۳۵.۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۲ سال را در برگرفته است.

در لرستان یک میلیون و ۶۹۴ هزار و ۳۱ دُز واکسن کرونا تاکنون وارد استان شده که از این تعداد یک میلیون و ۴۸۷ هزار و ۶۹۵ دُز تزریق شده است.

در استان همدان نیز ۸۲ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال و ۷۱ درصد جمعیت بالای ۵۰ سال با دریافت هر ۲ دُز واکسن، علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند. برهمین اساس تاکنون، ۵۹ درصد کل جمعیت استان یک نوبت و ۲۵ درصد جمعیت نیز هر ۲ نوبت واکسن کرونا را تزریق کرده اند. 

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا طی روزهای گذشته با یک روند نوسانی شمار قربانیان خود را به بالای و یا زیر ۲۰۰ نفر رسانده است.    

تلفات روزانه کرونا ۱۶ و ۱۷ مهر ماه و پس از گذشت حدود یک هفته از عبور خیز پنجم کرونا به ترتیب با ۱۸۵ و ۱۷۳ مورد مرگ به زیر ۲۰۰ نفر رسید و روز ۱۷ مهرماه به رکورد ۸۲ روز پیش و زیر ۲۰۰ نفر در ۲۷ تیر ماه دست یافت.    

روز یکشنبه ۱۸ مهر ماه نیز تلفات روزانه کرونا با ۲۲۲ مورد مرگ به بالایی ۲۰۰ نفر بازگشت و روز دوشنبه ۱۹ مهر ماه به عدد ۲۷۶ مرگ رسید و روز سه شنبه ۲۰ مهر ماه به مرز ۲۰۰ نزدیک شد و در ایستگاه ۲۱۳ توقف کرد. 

روز چهارشنبه ۲۱ مهر ماه تلفات کرونا به ۱۹۴ نفر رسید اما روز پنجشنبه ۲۲ مهر ماه رقم ۲۲۳ فوتی را برجای گذاشت.

روز گذشته(جمعه) نیز تلفات روزانه کرونا به روی عدد ۱۹۷ ثبت شد. 

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید. 

این درحالیست مسولان طی روزهای اخیر از احتمال خیز ششم کرونا در کشور از آبان ماه خبر می دهند.

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۶۱۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان